Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019048496 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA DDBBX met als contactadres Boomsesteenweg 690 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Frans van Dunlaan zn te 2610 Wilrijk (Antwerpen) en Jozef Hermanslei 100 te 2640 Mortsel |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 42sectie C nrs. 0 en 237E12 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning tot meergezinswoning met restaurant |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20 januari 1969: vergunning (222#2163) voor verbouwingswerken;
- 12 februari 2018: vergunning verleend door de stad Mortsel voor de verbouwing van een eengezinswoning tot een meergezinswoning met kleinschalig restaurant op het gelijkvloers.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met kleinschalig restaurant op het gelijkvloers
Huidige toestand
- eengezinswoning met 2 slaapkamers en een BVO van 140 m²;
- 2 bouwlagen onder een schilddak.
Gewenste toestand
- gelijkvloers restaurant met een NVO van 88 m² met aansluitend een buitenruimte van 32 m²;
- meergezinswoning met 2 appartementen:
- 3 bouwlagen onder een plat dak.
Inhoud van de aanvraag
- Slopen van de garagebox en het bouwen van een volume van 3 bouwlagen als uitbreiding van het naastgelegen pand.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
13 mei 2019 |
13 mei 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
13 mei 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
13 mei 2019 |
16 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
13 mei 2019 |
23 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De plannen voorzien een uitbreiding van het pand. Door deze uitbreiding wordt het restaurant groter en kunnen er twee ruimere appartementen voorzien worden.
Het perceel is gelegen in woongebied waar reca-functie van voorgestelde oppervlakte en wonen stedenbouwkundig aanvaardbaar is.
De aanvraag betreft echter ook het supprimeren van de autostaanplaats wat onaanvaardbaar is.
De parkeerbehoefte (zie mobiliteitsimpact) van een bouwproject mag niet op de gemeenschap worden afgewenteld, bijvoorbeeld door te parkeren op het openbare domein of door de nood aan nieuwe parkings, aangelegd door de stad, te verhogen. Het totale pand is breed genoeg voor het plaatsen van een toegangspoort voor een garage en een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte aan de straatzijde op het gelijkvloers.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Kenmerkend in de Frans van Dunlaan zijn panden van twee bouwlagen en een dakverdieping of panden van drie bouwlagen. Het voorgestelde volume is bijgevolg passend in het referentiebeeld.
Visueel-vormelijke elementen
De zijgevel van het project op het grondgebied van Antwerpen is afgewerkt met rood-paars gevelmetselwerk in zowel een horizontaal als verticaal verband. Hierdoor ontstaat er een volwaardige buitengevel in plaats van een wachtgevel. Het pand is door de materiaalkeuze inpasbaar in de omgeving en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het vergroten van de appartementen verhoogt het gebruiksgenot ervan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er is geen uitbreiding van het aantal woongelegenheden en de nieuwe oppervlakte van de verbruikszaal is 88m² NVO. Dit is te beperkt om eigen parkeerplaatsen op te leggen. Er verdwijnt door de verbouwing wel 1 parkeerplaats van de garagebox. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 0 (nieuwe) + 1 (verdwenen) = parkeerplaats. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Advies van het college
Ongunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning, hoofdzakelijk omwille van het niet correct uitvoeren van het openbaar onderzoek en het supprimeren van de autostaanplaats.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
7 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
16 mei 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
14 juni 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
26 juni 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek werd niet correct uitgevoerd. De bekendmaking werd tijdig per beveiligde zending bezorgd aan de aanvrager. Artikel 20 van het Omgevingsvergunningenbesluit bepaalt dat de bekendmaking ten laatste de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek moet worden uitgehangen. Op 20 mei 2019 werd vastgesteld dat de bekendmaking niet conform de wettelijke bepalingen was aangebracht. Bijgevolg zijn de voorgeschreven formaliteiten van het Omgevingsvergunningenbesluit niet vervuld.
Het openbaar onderzoek is bedoeld om de derde-belanghebbenden de gelegenheid te geven hun bezwaren en opmerkingen te doen gelden en om de bevoegde overheid de nodige gegevens te bezorgen zodat zij met kennis van zaken kan beslissen.
De regels met betrekking tot de bekendmaking zijn substantieel. Een schending ervan zou de goedkeuring van de aanvraag automatisch onwettig maken. De vaststelling dat de procedure geschonden is door de aanvrager heeft procedureel tot gevolg dat de aanvraag dient geweigerd te worden.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
16 mei 2019 |
14 juni 2019 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de procedure werden de aanpalende via aangetekende zending aangeschreven. Er werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
1. Foutief huisnummer vermeld: De bezwaarindieners geven aan dat de aanvraag een foutief huisnummer vermeld en dat ze zelf woonachtig zijn op het vermelde huisnummer.
Beoordeling:
De aanvraag bevat inderdaad het adres Frans van Dunlaan 159. Na nazicht blijkt dat de garagebox die gesloopt wordt om het hoekpand uit te breiden niet beschikt over een huisnummer. In het dossier is dit aangepast.
Het bezwaar is gegrond.
2. Mobiliteitshinder: De bezwaarindieners geven aan dat er op dit moment reeds een parkeerprobleem is in de Frans van Dunlaan en dat de komst van een restaurant hier een extra negatieve invloed op heeft.
Beoordeling:
De aanvraag betreft het supprimeren van de autostaanplaats.
De parkeerbehoefte (zie mobiliteitsimpact) van een bouwproject mag niet op de gemeenschap worden afgewenteld, bijvoorbeeld door te parkeren op het openbare domein of door de nood aan nieuwe parkings, aangelegd door de stad, te verhogen. Het totale pand is breed genoeg voor het plaatsen van een toegangspoort voor een garage en een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte aan de straatzijde op het gelijkvloers.
Het bezwaar is gegrond.
3. Het project genereerd geluidsoverlast: De bezwaarindieners omschrijven de Frans van Dunlaan als een erg drukke baan. Ze zijn van menig dat niemand zit te wachten op nog meer geluidsoverlast.
Beoordeling:
Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. De uitbaters van het toekomstige restaurant dienen ten allen tijde rekening te houden met de omwonende en zijn zelf verantwoordelijk voor het beperken van de geluidsoverlast.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Een extra eetgelegenheid: De bezwaarindieners zijn van mening dat niemand nood heeft aan een extra eetgelegenheid.
Beoordeling:
Het is onduidelijk op basis van welke argumenten de bezwaarindieners tot deze menig komen. Het perceel is gelegen in woongebied waar reca-functie van voorgestelde oppervlakte stedenbouwkundig aanvaardbaar is.
Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een ongunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |