Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019090016 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Celik Mehmet met als adres Verschansingstraat 27 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Verschansingstraat 27 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3677H |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/03/2005: vergunning (197#20040748) regulariseren van het verbouwen van een winkel tot een horecazaak;
- 08/08/2014: vergunning (20141212) verbouwen van twee appartementen boven een restaurant.
Vergunde/vergund geachte toestand
- pand bestaande uit 3 bouwlagen onder een schilddak;
- perceel is volledig bebouwd op het gelijkvloers;
- op de eerste en tweede verdieping is een uitbouw tot op een bouwdiepte van circa 13,64 meter;
- horecafunctie op de gelijkvloerse verdieping en 2 zelfstandige woningen op bovenliggende verdiepingen:
Huidige toestand
- in de voorgevel is de plint onder het gelijkvloerse raam zwart geschilderd;
- op het gelijkvloers is een trap naar de kelder geplaatst;
- op de verdiepingen zijn toegangen en muren verplaatst, raamopeningen bijgemaakt en een nieuwe trap naar de zolder geplaatst;
- de functies en het aantal wooneenheden zijn ongewijzigd.
Gewenste toestand
- regulariseren van de reeds uitgevoerde wijzigingen;
- uitgebreid appartement op eerste verdieping met een extra slaapkamer op de reeds bestaande achterbouw;
- dakterras op de nieuwe achterbouw voor het bovenste appartement;
- verhoogde scheimuur op de linker perceelgrens.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren uitgevoerde wijzigingen;
- uitbreiden van de wooneenheid op de eerste verdieping tot een 2-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakten van ca. 84m²;
- inrichten van een buitenruimte van ca. 22m² voor het tweede appartement.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 augustus 2019 |
25 september 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 augustus 2019 |
14 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
9 augustus 2019 |
9 september 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1), artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is strijdig met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag strijdig met de bepalingen van de bouwcode.
De aanvraag voorziet achter de achterbouw een bijkomende aanbouw van 2 bouwlagen op het gelijkvloers.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het uitbreiden van een meergezinswoning, met op het gelijkvloers een bestaande horecazaak. De functies blijven behouden en blijven inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Achter de bestaande achterbouw op de verdiepingen, wordt een bijkomende uitbreiding voorzien. Er wordt een tweede slaapkamer toegevoegd aan het appartement op de eerste verdieping en een dakterras voor het duplexappartement op de tweede verdieping. Conform artikel 2.1.11.2 van RUP Binnenstad wordt een dakterras beoordeeld als een bouwvolume. De aanvraag voorziet bijgevolg een aanbouw van twee bouwlagen bovenop de gelijkvloerse verdieping.
De oneven zijde van de Verschanssingsstraat wordt in hoofdzaak gekenmerkt door aaneengesloten rijwoningen met daarachter een entresol. Een tweede achterbouw van drie bouwlagen hoog, achter een reeds aanwezige uitbreiding, is niet in harmonie met het referentiebeeld en daardoor strijdig met artikel 2.1.2 van het RUP Binnenstad.
Om de uitbreiding te verwezenlijken is het daarenboven nodig om de bestaande scheidingsmuur met de rechterbuur te verhogen. De aanwezig scheidingsmuur is reeds onaanvaardbaar hoog. Het verder verhogen van de scheidingsmuur zorgt ervoor dat de circulatie van lucht en de toetreding van daglicht in het bouwblok wordt geblokkeerd. Het is daarentegen wenselijk dat deze scheidingsmuur op termijn wordt verlaagd.
Vanuit deze overwegingen is een uitbreiding dan ook onacceptabel. Deze overschrijdt het maximaal aanvaardbare bouwvolume en is strijdig met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. Er wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanbouw veroorzaakt inkijk die de privacy van omwonenden schendt. Door het voorzien van ramen in de nieuwe zijgevel op de eerste verdieping ontstaat er inkijk op de achter- en zijgevels van de gebouwen links. Ook het dakterras veroorzaakt ongewenste inkijk. Er wordt opgemerkt dat er een deur wordt voorzien in de nieuwe slaapkamer die uitgeeft op het dak. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid dat het dak als buitenruimte wordt gebruikt, wat eveneens niet aanvaardbaar is. Er wordt daarom geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Overigens wordt opgemerkt dat de achtergevel niet volledig wordt opgetekend. Het gedeelte dat zich achter de linkerbuur bevindt maakt geen deel uit van het achtergevelplan, noch van een dwarse snede, wat de beoordeling van de aanvraag bemoeilijkt.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag situeert zich in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Omwille daarvan werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De Verschansingstraat kent een sterk verstoorde, eind-19de-eeuwse basisbebouwing bestaande uit neoclassicistische panden waarvan de meeste wonen combineren met een handelsfunctie, te herkennen aan een winkelpui of een poortdoorgang op de begane grond.
(…)
Deze aanvraag heeft betrekking op een gebouw met lijstgevel in natuursteen van drie bouwlagen en drie traveeën onder zadeldak met houten kroonlijst op consoles. De gelijkvloerse verdieping is ingericht als handelszaak en voorzien van een houten winkelpui. Het oorspronkelijk houten schrijnwerk werd vervangen door pvc. Het gebouw is beeldondersteunend voor het naastgelegen inventarispand, zijnde de voormalige gemeentelijke meisjesschool en kindertuin.
Men wenst het appartement op de eerste verdieping uit te breiden met een extra slaapkamer op de reeds bestaande achterbouw. Het dak van de nieuwe uitbreiding wordt ingericht als dakterras.
Hoewel er principieel geen bezwaar is tegen het voorzien van een bijkomende uitbreiding op de bestaande achterbouw kan op basis van de aangeleverde informatie de impact ervan op de erfgoedwaarde van het achterliggende schoolgebouw uit 1909 ontworpen door Alexis Van Mechelen niet afgewogen worden.
Tijdens een eerdere verbouwingscampagne, vergund in 2014, werd de voorgevel wit geschilderd, het zadeldak vervangen door een mansardedak en werden er een aantal voorwaarden opgelegd om het beeldondersteunend karakter van het pand te verhogen. Deze voorwaarden gelden vandaag nog steeds:
- het pvc-schrijnwerk in de voorgevel uitgesloten wordt van vergunning indien onvergund en vervangen wordt door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk met t-profiel;
- de houten winkelpui geschilderd wordt;
- de reclame apart wordt aangevraagd.
Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De publiciteit maakt opnieuw geen deel uit van de aanvraag en moet apart aangevraagd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
9 juli 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
20 augustus 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
18 september 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 november 2019 |
Verslag GOA |
28 oktober 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
20 augustus 2019 |
18 september 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.