Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05754 - Omgevingsvergunning - OMV_2019058150. Akkerbouwstraat 20. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05754 - Omgevingsvergunning - OMV_2019058150. Akkerbouwstraat 20. District Merksem - Goedkeuring 2019_CBS_05754 - Omgevingsvergunning - OMV_2019058150. Akkerbouwstraat 20. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 mei 2019

20 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

22 mei 2019

23 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

22 mei 2019

3 juni 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

22 mei 2019

23 mei 2019


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
 De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 15 in- en uitsprongen aan daken: beide dakkapellen liggen op 40cm afstand van de perceelsgrens in plaats van op de minimaal vereiste 60cm.

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Op de eerste verdieping hebben de bestaande keukens onvoldoende licht en luchttoevoer. Dit is niet conform artikel 24 van de bouwcode. Echter is dit het gevolg van constructieve werken die in de loop der tijd werden uitgevoerd zonder vergunning. Door het volbouwen van de insprong achteraan werd wel extra berging voorzien maar werd het licht achteraan van de keuken ontnomen. Aangezien er geen dateerbaar bewijs is, kunnen deze niet als geacht vergund worden beschouwd. Bijgevolg worden deze werken dan ook uit de vergunning uitgesloten.

Een oplossing is om de muren tussen de keuken en de woonkamer te verwijderen. Hierdoor krijgt de keuken wel voldoende licht en luchttoevoer en kan het dichtbouwen van de insprong worden geregulariseerd. De aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor deze niet in voorwaarden kunnen worden opgelegd. Deze werken moeten door middel van een nieuwe aanvraag worden bekomen.

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. Er wordt een hellend dak op een meergezinswoning geplaatst. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Akkerbouwstraat.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 1 woongelegenheid

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Deze nuttige parkeerplaats is reeds in gebruik door de bestaande wooneenheden. En kan dus niet worden afgetrokken van de werkelijke parkeerbehoefte.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 .

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van 10 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is 1 toegangspoort voor een autobergplaats toegelaten. Deze is reeds voorzien. Er is geen ruimte voor een extra inpandige parkeerplaats extra te voorzien.’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 


Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op de gelijkvloerse verdieping achteraan de woning is, zoals reeds hierboven aangehaald, de insprong dicht gebouwd. Door interne verschuiving heeft de achterliggende keuken nog wel voldoende licht en luchttoevoer. Echter ontstaat een ondefinieerbare ruimte tussen de woonkamer en de slaapkamer. Aangezien deze ruimte geen rechtstreeks licht en luchttoevoer heeft, kan deze niet als leefruimte worden gebruikt. Deze ruimte kan hoogstens dienst doen als doorgang of berging. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Op de gelijkvloerse verdieping achteraan het hoofdvolume is een afdak. In de omgeving is en bouwdiepte tot 17 m stedenbouwkundig aanvaardbaar. Dit afdak komt met ca. 1 m voorbij de 17 m. Aangezien de bouwdiepte hier minimaal wordt overschreden, kan dit afdak worden vergund.

Echter zijn op de gelijkvloerse verdieping achteraan een reeks bijgebouwen (slaapkamer, tuinberging en 2 volières) geplaatst die ook voorbij de 17 m komen. Deze constructieve werken zijn in de loop der tijd uitgevoerd zonder vergunning. Aangezien er geen dateerbaar bewijs is, kunnen deze niet als geacht vergund worden beschouwd. Omwille van de noodzakelijkheid voor de wooneenheid kan de slaapkamer nog worden aanvaard en mee worden opgenomen in het toelaatbare volume. Het volume, dat de slaapkamer herbergt, is stedenbouwkundig aanvaardbaar tot een bouwdiepte van 19,8 m. De tuinberging en de 2 volières worden uit de vergunning uitgesloten.

Bij behandeling van het dossier wordt vastgesteld dat de tuin verhard is voor ca. 49 m². Aangezien de stad al zeer dicht bebouwd is, dienen de onbebouwde delen van een perceel, de tuin, hun groen karakter zo veel mogelijk te behouden. Dit heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in het bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het wenselijk om deze verharding te beperken tot een bouwdiepte van ca. 19,8 m, even diep als het volume van de gelijkvloerse slaapkamer. Het overige gedeelte dient groen te worden aangelegd. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande gevels blijven behouden. Het nieuwe dakvolume wordt afgewerkt met donkergrijze dakpannen. De dakkapellen in grijze gevelbeplating. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van

