Terug
Gepubliceerd op 12/11/2019

2019_CBS_09222 - District Antwerpen. Korte Kongostraat. Wegeniswerken SWOU11754 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09222 - District Antwerpen. Korte Kongostraat. Wegeniswerken SWOU11754 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2019_CBS_09222 - District Antwerpen. Korte Kongostraat. Wegeniswerken SWOU11754 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Korte Kongostraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De Korte Kongostraat ligt in Antwerpen Noord, in de wijk ‘Seefhoek’. De straat vormt de verbinding tussen de Somméstraat en de Lange Kongostraat.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Gebruik

De Korte Kongostaat is een relatief korte en smalle straat met uitsluitend woonfuncties en lage verkeersintensiteiten. Voornamelijk herkomst- en bestemmingsverkeer maakt gebruik van de straat. Ze maakt geen deel uit van een belangrijke fiets- of voetgangersverbinding of van een route voor openbaar vervoer. Het dubbelrichtingsverkeer is van toepassing, met aan beide straatzijden betalend parkeren. Ter hoogte van nummer 25 is er een parkeerplaats voor andersvaliden voorzien.

  • Groen

Ter hoogte van het kruispunt met de Lange Kongostraat staan 2 sierpeer bomen (Pyrus calleryana ‘Chanticleer’). De stammen hebben ongeveer een doorsnede van 10 à 15 cm. Er is ook redelijk veel gevelgroen in de straat aanwezig.

  • Mobiliteit

De huidige voetpaden in de Korte Kongostraat voldoen aan de minimale comfortmaat voor voetgangers, maar door onder andere veelvuldig gestalde fietsen tegen de gevels wordt de beschikbare vrije ruimte voor voetgangers vaak ingeperkt.
De aanwezige fietsbeugels in de straat worden zeer goed gebruikt. Het huidige aantal volstaat echter niet meer om aan de toenemende vraag te voldoen. De huidige breedte van de parkeerstroken voldoet met 1,80m niet aan de minimale normen. Ook de huidige rijwegbreedte voldoet niet aan de normen voor dubbelrichtingsverkeer en de eisen van de brandweer. In het mobiliteitsplan is de Korte Kongostraat geselecteerd als een lokale woonstraat. 

  • Techniek

De riolering is verouderd en dringend aan vernieuwing toe. Ook de verlichting is te vernieuwen.

Mobiliteitsvoorwaarden (die worden opgenomen in het verkeersreglement)

  • fietsers in beide richtingen toegelaten;
  • snelheidsregime 30km/u;
  • gemengd verkeer;
  • voorrangsregeling : voorrang van rechts;
  • rijrichting = enkel van Somméstraat naar Lange Kongostraat, uitgezonderd fietsers;
  • langsparkeren;
  • parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van nummer 25.

 

Ambitie
Met dit ontwerp creëren we een mooie, groene en rustige woonstraat.

Ontwerpend onderzoek

De mogelijkheden naar een woonerf werden onderzocht maar niet weerhouden.

Gelet op de parkeerdruk in de ruimere omgeving werd er gekeken naar verschillende parkeersystemen binnen het concept woonerf. Langsparkeren, schuin parkeren, haaks parkeren en ook parkeerhavens werden onderzocht, maar bij de inrichting van de Korte Kongostraat als kwalitatief woonerf is er echter sprake van een parkeerverlies van minimaal 50% in de straat zelf.

Er werd vervolgens gezocht naar een kwalitatieve groene woonomgeving waarbij foutparkeren geminimaliseerd kan worden. Om voldoende ruimte en comfort te creëren voor alle gebruikers van de straat en om meer groen te integreren, wordt voorgesteld om de Korte Kongostraat enkelrichting te maken voor gemotoriseerd verkeer. Zo kunnen aan beide zijden voetpaden worden gerealiseerd die voldoen aan de minimale comfortmaat van 1,80-1,90m,  waarbij twee voetgangers elkaar comfortabel en zonder hinder kunnen kruisen. De rijweg blijft met een breedte van 4m voldoende breed om fietsen veilig en comfortabel in beide richtingen toe te laten. Ook langsparkeren blijft langs beide zijden mogelijk.

De mogelijkheid naar een overdekte fietsenstalling werd onderzocht, maar de ruimte blijkt te beperkt voor een dergelijke constructie.

Concept
Bij de heraanleg van straten staat veiligheid, comfort en aandacht voor alle deelnemers aan het verkeer centraal. Hiertoe wordt het openbaar domein gebruiksvriendelijk ingericht voor alle gebruikers, mobiel of minder mobiel, met inachtname van het STOP-principe.

