Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
28 mei 2019 |
28 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af inzake het artikel betreffende de harmonie in het straatbeeld aangezien voor de nieuwe afwerking van de gevel een grijze kleur wordt gebruikt, daar waar in deze gebouwde omgeving nagenoeg enkel rode gevelsteen aanwezig is. Gelet echter op de aanwezigheid van enkele andere kleurtinten in de ruimere omgeving, zoals beige of licht oranje, kan gefundeerd worden afgeweken en het gevraagde worden toegelaten, echter onder de strikte voorwaarde dat in deze een lichte grijstint gehanteerd wordt. Dergelijke zal worden opgenomen in de voorwaarden.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter de verbouwing en uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van de functie met de bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan is er sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande volumetrie is ingepast in zijn gebouwde omgeving en hanteert de voor dit type van bebouwing doorgaans gebruikte richtlijnen. De bouwdiepte van het nieuwe gelijkvloers, verspringend tussen 12,60 en 17,40 m en die van de eerste verdieping, 10,65 m, zijn aanvaardbaar voor de gebouwde context en creëren geen nadelige hinder op de aanpalende percelen, mede door het feit dat de scheidsmuur aan de rechterzijde een stuk ruimer is, zowel in diepte als in hoogte. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De geplande materialisatie, grijze gevelsteen, donkergrijs schrijnwerk en rode dakpannen, is visueel aanvaardbaar, wordt veelvuldig gebruikt voor deze gebouwtypologie en is ingepast in zijn gebouwde omgeving. Ondanks het feit dat geen grijs metselwerk in de onmiddellijke omgeving voorkomt, kan dit specifiek hier aanvaard worden, gelet op de aanwezigheid van andere, lichtere, materialen. Een lichte grijstint zal evenwel in de voorwaarden worden opgenomen. Voor de afwerking van de dakkapel werd niet expliciet een materiaal vermeld; ook hier zal een specifieke materiaalgebruik in de voorwaarden worden opgenomen en kan bijvoorbeeld het gebruik van gevelsteen of bepleistering voor de afwerking van de dakkapel niet worden toegelaten. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is voorwaardelijk gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
27 juli 2019 |
Verslag GOA |
2 juli 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019056339 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Evy Larssen met als contactadres Frans Standaertlei 46 te 2180 Ekeren (Antwerpen) en de heer Paul Stevens met als contactadres Frans Standaertlei 46 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Frans Standaertlei 46 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 33 sectie H nr. 620B4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een eengezinswoning en het wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/03/1969: vergunning (803#3203) voor een gevelverandering;
- 23/12/1968: weigering (803#3202 ) voor een gevelverandering.
Vergunde toestand
- een halfopen eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak.
huidige toestand
- een halfopen eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak met op de gelijkvloerse verdieping een uitbreiding tegen de rechter perceelgrens.
Gewenste toestand
- eengezinswoning met uitbreiding en gewijzigde voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- het verbouwen van het dak door het toevoegen van een dakkapel aan de voorzijde;
- het wijzigen van de indeling van het schrijnwerk in de voorgevel en het vervangen van de rode gevelsteen door een grijskleurige.
- aan de achterzijde wordt een aanbouw voorzien, op zowel gelijkvloers als eerste verdieping (totale diepte respectievelijk: 12,50 en 10,65 m) – op de eerste verdieping bevindt de kroonlijst zich op 6,26 m en op de gelijkvloerse verdieping op 3,71 m;
- er worden een septische en een regenwaterput voorzien met elk een inhoud van 5.000 l.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.