Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05536 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124779. Oude Bosuilbaan 54. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05536 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124779. Oude Bosuilbaan 54. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_05536 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124779. Oude Bosuilbaan 54. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018124779

Gegevens van de aanvrager:

NV DOCORA met als adres Zwaanhofweg 10 te 8900 Ieper

Ligging van het project:

Oude Bosuilbaan 54 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 28sectie A nrs. 255W3 en 255F4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

het slopen van tribune 4 en parking 5 in het kader van de heropbouw van tribune 4 en de bouw van een jeugdtrainingscentrum

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/08/2018: gedeeltelijk voorwaardelijke vergunning (20181602) voor het verhogen van de capaciteit van Tribune 1 en specifieke gevelverlichting;

-          06/04/2018: voorwaardelijke vergunning (2018232) voor het aanbrengen van wijzigingen aan tribune 1 van het Bosuilstadion;

-          16/02/2018: voorwaardelijke vergunning (20172869) voor het vellen van 31 bomen + aanplanten van 36 bomen rondom de vijver aan het inkomplein;

-          01/01/2018: stilzwijgende weigering (20172370) voor het aanbrengen van wijzigingen aan Tribune 1;

-          22/09/2017: voorwaardelijke vergunning (20171968) voor het heraanleggen van de buiteninfrastructuur rond het Bosuilstadion;

-          02/06/2017: voorwaardellijke vergunning (2017851) voor het heropbouwen van Tribune 1 van het Bosuilstadion;

-          24/05/2017: voorwaardelijke vergunning (20171211) voor het slopen van Bosuilstadion Tribune 1;

-          14/11/2014: voorwaardelijke vergunning (20142109) voor het verbouwen van tribune 1 van het Bosuilstadion;

-          15/09/2017: milieuvergunning (2017413) voor een voetbalstadion (klasse2);

Vergunde/vergund geachte toestand

-          tribune 4 van het Bosuilstadion met achterliggende parking 5.

Huidige toestand

-          tribune 4 van het Bosuilstadion met achterliggende parking 5.

Gewenste toestand

-          sloop van tribune 4 van het Bosuilstadion met achterliggende parking 5.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van tribune 4 en parking 5 in het kader van de heropbouw van tribune 4 en de bouw van een jeugdtrainingscentrum;

-          tribune 4 wordt volledig afgebroken en parking 5 wordt opgebroken;

-          de materialen van de onderfunderingen zullen ter plaatse hergebruikt worden voor de latere heraanleg en de organisatie van de werf in deze zone van de site.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

23 mei 2019

11 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

23 mei 2019

11 juni 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

23 mei 2019

12 juni 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

23 mei 2019

11 juni 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 september 1982. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor dagrecreatie.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg Nr. 32 Antwerp-stadion en omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 26 april 2019.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. Tribune 4 en parking 5 worden gesloopt in het kader van de heropbouw van tribune 4 en de bouw van een jeugdtrainingscentrum in een volgende aanvraag. De vooropgestelde functies zijn passend in de omgeving van het Bosuilstadium.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 242 parkeerplaatsen.

 

Het gaat hier enkel om de sloop van tribune 4 en parking 5.

Er verdwijnen door de verbouwing 242 parkeerplaatsen op parking 5.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 242.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 242.

 

De parkeerplaatsen van parking 5 zullen in een latere fase allemaal moeten gecompenseerd worden om te voldoen aan het totaal aantal nodige parkeerplaatsen.

Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Gelet op de ligging aan de gewestweg Oude Bosuilbaan werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

Bij de aanvraag voor herbouw van tribune 4 moet een mobiliteitstoets opgemaakt worden met opsplitsing tussen voetgangers, fietsers, en auto’s.

Om een meer realistische inschatting te maken van de attractie van het autoverkeer, wordt voor de aankomst en het vertrek van de bezoekers/toeschouwers en de werknemers een dagverdeling, meer bepaald, een spreiding in de tijd aangenomen over 24 uur. Met de cijfers van de aankomsten en vertrekken kan het totaal in- en uitgaand verkeer weergegeven worden.

Gezien de impact op de verkeersbewegingen door een uitbreiding van het stadium moet het Agentschap Wegen en Verkeer altijd om advies gevraagd worden bij nieuwe aanvragen.

Parking 5 wordt afgebroken zonder alternatief aan te bieden voor de bezoekers die daar normaliter parkeren. Er worden onvoldoende parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien. Het is onduidelijk waar de afgebroken parkeerplaatsen zullen gecompenseerd worden.

Bovenstaande wordt bijgetreden en deels overgenomen in de voorwaarden van deze vergunning. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet strikt worden nageleefd.

De opmerking in verband met het compenseren van de parkeerplaatsen van parking 5 wordt beantwoord met de eerder gestelde voorwaarde van het compenseren van 242 parkeerplaatsen in een latere fase.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag omvat slechts het slopen van tribune 4 en parking 5 in het kader van de heropbouw van tribune 4 en de bouw van een jeugdtrainingscentrum. De schaal van deze vooropgestelde gebouwen en het ruimtegebruik dienen in de volgende aanvraag te worden beoordeeld.

 

Bodemreliëf

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatief gebied met een oppervlakte van 4978 m² en een gelijkaardige ingreep. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. Daarom werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst archeologie. Het advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:

De archeologienota werd ingediend door Ruben Willaert bvba en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 26/04/2019. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen verder archeologisch onderzoek.

 

-          De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

-          De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

-          De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Dit advies wordt gevolgd. Bovenstaande voorwaarden worden opgelegd bij het verlenen van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de sloop van tribune 4 en parking 5 werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst milieuvergunningen. Dit advies is gunstig en luidt als volgt:

In het kader van de gefaseerde hernieuwing van de ‘Oude Bosuil’, wordt met de huidige aanvraag de sloop van de supporterstribune 4 en parking 5 beoogd. Overeenkomstig de bepalingen van art. 4.3.3 van het VLAREMA, omvat het aanvraagdossier een sloopopvolgingsplan. Dit is vereist voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het slopen van gebouwen boven een bepaalde bouwvolume (1000m³ voor niet-residentieel en 5000m³ voor residentiele gebouwen). Ook is het vereist voor afvoer van het selectief ingezamelde sloopmateriaal indien gewerkt wordt via een erkende sloopbeheerorganisatie (sloopmateriaal met laagmilieurisico-profiel). Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de sloopvergunning voor de tribune 4 te verlenen.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet strikt worden nageleefd;

2.      bij de aanvraag voor herbouw van tribune 4 moet een mobiliteitstoets opgemaakt worden met opsplitsing tussen voetgangers, fietsers, en auto’s;

3.      de 242 parkeerplaatsen van parking 5 moeten in een latere fase (heropbouw van tribune 4) gecompenseerd worden om te voldoen aan het totaal aantal nodige parkeerplaatsen;

4.      de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

5.      de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

6.      de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

23 mei 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 juli 2019

Verslag GOA

27 juni 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moet strikt worden nageleefd;

2.      bij de aanvraag voor herbouw van tribune 4 moet een mobiliteitstoets opgemaakt worden met opsplitsing tussen voetgangers, fietsers, en auto’s;

3.      de 242 parkeerplaatsen van parking 5 moeten in een latere fase (heropbouw van tribune 4) maximaal gecompenseerd worden op eigen terrein om te voldoen aan het totaal aantal nodige parkeerplaatsen;

4.      de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

5.      de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

6.      de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.