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal gerealiseerd wordt, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • verhoogde voetpaden aan beide zijden, die met een breedte van 1,90m rekening houden met de verwachte lage voetgangersintensiteiten en die voldoen aan de gangbare minimale comfortmaat, waarbij twee voetgangers elkaar comfortabel en zonder hinder kunnen kruisen.  
  • een rijbaan van 4m, inclusief goten, conform het standaard wegprofiel voor rustige woonstraten met beperkt enkelrichtingsverkeer (BEV) en de inrichtingseisen van de brandweer. Fietsers kunnen zo ook in de toekomst de straat in beide richtingen blijven gebruiken.
  • aan beide uiteinden van de straat komt er een verkeersplateau met ruime uitstulpingen;
  • gelet op de vele fietsen die vandaag her en der in de straat gestald staan, worden er bijkomende  fietsbeugels voorzien op de uitstulpingen. Er zijn ook enkele zitbanken voorzien;
  • een langse parkeerstrook aan beide zijden van de straat, die voldoet aan de standaard afmetingen;
  • zowel de bestaande als nieuwe straatbomen komen in de parkeerstrook te staan;
  • op de hoek met de Lange Kongostraat komt er een plantvak met een toekomstboom;
  • om maximaal in te zetten op ontharding worden er ruime plantvakken voor de bomen voorzien;
  • in functie van ontharding is er voor de bewoners van de straat de mogelijkheid om tijdens het inspraaktraject reeds geveltuintjes, groenslingers of buurtbomen aan te vragen;
  • voor het hemelwater wordt een ondergrondse infiltratiezone voorzien met een noodoverloop naar de riolering, deze infiltratiezone komt onder de parkeerstrook te liggen;
  • de rijbaan wordt aangelegd in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien met een open voeg en de voetpaden in betonstraatsteen 22x22.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 22 plaatsen in de bestaande toestand naar 16 plaatsen in de nieuwe toestand door een bijkomend verkeersplateau in de Somméstraat en de aanplanting van bomen in de parkeerstrook in functie van vergroening en ontharding.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Er komen acht nieuwe bomen bij waarvan zeven bomen van 3de grootte en één toekomstboom. De nieuwe bomen zijn alle inheems. De exacte boomkeuze zal in de volgende fase gebeuren. Binnen dit project worden er 86m² bijkomend onthardt. 

De bomen staan in ruime plantvakken. Voor de toekomstboom wordt er ondergronds een ruim doorwortelbaar volume van 50m³ voorzien om de boom zoveel mogelijk groeikansen te geven.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Korte Kongostraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

 

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
 advies coördinatieoverleg openbaar domein 5 november 2018 ---
projectdefinitie en concept  goedkeuring districtscollege Antwerpen  7 oktober 2019  590

Het districtscollege van Antwerpen wenst de Korte Kongostraat heraan te leggen omdat de wegenis en riolering in slechte staat zijn.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het districtscollege van Antwerpene keurde op  7 oktober 2019 (jaarnummer 590) de projectdefinitie en het concept goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010502 en een nog toe te kennen M nummer. Het budget wordt voorzien bij de nieuwe meerjarenplanning.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden
  • 05 november 2018 

Motivering:

  • afwatering voorzien wordt naar het plantvak (toekomstboom) en de vormgeving en bescherming van dit plantvak nog verder verfijnd wordt;
    De afwatering en de verdere verfijning van het plantvak wordt in een volgende fase mee opgenomen in het ontwerp.
  • standaard materialen gebruikt worden;
    In het ontwerp worden standaard materialen voorzien.
  • alle maatvoeringen conform het draaiboek zijn;
    Het plan werd aangepast conform het draaiboek.
  • onderzocht wordt of de boomvakken kunnen vergroot worden en welke onderbeplanting desgevallend kan voorzien worden;
    De boomvakken worden in deze schets reeds vergroot. De keuze van onderbeplanting zal, in samenspraak met de groendienst, in een volgende fase besproken worden.
  • onderzocht wordt of extra vergroening van de voetpaden haalbaar is;
    Dit wordt in een volgende fase verder onderzocht.
  • de vraag naar een laad- en loszone wordt onderzocht;
    Dit werd met mobiliteit besproken maar niet weerhouden aangezien er geen vragen naar een laad- en loszone zijn.
  • extra fietsbeugels voorzien worden.
    Dit wordt in een volgende fase mee opgenomen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (13 september 2019) voor de wegeniswerken in de Korte Kongostraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20181105_COD_verslag_11754.pdf
  • 20190913_11754_PD_DEF.pdf