Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Cederlaan is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
Het projectgebied is gelegen in het district Wilrijk nabij de Groenenborgerlaan. Het behelst de Cederlaan en een klein stukje Ahornenlaan tot aan de rotonde.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Op de hoek met de Groenenborgerlaan is een horecazaak.
De Cederlaan is een woonstraat van circa 320m met dubbelrichtingsverkeer, gelegen in een zone 30. Het huidige wegprofiel is overgedimensioneerd en ondanks de drie as-verschuivingen, verdeeld over de straat, is er nood aan verkeersremming.
Er is een parkeerstrook ingetekend langs één zijde van de rijweg. Deze zijde wisselt telkens na elke as-verschuiving.
Er is een velostation gesitueerd achter het plantsoen op de hoek met de Ahornenlaan. Door de hoge planten is het velostation niet goed zichtbaar.
De voetpaden zijn zeer breed maar er ontbreekt een doorgang voor voetgangers langs het groene pleintje. De oversteekplaats ter hoogte van de rotonde is erg lang en zou compacter mogen.
Er is geen straatgroen in de Cederlaan. Er is wel een groot plantsoen op de hoek met de Ahornenlaan waar een dichte struikengroep en twee potentiële toekomstbomen zijn. De bomen worden zeker behouden en de struikengroep is maximaal te behouden.
Aangrenzend aan het projectgebied staan in private tuinen een aantal grote bomen met een kruin boven voetpad en parkeerstrook. Door de omvang van de bomen heeft nieuw straatgroen hier vlakbij weinig groeikansen.
De riolering zal worden vernieuwd. Er wordt nog bekeken of een gescheiden stelsel noodzakelijk is of dat bronmaatregelen voor infiltratie zullen volstaan. Dit zal in een volgende fase worden uitgeklaard.
De verlichting wordt vernieuwd.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De straat wordt op een verkeersveilige manier heringericht en afgestemd op het snelheidsregime en de gebruikers.
Het behoud en de uitbreiding van het straatgroen, gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie, verhogen de leefbaarheid van de straat en maken ze klimaatbestendig.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.
Het concept vertaalt zich in een nieuw straatprofiel. Hierbij wordt de rijwegbreedte afgestemd op het gebruik en de toegestane snelheid. Langs weerszijden van de rijweg komt een parkeerstrook. Langs de zijde van onpare huisnummers komen boomvakken mee in de parkeerstrook en langs de zijde van de pare huisnummers komt naast de parkeerstrook een groenstrook met straatbomen. De voetpaden langs de perceelsgrens zijn voldoende breed.
Het kruispunt met de Ahornenlaan en de aansluiting met de rotonde worden compacter ingericht. De bestaande oversteekplaatsen blijven behouden.
Op de hoek met de Ahornenlaan komt een verkeersplateau met twee nieuwe oversteekplaatsen. Centraal tussen dit kruispunt en het kruispunt met de Groenenborgerlaan en Vijverlaan komt nog een bijkomend verkeersplateau. Zo zijn er snelheidsremmers met tussenafstanden van circa 105m.
Er komen langsparkeerplaatsen aan weerszijden van de rijweg. Dit resulteert in een positieve parkeerbalans.
Het velostation wordt ter hoogte van het plantsoen langs de rijweg ingeplant waardoor de zichtbaarheid en bereikbaarheid verbetert. Er worden ook een aantal fietsbeugels bijgeplaatst.
De bestaande bomen, zowel in het plantsoen als op de aansluiting met zijstraten, worden behouden. Langs de rijweg komt een nieuwe geschrankte laanbeplanting. Ter hoogte van de verkeersplateaus worden de bomen symmetrisch ingeplant. De huidige toekomstbomen in het plantsoen op de hoek met de hoek Ahornenlaan worden behouden, en aangevuld door twee nieuwe toekomstbomen.
Het plantsoen wordt vergroot richting rotonde en sluit aan op het straatgroen van de Ahornenlaan. Naast de gevrijwaarde doorgang naar een private inrit komt er ook een informeel pad doorheen het plantsoen in combinatie met een verblijfsplek.
Langs de zijde van de pare huisnummers komt een groenstrook. Ter hoogte van de twee verkeerplateaus wordt deze strook onderbroken en ter hoogte van de inritten worden ze voorzien van lineaire grasbetontegels. Langs de zijde van de onpare huisnummers worden de bomen in het verlengde van het parkeervak ingeplant. Voor deze bomen zal onder de parkeerstroken boomgranulaat worden voorzien.
De groenstrook langs de zijde van de pare huisnummers wordt mee ingezet voor de infiltratie van hemelwater. Langs de overzijde wordt er onder de parkeervakken (met waterdoorlatende voegen) boomgranulaat voorzien dat zowel voor de bomen extra groeikansen biedt, als regenwaterinfiltratie mogelijk maakt.
Langs het uitgebreide plantsoen is er mogelijkheid voor de inrichting van een gracht of wadi voor regenwateropvang. Dit wordt in volgende fase nader onderzocht.
De nieuwe verlichting wordt geschrankt ingeplant rekening houdend met de locatie van de bomen. Op de groene berm komen verlichtingspalen met lichtpunten op 4,00m en 6,00m hoogte om respectievelijk de voetpaden en de rijweg te verlichten.
Langs de perceelsgrens van de onpare huisnummers en in de omgeving van het plantsoen komen palen met lichtpunten op 4,00m hoogte voor het aanlichten van het voetpad langs deze zijde.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 45 parkeerplaatsen in de bestaande toestand naar 51 parkeerplaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Cederlaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ).
De hoorzitting bewoners ging door op 18 februari 2016.
fase | actie | datum | jaarnummer |
adviezen | info bewoners seniorenraad coördinatieoverleg openbaar domein |
18 februari 2016 3 december 2018 11 maart 2019 |
|
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Wilrijk | 13 mei 2019 | 109 |
Het districtscollege van Wilrijk wenst de Cederlaan opnieuw aan te leggen omwille van de slechte staat van de straat en de slechte toestand van de riolering.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget zal worden voorzien op doelstelling 1SWI010201P03400 bij opmaak van het meerjarenplan 2020-2025.
3 december 2018
De seniorenraad adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
11 maart 2019
Coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en concept (11 maart 2019) voor de wegeniswerken in de Cederlaan, district Wilrijk.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.