Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05502 - Omgevingsvergunning - OMV_2018093640. Boomsesteenweg 176. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05502 - Omgevingsvergunning - OMV_2018093640. Boomsesteenweg 176. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_05502 - Omgevingsvergunning - OMV_2018093640. Boomsesteenweg 176. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018093640

Gegevens van de aanvrager:

Comm.VA Delhaize Le Lion/De Leeuw met als adres Osseghemstraat 53 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Gegevens van de exploitant:

Comm.VA Delhaize Le Lion/De Leeuw met als adres Osseghemstraat 53 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 176 te 2610 Wilrijk-Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nr. 98F3

Inrichtingsnummer:

20181122-0004 (DELHAIZE - WILRIJK)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Kleinhandelsactiviteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en exploiteren van een bestaande supermarkt met bijhorende beenhouwerij- en visserijateliers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/10/2004: vergunning (222#10941) voor het wijzigen van de inkomsas, plaatsen van een luifel en verhogen van het bestaande kenteken op het dak;

-          10/10/1991: vergunning (222#8022) voor het uitbreiden van de verkoopoppervlakte;

-          25/02/1991: vergunning (222#7872) voor het verbouwen tot een warenhuis.

Laatst vergunde toestand

-          grootwarenhuis bestaande uit twee bouwlagen onder plat dak met op het gelijkvloers winkel en op de verdieping sociale- en technische lokalen;

-          overdekte parking bestaande uit één bouwlaag onder een zadeldak;

-          buitenparking.

Bestaande toestand

-          de bestaande toestand wijkt af op de plannen van 2004 met betrekking tot het inrichten van de leeggoedruimte als kantoorruimte en het uitbreiden van de leeggoedruimte.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de bestaande winkelruimte ter hoogte van de gelijkvloerse overdekte parking met een BVO van 589 m²;

-          vervangen van de bestaande houten gevelbekleding door donkergrijze panelen;

-          heraanleg van de buitenparking in waterdoorlatende grasdallen en klinkers.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 16 april 1992 werd aan Gebroeders Delhaize en Cie. De Leeuw nv een milieuvergunning klasse 2 (AN1992/19) verleend voor exploitatie van een supermarkt. Deze vergunning was geldig tot 3 november 2012. Op 16 mei 2014 werd er opnieuw een milieuvergunning klasse 2 aangevraagd en verleend (AN2014/13). Deze vergunning is geldig tot 16 mei 2034.

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de herinrichting en modernisering van de bestaande supermarkt met uitbreiding van de winkeloppervlakte in de zone van wat nu nog de overdekte parking is (gelijkvloers).  De bestaande vergunde rubrieken worden allen behouden zoals reeds vergund, met uitzondering van de rubriek 31.1.1.b die niet langer van toepassing is.

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Voor deze vestiging werd op 12 december 1991 een sociaaleconomische vergunning verleend door het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 19709) voor 2.160 m² nettohandelsoppervlakte. Delhaize nam tot op heden 2.151 m² nettohandelsoppervlakte in om haar winkel uit te baten. Met de voorliggende aanvraag wenst Delhaize haar nettohandelsoppervlakte uit te breiden naar 2.365 m² nettohandelsoppervlakte. De aanvrager wenst de volledige nettohandelsoppervlakte uit te baten onder categorie A: verkoop van voeding.

 

De aangevraagde omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten omvat het uitbreiden, met 214m², en moderniseren van de bestaande supermarkt, onder het embleem Delhaize, aan de Boomsesteenweg 176, 2610 Wilrijk. De geplande uitbreiding valt volledig binnen de contouren van het bestaande gebouw dat de volledige winkel en een deel van de parking omvat.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Innoveren en Ondernemen

9 april 2019

2 mei 2019

Geen advies

Agentschap Wegen en Verkeer

1 april 2019

30 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

1 april 2019

30 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

Departement Omgeving - seveso

1 april 2019

11 april 2019

Geen bezwaar

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

1 april 2019

3 mei 2019

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

1 april 2019

23 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

1 april 2019

12 april 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

1 april 2019

5 april 2019

stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake SOK)

