Terug
Gepubliceerd op 13/12/2019

2019_CBS_09136 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09136 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2019_CBS_09136 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Internationaal en nationaal wordt de stad Antwerpen gepositioneerd als een magische bestemming tijdens de winter. De stad Antwerpen biedt een totaalbeleving waarvan het evenement Winter in Antwerpen deel uitmaakt. Internationaal zijn shoppen en gastronomie eveneens belangrijke thema’s. Nationaal focust de stad Antwerpen op het onderscheidend aanbod van Winter in Antwerpen. Zo hoopt de stad Antwerpen tijdens Winter in Antwerpen meer dan één miljoen bezoekers vanuit binnen- en buitenland te verwelkomen.

Internationale bezoeker

De internationale bezoeker die de stad Antwerpen voor ogen heeft, reist voornamelijk autonoom in gezelschap van vrienden en/of familie. Deze bezoeker plant zijn uitstappen graag op voorhand, zoekt gezelligheid op en kiest voor de klassieke hotspots. Voor hen is Winter in Antwerpen gezellig shoppen elke dag van de week, genieten van de kerstsfeer, de beste opwarm-adresjes in de stad Antwerpen ontdekken en lekker tafelen. 

In de mediaplanning focust de stad Antwerpen voornamelijk op Nederland. Andere regio’s (bijvoorbeeld in Duitsland en Frankrijk) worden in flankerende campagnes van Visit Antwerpen opgenomen.

Nationale bezoeker

In Antwerpen en Vlaanderen spreekt de stad een brede doelgroep aan met interesse in evenementen en uitstapjes met vrienden en/of familie, die kiest voor beleving en unieke ervaringen in zijn vrije tijd. Dit jaar ligt een extra focus op gezinnen met kinderen door het uitgebreide aanbod op hun maat, zoals de speelzone op het Steenplein, het magische winterbos en de wandelzoektocht rond Brieven aan Bijou.

In de koepelcampagne speelt de stad de magische en betoverende sfeer uit van de Handschoenmarkt en bij uitbreiding de volledige evenementensite. In het masterbeeld wordt een magische wereld gecreëerd waarin verschillende elementen uit de programmatie worden verwerkt. Het beeld moet de nieuwsgierigheid opwekken bij potentiële bezoekers en hen prikkelen om Winter in Antwerpen te bezoeken.

In content komen de uitgebreide winterprogrammatie en de deelevenementen (openingsfeest, vuurwerk, winterbarbecue) aan bod. Ze krijgen alle ruimte in stedelijke kanalen en worden gepusht via social media, persberichten en mediadeals. Ook influencers zetten mee in op de verschillende programma-onderdelen. Fotografen en videocrews staan tijdens Winter in Antwerpen stand-by om de verschillende mediakanalen te vullen met magie en verwondering.
Het deelevenement Winterbarbecue wordt mee ondersteund in het stedelijke outdoornetwerk.

Mediaplanning

Het mediaplan voor Winter in Antwerpen 2019 ziet er uit als volgt:

  • Outdoor:
    • stedelijk netwerk (canvassen, vlaggen, affichage, schermen stadhuis);
    • digitale schermen in treinstations in Brussel, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda en Eindhoven;
    • parkeerhuisjes op de Groenplaats.
  • Print:
    • een lezersactie in Libelle Nederland;
    • een advertorial in het inflight magazine van Brussels Airlines;
    • een advertorial in Margriet Nederland;
    • een encartage van vier pagina’s bij Gazet van Antwerpen;
    • extra advertenties in Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad;
    • een advertorial van vier pagina’s in de Staycationgids van Het Laatste Nieuws;
    • een dossier in A-blad.  
  • Online:
    • www.winterinantwerpen.be als bestemmingswebsite voor alle praktische info rond Winter in Antwerpen;
    • nieuws op www.antwerpen.be;
    • inzet van social media-kanalen van stad Antwerpen (+ advertising);
    • een facebookevenement over Winter in Antwerpen;
    • een native dossier op www.gva.be en www.nieuwsblad.be;
    • native content op www.libelle.nl en de social media-kanalen van Libelle Nederland;
    • online bannering en video;
    • Google search campaign in België en Nederland;
    • nieuwsbrieven van de A-kaart.
  • Radio:
    • radiospots op Joe, Qmusic, StuBru en MnM.
  • Televisie en cinema:
    • een combotrailer op zender 4;
    • themuitzending van Relax op ATV;
    • een stadsreportage op ATV;
    • een cinemaspot in Cartoons en Kinepolis.
  • Influencers en pers:
    • inzet kanalen van influencers met verschillende volgerprofielen;
    • persberichten en persmomenten.

Aanleiding en context

Om in te spelen op de gezelligheid van de eindejaarsperiode sluit de stad Antwerpen het jaar steeds af met een sterke winterprogrammatie. In 2019 is dat niet anders. De Winter in Antwerpen start op 7 december 2019 en loopt tot 5 januari 2020.

Ondanks een groei van het totaal aantal bezoekers in 2018 ziet de stad Antwerpen een stagnatie van bezoekers uit Vlaanderen en zelfs een lichte terugval van bezoekers uit provincie Antwerpen. De toenemende kwalitatieve concurrentie van kerstevenementen in de nabije omgeving daagt de stad Antwerpen uit om in te zetten op een onderscheidend aanbod voor Winter in Antwerpen.

De vaste waarden van het winteraanbod worden hernomen met extra inzet op kinderanimatie, meer beleving en aandacht voor duurzaamheid. Dit aanbod wordt in 2019 verrijkt met een magische scenografie op de Handschoenmarkt, goedgekeurd door het college in de zitting van 13 september 2019 (jaarnummer 4564), en een interactieve wandelzoektocht op maat van gezinnen op basis van het luisterverhaal ‘Brieven aan Bijou’, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 augustus 2019 (jaarnummer 6671).

De stad Antwerpen rolt voor deze editie een internationale communicatiecampagne uit die Antwerpen promoot als winterbestemming. Op nationaal niveau wordt er ingezet op toeleiding naar het evenement waar bezoekers zich laten onderdompelen in een unieke en magische sfeer.

De campagne Winter in Antwerpen 2019 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

Algemene financiële opmerkingen

De campagne Winter in Antwerpen 2019 is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing. Het totale campagnebudget (creatie, productie en opvolging) wordt begroot op 450.000,00 EUR inclusief btw. Hiervan komt 100.000,00 EUR van het releasebudget (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000) en 350.000,00 EUR is afkomstig van het budget voor externe marketing (functiegebied 1SSB060204A00000 en budgetplaats 5317600000) van de bedrijfseenheid Ondernemen en stadsmarketing.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Er worden offertes opgevraagd die voor de uitwerking van dit deelproject wenselijk zijn.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de communicatiecampagne rond Winter in Antwerpen 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.