een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

De aanvraag betreft een wooneenheid onder een nieuw hellend dak. De oppervlakte bedraagt 71 m². Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een tweeslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 60 m²) kan hoogstens een eenslaapkamerappartement herbergen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Achteraan op het plat dak van de eerste verdieping wordt een dakterras voorzien voor de nieuwe wooneenheid. Deze voldoet aan de wetgeving op lichten en zichten. Echter moet dit dakterras ook binnen de 45° (gemeten vanaf de perceelsgrenzen) vallen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de dakkapel op 0,6 m van de perceelsgrens plaatsen, conform artikel 15 van de bouwcode;
  3. het dakterras aanleggen zoals aangeduid op plan BA_19.09_P_N_2:
  4. de verharding in de tuin beperken tot een bouwdiepte van ca. 19,8 m en de tuin groen aanleggen, conform artikel 27 van de bouwcode. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_19.09_I_N_1 en BA_19.09_P_N_0;
  5. de nieuwe wooneenheid onder het dak enkel te gebruiken als een eenslaapkamerappartement;
  6.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

      7. de ongedefinieerde ruimte tussen de woonkamer en de slaapkamer wordt uitgesloten als leefruimten en kan alleen dienst doen als doorgang of berging. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_19.09_P_N_0;
      8. de tuinberging en de 2 volières worden uit de vergunning uitgesloten omwille van het overschrijden van de aanvaardbare bouwdiepte, zoals in rood aangeduid op plan: BA_19.09_I_N_1 en BA_19.09_P_N_0;
      9. het dichtbouwen van de insprong (de 2 bergingen) op de eerste verdieping omwille van het wegnemen van licht en luchttoevoer van de keuken. Dit wordt in het rood aangeduid op plan BA_19.09_P_N_1:

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

22 mei 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 juli 2019

Verslag GOA

2 juli 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2019058150

Gegevens van de aanvrager:

de heer Moshe Neumann met als adres Lange Leemstraat 249 te 2018  (Antwerpen)

Ligging van het project:

Akkerbouwstraat 20 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nr. 142S10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een appartementsgebouw


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        20/5/1957: vergunning (103#5879) voor het bouwen van een appartementsgebouw.

Vergunde/vergund geachte toestand

-        volume van 2 bouwlagen onder een zadeldak, voorzien van 3 appartementen en een zolderruimte onder het zadeldak.

Huidige toestand

-        volume van 2 bouwlagen onder een plat dak, voorzien van 3 appartementen;

-        de insprong centraal in de achtergevel werd op de gelijkvloerse en eerste verdieping dicht gebouwd;

-        achteraan werd aan de rechterzijde een aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak voorzien, bestaande uit een tuinberging en 1 volière;

-        achteraan werd een afdak geplaatst;

-        in de tuin werd 1 volière geplaatst;

Gewenste toestand

-        meergezinswoning met 4 woonentiteiten bestaande uit 2 bouwlagen en een zadeldak.

Inhoud van de aanvraag

-        uitbreiden van een bestaande  meergezinswoning met een extra woonentiteit met 2 slaapkamers en een totale netto-vloeroppervlakte van 71m²;

-        er wordt een zadeldak toegevoegd;

-        de 3 bestaande appartementen op het gelijkvloers en de 1ste verdieping maken geen deel uit van de aanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de dakkapel op 0,6 m van de perceelsgrens plaatsen, conform artikel 15 van de bouwcode;
  3. het dakterras aanleggen zoals aangeduid op plan BA_19.09_P_N_2:
  4. de verharding in de tuin beperken tot een bouwdiepte van ca. 19,8 m en de tuin groen aanleggen, conform artikel 27 van de bouwcode. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_19.09_I_N_1 en BA_19.09_P_N_0;
  5. de nieuwe wooneenheid onder het dak enkel te gebruiken als een eenslaapkamerappartement;
  6.  na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

      7. de ongedefinieerde ruimte tussen de woonkamer en de slaapkamer wordt uitgesloten als leefruimten en kan alleen dienst doen als doorgang of berging. Dit wordt in rood aangeduid op plan: BA_19.09_P_N_0;
      8. de tuinberging en de 2 volières worden uit de vergunning uitgesloten omwille van het overschrijden van de aanvaardbare bouwdiepte, zoals in rood aangeduid op plan: BA_19.09_I_N_1 en BA_19.09_P_N_0;
      9. het dichtbouwen van de insprong (de 2 bergingen) op de eerste verdieping omwille van het wegnemen van licht en luchttoevoer van de keuken. Dit wordt in het rood aangeduid op plan BA_19.09_P_N_1:

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.