1 april 2019

3 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 22 bis Valaar, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 december 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: bedrijfszone en zone voor openbaar nut.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          Artikel 4 d) Welstand: De nieuw aan te leggen parking en zijn bijhorende verharding valt deels binnen de bouwvrije strook van 6 meter aan de Huisblokstraat. Deze strook is bijgevolg niet als tuin met streekeigen beplanting zonder verharding (uitgezonderd oprit en toegang) aangelegd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 24: voor de deur van het “toilet klanten” is er geen vrije en vlakke draairuimte voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: het gelijkvloerse bureau van de directeur, secretaresse, chef en de vergaderzaal krijgen geen toetreding van daglicht, zicht en lucht;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er is geen afvalberging voorzien;
  • Artikel 27 Open ruimte: voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen.
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: alle niet overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard. Bij de beoordeling van de nota wordt het effect van mobiliteit op het milieu op grote schaal en niet op kleine schaal geëvalueerd. Het lokaal effect wordt besproken in de toetsing aan de ruimtelijke ordening.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De huidige vestiging is niet gelegen in kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel wijst aan dat, indien het niet mogelijk is om dit type van grootschalige functie te integreren in een kernwinkelgebied omwille van schaal en mobiliteitsdruk, er in tweede instantie wordt gekeken naar knooppunten van openbaar vervoer en invalswegen binnen woongebied. Deze locatie aan de Boomsesteenweg valt onder dit laatste type: een goed bereikbare locatie aan een verkeersas in woongebied. Verschillende gebruikers (openbaar vervoer, fiets, auto, te voet) kunnen hier op een kwalitatieve manier de vestiging bezoeken.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de uitbreiding van het programma zoals voorgesteld. De voorliggende aanvraag behelst slechts een beperkte uitbreiding (bruto vloeroppervlakte van 589 m²) van de winkelruimte die volledig binnen de contouren van het reeds bestaande volume valt. De uitbreiding heeft een heldere planconfiguratie en voorziet grotendeels in een beter en kwalitatiever ruimtegebruik. De werken zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels blijven met uitzondering van de plaatselijke houten gevelbekleding in de voorgevel ongewijzigd. De bestaande houten gevelbekleding in de voorgevel wordt vervangen door donkergrijze panelen. Gezien de stedelijke context en de inpasbaarheid in de bestaande gevel kan dit voorgestelde materiaal gunstig beoordeeld worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bedrijfseenheid Ondernemen stelt dat de huidige supermarkt - reeds sinds 1992 op de huidige locatie gevestigd - door de uitbreiding tegemoetkomt aan de hogere eisen die de huidige consument stelt aan een supermarkt. Door de bestaande winkel grondig te moderniseren zonder te opteren naar een andere nabijgelegen locatie uit te wijken of bijkomende panden in te nemen, voorziet Delhaize in een beter gebruiksgenot van de plaats.

 

Echter wordt opgemerkt dat de aanvraag strijdig is met de verordening toegankelijkheid artikel 24. De deur van het toilet voor de klanten voorziet niet in een vrije en vlakke draairuimte. In voorwaarde wordt opgelegd de toiletruimte uit te voeren in overeenstemming met het artikel.

Daarbij wordt vastgesteld dat het gelijkvloerse bureau van de directeur, de secretaresse, de chef en de vergaderzaal geen toetreding van daglicht, zicht en lucht heeft. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met zicht en voldoende ventilatie zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de gebruikers zoals opgenomen in de bouwcode artikel 24. In voorwaarde wordt opgelegd om de bureaus van de directeur, de secretaresse, de chef te voorzien van een raam. De vergaderzaal kan wel gebruikt worden zoals in de aanvraag voorgesteld.

 

Verder zijn de parkeerplaatsen ingericht ter hoogte van de Huisblokstraat strijdig met de inrichtingsvoorschriften van het bijzonder plan van aanleg.

Het bijzonder plan van aanleg legt een bouwvrije zone van 6 m op ten opzichte van de rooilijn Huisblokstraat. Daarbij beschouwt het bijzonder plan van aanleg als een groene zone omwille van een aantal redenen: een groene zone heeft een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden; een onverharde zone is beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. In voorwaarde wordt opgelegd om deze zone niet te verharden en als groene zone in te richten,  met uitzondering van de oprit naar de autostaanplaatsen.

