Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05799 - Omgevingsvergunning - OMV_2018141177. Luitenant Lippenslaan 66, Joe Englishstraat 56 te 2140 Borgerhout - Weigering

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05799 - Omgevingsvergunning - OMV_2018141177. Luitenant Lippenslaan 66, Joe Englishstraat 56 te 2140 Borgerhout - Weigering 2019_CBS_05799 - Omgevingsvergunning - OMV_2018141177. Luitenant Lippenslaan 66, Joe Englishstraat 56 te 2140 Borgerhout - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

11 april 2019

10 mei 2019

Ongunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

11 april 2019

6 mei 2019

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

11 april 2019

10 mei 2019

Geen advies


Interne adviezen

  

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

11 april 2019

18 april 2019

 

Toetsing voorschriften 


Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

 4.3 Groengebieden: De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijke milieu. De voorgestelde werken, handelingen en wijzigingen hebben echter geenszins het doel het behoud, de bescherming of het herstel van het natuurlijk milieu te waarborgen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 -       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

 -       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 -       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 -       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 17 Behoud en heraanplanting: De inplanting van de werken werd niet zo bepaald dat de aanwezige bomen maximaal behouden kunnen blijven.

 Sectorale wetgeving

 -       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 -       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 -       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 -       Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen

(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijke milieu. In deze gebieden zijn enkel handelingen en werken toegestaan die nodig zijn voor de actieve of passieve bescherming van het gebied.

De inplanting van een hoogspanningscabine en laadpalen voor elektrische wagens in functie van het snel laden van elektrische personenwagens is niet verenigbaar met de bestemming groengebied. De voorgestelde werken, handelingen en wijzigingen hebben geenszins het doel het behoud, de bescherming of het herstel van het natuurlijk milieu te waarborgen.

Deze werken, handelingen en wijzigingen zijn wel mogelijk op dat deel van het perceel gelegen in woongebied.


Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voor de plaatsing van de hoogspanningscabine dienen bomen gerooid te worden en betreft het de toevoeging van een bijkomend volume en infrastructuur achteraan op het perceel.


Deze bomen zijn een onderdeel van de groenstructuur die tussen het woongebied en de R1 wordt gesitueerd. Het Ringfietspad meandert zich doorheen deze groenstructuur. De inplanting van de hoogspanningscabine bevindt zich pal naast het Ringfietspad. Door het vellen van de bomen wordt ook de groenstructuur onderbroken. De voorgestelde inplanting is dan ook niet verenigbaar met een goede ruimtelijke ordening.


De inplanting van de hoogspanningscabine dient geclusterd te worden met de bestaande infrastructuur in de strook voor bebouwing, bijvoorbeeld met de net vergunde fietsenberging.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert voorliggende aanvraag ongunstig onder andere met volgende argumentatie: ‘(…) De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het KB gelet op volgende redenen: De aangevraagde werken vinden plaats in de bouwvrije 30m zone naast de autosnelweg. Voorbij de tiende meter, gemeten van de grens van het domein van de autosnelweg, kan de wegbeheerder eventueel afwijkingen van het in het eerste lid gestelde verbod toestaan. Deze afwijkingsaanvraag kan enkel beoordeeld worden na het indienen van een inplantingsplan waarop de eerste 10m en de volledige 30m van deze zone is ingetekend.Er werd geen afwijking aangevraagd daarom adviseert het Agentschap ongunstig.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Allego bvba wenst op de parking van het hotel Van der Valk aan de Luitenant Lippenslaan 66 in Borgerhout infrastructuur te installeren voor het opladen van elektrische personenwagen.

De benodigde elektriciteit wordt aangeleverd via een nieuwe transformatorcabine van 1.000 kVA. De hoogspanningscabine moet de exploitant in staat stellen tot 18 elektrische auto’s tegelijkertijd te laden.

Voor het laden van de auto’s worden verschillende types accumulatoren voorzien, die het laden met verschillende vermogens en snelheden mogelijk maken. Het totaal vermogen van de laadtoestellen bedraagt 869 kW, verdeeld over:

-          2 x 322 kW - ultra snel laden (of opgesplitst 4 x 161 kW);

-          1 x (50 kW+43 kW) - snel laden;

-          6 x 22 kW - standaard laden.

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig. Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels. De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ongunstig advies van het Agentschap Wegen & Verkeer en de onverenigbaarheden met de geldende voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

11 april 2019

Start openbaar onderzoek

19 april 2019

Einde openbaar onderzoek

18 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 juli 2019

Verslag GOA

3 juli 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 april 2019

18 mei 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018141177

Gegevens van de aanvrager:

Luitenant Lippenslaan 66, Joe Englishstraat 56 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Luitenant Lippenslaan 66, Joe Englishstraat 56 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

 afdeling 24 sectie A nummer 226/5 B

Inrichtingsnummer:

20181120-0102 (Allego BVBA)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

installeren en exploiteren van infrastructuur (met nieuwe hoogspanningscabine) voor het snel laden van elektrische personenwagens

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-       23/07/1973: vergunning (179#7076) voor het bouwen van een hotel met aanverwante diensten, zoals restaurant, vergaderzalen, enz. (hoek Joe Englishstraat); 

-       25/02/1974: vergunning (179#7181) voor het bouwen van een zuil, in aansluiting met de bouwvergunning C/73/183 (het bouwen van hotel); 

-       14/05/2004: vergunning (180#3224) voor regulariseren verbouwen hotel; 

-       29/04/2016: weigering (2016239) voor vernieuwen van de lichtreclame; 

-       01/07/2016: vergunning (2016712) voor uitbreiding van een terras; 

-       19/01/2017: vergunning (20161401) voor vernieuwen van lichtreclame. 

-       01/03/2019: vergunning (20183703) voor het renoveren van de gevels en het uitbreiden van de hotelkamers. 

Laatst vergunde toestand 

-       vrijstaand hotelgebouw van 9 bouwlagen onder plat dak. 

Bestaande toestand 

-       vrijstaand hotelgebouw van 9 bouwlagen onder plat dak. 

Inhoud van de aanvraag 

-       vellen van bomen ter hoogte van het ringfietspad; 

-       voorzien van een hoogspanningscabine; 

-       plaatsen van laadinfrastructuur voor het snel laden van elektrische personenwagens. 

 Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten 

 Aangevraagde rubrieken 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1.000,00 kVA

12.3.2°

accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW;

869,00 kW

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.