 

Tenslotte geeft het departement Omgeving aan dat de afstand van de werken op meer dan 2 km van de hogedrempelinrichting H. Essers Logistics Company te Wilrijk ligt en bijgevolg geen invloed heeft op het risicobeeld van de Seveso-inrichting. Ook geeft de verkeerspolitie aan dat vanuit oogpunt van verkeersveiligheid er geen bezwaar is aangezien de werken geen betrekking hebben op het openbaar domein.

 

Omdat het goed gelegen is aan een gewestweg, is advies gevraagd aan het Agentschap voor wegen en verkeer.Het Agentschap geeft het volgende advies: ‘(…) Het Agentschap Wegen en Verkeer hanteert langs alle gewestwegen in Vlaanderen het dienstorder MOW/AWV/2012/16 d.d. 16 oktober 2012 betreffende de Reglementering van de toegangen tot het gewestdomein.

De aangevraagde handelingen moeten getoetst worden aan de verkeersveiligheid. Zo moeten ook

toegangen op zodanige wijze ingepland worden zodat de verkeersveiligheid gegarandeerd wordt.

Derhalve moeten toegangen voldoen aan de voorwaarden om mogelijke conflictpunten met de weggebruiker te verminderen overeenkomstig het dienstorder MOW/AWV/2012/16 d.d. 16 oktober 2012. Deze voorwaarden bepalen het volgende:

- Er wordt slechts 1 toegang van max 4,5 meter breedte toegelaten.

- Indien het perceel grenst aan een weg van lagere categorie, dient de toegang daar te worden voorzien, eveneens zover mogelijk verwijderd van het kruispunt.

- De toegang dient op minstens 70 meter van het kruispunt te worden voorzien.

De vergunningsaanvraag is onwenselijk om volgende redenen:

De toegang tot de site langs de Boomsesteenweg is al lange tijd aanwezig. Gezien de wijzigingen die nu worden doorgevoerd lijkt het ons aangeraden om tegelijkertijd de inrit en uitrit langs de Boomsesteenweg aan te pakken. Deze is immers verkeersonveilig. In de periode 2012 tem 2016 werden 7 ongevallen met fietsers geregistreerd. Deze ongevallen gebeurden telkens met voertuigen die de parking verlieten en in aanrijding komen met fietsers uit de tegenovergestelde rijrichting. Fietsen in tegenrichting is toegestaan op de Boomsesteenweg. Dit zijn enkel de verkeersongevallen waarover door de politie een proces verbaal werd opgesteld. Er moet rekening gehouden worden met de onderregistratie in het aantal ongevallen waar fietsers bij betrokken is. Mogelijk kan het aantal aanrijdingen dus nog hoger liggen. Het Agentschap vraagt dan ook om het fysisch onmogelijk of toch tenminste zeer moeilijk te maken om de parking langs de Boomsesteenweg te verlaten. De inrit kan wel nog toegelaten worden maar deze moet versmald worden naar 4,5m.

Gelet op de verkeersveiligheid wordt dit als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Parkeerbehoefte auto

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van  231 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De bestaande Delhaize op de Boomsesteenweg zal worden verbouwd en uitbreiden met 589m² BVO tot in totaal 4352m² BVO. De bedoeling is om bezoekers meer winkelervaring te geven, er worden geen voelbare effecten verwacht en doel is behoud bestaande klandizie. De NVO zal uitbreiden met 214m². De buitenparking dient heraangelegd te worden om bijkomende parkeerplaatsen in te richten.

De winkel is gelegen in schil centrum en er is een parkeernorm van 5,3pp/100m² BVO voor een winkel > 1500m² BVO.

Voor de totale winkel zijn er 4352m²/100m² x 5,3 = 230,66 dus 231 parkeerplaatsen nodig.

De werkelijke parkeerbehoefte is 231 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 232 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De parking bestaat uit een overdekt deel en een buitendeel. Het overdekte deel wordt door de uitbreiding van de winkel een stukje kleiner. De bestaande belijning wordt hier vernieuwd. Ook wordt er een deel, het deel bij de ingang, ingericht als fietsenparking. De niet overdekte parking wordt heringedeeld. Hier wordt een deel van de parking waterdoorlatend voorzien. In totaal zullen er na herschikking en uitbreiding 232 plaatsen zijn.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 217 .

 

Vermits 15 autostalplaatsen zijn aangelegd in de bouwvrije strook strijdig volgens de inrichtingsvoorschriften artikel 4 d) van het bijzonder plan van aanleg en groenvoorziening in deze zone prioritair is, kunnen deze autostalplaatsen niet voorzien worden. In totaal zullen er vervolgens 232 – 15 = 217 autostalplaatsen gerealiseerd kunnen worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 14.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 14.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 14 plaatsen.

 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag omvat de herinrichting en modernisering van de bestaande supermarkt met uitbreiding van de winkeloppervlakte in de zone van wat nu nog de overdekte parking is (gelijkvloers). Het bouwvolume wordt niet uitgebreid. De voorgevel wordt gerenoveerd en de buitenparking wordt gedeeltelijk heraangelegd. De bedoeling van de grotere winkel is niet zozeer om meer klanten aan te trekken maar om meer comfort en een verbeterde winkelervaring aan te bieden aan de klanten zodat de gemiddelde aankoop verhoogt alsook een vernieuwde en verbeterde werkomgeving te creëren voor de medewerkers.

Onderhavige aanvraag is een aanvraag tot wijziging van de lopende milieuvergunning met referentie AN2014/13. Milieutechnisch is deze wijziging zeer beperkt. Enkel rubriek 31.1.1.b is niet meer van toepassing. Alle andere rubrieken – met inbegrip van klasse 2 rubriek 43.1.2.b – blijven ongewijzigd evenals vermogens en hoeveelheden.

Op de eerste verdieping wordt het bestaande verluchtingslokaal omgebouwd tot een nieuwe kleedkamer en een IT-lokaal. Een nieuwe verluchtingsgroep zal buiten op het dak van de winkel geïnstalleerd worden. Deze installatie zal niet vanaf de straatzijde zichtbaar zijn.

Om te kunnen voldoen aan de Antwerpse bouwcode dient ook de buitenparking aangepast te worden. Door herinrichting worden de huidige 215 parkeerplaatsen uitgebreid tot 232 met bijkomend 76 fietsstallingen. De nieuw aan te leggen buitenparkeerplaatsen worden uitgevoerd in waterdoorlatende grasdallen en klinkers. De verordening hemelwater is niet van toepassing aangezien het volume niet uitgebreid wordt. Bovendien kan op de nieuwe parkeerplaatsen het water op eigen terrein infiltreren. Uit de voorgaande vergunning kan opgemaakt worden dat er geen hemelwater opgevangen en hergebruikt wordt.

De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.

Puur milieutechnisch betreft dit project enkel het uitbaten van een bestaande supermarkt met bijhorende traiteurafdeling, beenhouwerij- en visatelier. Er kan vanuit gegaan worden dat de hinder tijdens de exploitatiefase beperkt zal zijn. Deze exploitatiefase is bovendien al sinds 1992 lopende zonder noemenswaardige hinder.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

De huidige supermarkt is reeds sinds 1992 op de huidige locatie gevestigd. De voorliggende aanvraag behelst slechts een beperkte uitbreiding die volledig binnen de contouren van de reeds bestaande bruto-oppervlakte valt. De huidige consument stelt hogere eisen aan een supermarkt dan in de jaren negentig. Delhaize komt aan deze verwachtingen tegemoet door deze bestaande winkel grondig te moderniseren zonder te opteren naar een andere nabijgelegen locatie uit te wijken of bijkomende panden in te nemen. Deze uitbreiding en modernisering lijkt dan ook weinig problemen te genereren voor de buurt.

Delhaize neemt geen bijkomende gebouwen of terreinen in met deze aanvraag. De uitbreiding creëert dus op deze manier geen handelslint aan de Boomsesteenweg. Door binnen hetzelfde bouwvolume te blijven, wordt deze uitbreiding op een duurzame manier bewerkstelligd.

De locatie is gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan. De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. De oprichting van een supermarkt (hier van het embleem Delhaize) met een gemengd en gevarieerd aanbod brengt een verruiming in de keuzemogelijkheden voor de lokale consument.

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

Het project wordt gerealiseerd binnen de muren van de reeds bestaande bruto winkeloppervlakte. Dit door een deel van de bestaande en overdekte parking in te richten als winkel. Door een optimalisatie van de huidige parking gaan er geen parkeerplekken verloren. Er worden zelfs nog 23 parkeerplaatsen meer ingericht.  Dit kan gunstig beoordeeld worden inzake nuttig gebruik van de aanwezige schaarste ruimte.

De huidige vestiging is niet gelegen in kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel wijst aan dat, indien het niet mogelijk is om dit type van grootschalige functie te integreren in een kernwinkelgebied omwille van schaal en mobiliteitsdruk, er in tweede instantie wordt gekeken naar knooppunten van openbaar vervoer en invalswegen binnen woongebied. Deze locatie aan de Boomsesteenweg valt onder dit laatste type: een goed bereikbare locatie aan een verkeersas in woongebied. Verschillende gebruikers (openbaar vervoer, fiets, auto, te voet) kunnen hier op een kwalitatieve manier de vestiging bezoeken.

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

Hiervoor wordt verwezen naar het advies van de dienst mobiliteit dat werd verwerkt in “toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening”.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegd advies van het Agentschap van Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      de bouwvrije strook van 6 m uit de rooilijn Huisblokstraat aan te leggen conform artikel 4 van het geldende bijzonder plan van aanleg;

4.      de deur van het toilet voor de klanten te voorzien van een vrije en vlakke draairuimte conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

5.      de bureauruimtes van de directeur, de secretaresse, de chef op het gelijkvloers te voorzien van een raam conform artikel 24 van de bouwcode;

6.      een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

7.      alle niet overdekte parkings (uitgezonderd deze op grasdallen) te voorzien van een olieafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de wetgeving betreffende de omgevingsvergunning. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de verandering te vergunnen.

Gecoördineerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 630,00 kVA

16.3.1.1°

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

85,00 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

1.500,00 liter

45.4.d)

verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkoopspunt

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton.

7,50 ton

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het uitbreiden van een supermarkt naar 2.365 m² nettohandelsoppervlakte aan de Boomsesteenweg 176, 2610 Wilrijk. De totale nettohandelsoppervlakte dient aangewend te worden voor de verkoop van voeding (categorie A).


Stedenbouwkundige lasten


Artikel 75 Decreet betreffende de omgevingsvergunning bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij omgevingsvergunningen kan opleggen.


De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden.


Het college gaf in zitting van 17 mei 2019 (jaarnummer 4201) opdracht aan de onderhandelaar van de stedelijke administratie om onderhandelingen te voeren omtrent het concrete dossier.


Het college beslist in zitting van 10 juli 2019 tot het sluiten van een overeenkomst over de stedenbouwkundige ontwikkelingskosten waarmee Delhaize Le Lion/De Leeuw Comm.VA ingestemd heeft. De lasten worden geregeld in dat besluit.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

1 april 2019

Start openbaar onderzoek

10 april 2019

Einde openbaar onderzoek

9 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2019

Verslag GOA

27 juni 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 april 2019

9 mei 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het bijgevoegd advies van het Agentschap van Wegen en Verkeer strikt na te leven;

3.      de bouwvrije strook van 6 m uit de rooilijn Huisblokstraat aan te leggen conform artikel 4 van het geldende bijzonder plan van aanleg;

4.      de deur van het toilet voor de klanten te voorzien van een vrije en vlakke draairuimte conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

5.      de bureauruimtes van de directeur, de secretaresse, de chef op het gelijkvloers te voorzien van een raam conform artikel 24 van de bouwcode;

6.      een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;

7.      alle niet overdekte parkings (uitgezonderd deze op grasdallen) te voorzien van een olieafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.

 

Brandweervoorwaarden

de voorwaarden uit het brandweeradvies met kenmerk BW/KC/2019/G.00275.WI.0003.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken:

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.000,00 m³/jaar

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 630,00 kVA

16.3.1.1°

inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

85,00 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

1.500,00 liter

45.4.d)

verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkoopspunt

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton.

7,50 ton

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 10 juli 2019 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.