Terug
Gepubliceerd op 23/01/2020

2019_CBS_09051 - Omgevingsvergunning - OMV_2019093656. Graanmarkt 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/11/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09051 - Omgevingsvergunning - OMV_2019093656. Graanmarkt 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_09051 - Omgevingsvergunning - OMV_2019093656. Graanmarkt 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019093656

Gegevens van de aanvrager:

NV HIPPIQUE met als adres Pelikaanstraat 62 te 2018 Antwerpen (Antwerpen)

Ligging van het project:

Graanmarkt 3 te 2000 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 3sectie C nr. 1146

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de gewijzigde gelijkvloerse gevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/3/2019: vaststelling (ID 4962) als bouwkundig erfgoed ‘Sarazynshooft’

-          16/9/1999: weigering (19991800) regulariseren van het bouwen van een dakkapel;

-          10/7/1984: aanduiding als beschermd monument ‘Woning Sarazynshooft’;

-          7/6/1907: toelating (1907#825) voor gevelveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          diephuis van 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing met een gelijkvloers café en bovenliggende woning.

Huidige toestand

-          diephuis van 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing met een gelijkvloers café en bovenliggende woning;

-          de gelijkvloerse gevel werd gewijzigd.

Gewenste toestand

-          de gelijkvloerse gevel van het café wordt voorzien van een houten lambrisering in zwart/antraciete kleur;

-          de bovenliggende gevel bestaat uit een witte crepi;

-          ter hoogte van de verdiepingen werd gevelreclame aangebracht.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse gevelpui van een café met bovenliggende woning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 september 2019

9 oktober 2019

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

19 september 2019

25 oktober 2019

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

19 september 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  2:   zone voor wonen - (wo2) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 18 Niveauverschillen: de vloerpas van het café ligt meer dan 2 cm boven de buitenpas en wordt niet overbrugd door een helling.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af op de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: op een monument mag publiciteit op het gevelvlak enkel bestaan uit losse letters. De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de functies van het gebouw.

Zowel de horecafunctie als de bovenliggende woonfunctie zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de woonfunctie op de verdiepingen.

Eventuele wijzigingen ten opzichte van de vergunde of de vergund geachte toestand op de verdiepingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning.
 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt vastgesteld dat er zaak-gebonden publiciteit werd voorzien op de voorgevel.

Dit is in strijd met artikel 33 van de bouwcode. Ter hoogte van de 1ste verdieping wordt niet-zaakgebonden publiciteit voorzien. De reca-functie in het betrokken pand is beperkt tot de gelijkvloerse verdieping. Om de woonkwaliteit op de bovengelegen verdiepingen niet in het gedrang te brengen, wordt geen reclame toegelaten op de gevel ter hoogte van de hoger gelegen verdiepingen.  Alle publiciteit op de voorgevel wordt bijgevolg uitgesloten van de vergunning.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt geoordeeld dat de wijzigingen aan de voorgevelpui voldoende aansluiten bij de erfgoedwaarde van het pand en bijgevolg aanvaardbaar zijn.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is zowel beschermd als monument als opgenomen op de inventaris van bouwkundig erfgoed. Het Agentschap Onroerend Erfgoed geeft een gunstig advies. De werken gebeuren zonder verlies van erfgoedwaarde en zijn passend bij het monument.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Door het wijzigingen van de toegang naar het café is zijn de bepalingen van de verordening toegankelijkheid beperkt van toepassing.

De aanvraag wijkt af van artikel 18 van deze verordening. Het aanpassen van de dorpel en de vloerpas zou de erfgoedwaarde van het pand schaden. De structurele werken die nodig zijn om te voldoen aan de voorschriften toegankelijkheid, staan bovendien niet in verhouding tot de aangevraagde wijzigingen van het schrijnwerk in de gevel. Op basis van de afwijkingsbepalingen van de verordening inzake toegankelijkheid wordt een afwijking op de voorschriften toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Uitsluitingen

  • Het voorzien van publiciteit aan de voorgevel wordt uitgesloten van de vergunning;
  • Alle wijzigingen ten opzichte van de vergunde of de vergund geachte toestand op de verdiepingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning.
 
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De proportie van de zaakgebonden reclame bestaande uit de losse letters ‘ De Varkenspoot’ is weliswaar groot in verhouding tot de rest van de gevelgeleding, maar het college acht deze niet buiten verhouding, en derhalve niet strijdig met de bouwcode. Ze voldoen bovendien aan de voorschriften van art. 33 §1 3° voor wat betreft monumenten, zijn sober wat betreft kleur en materiaal en zijn bovendien niet aangelicht of inwendig verlicht, waardoor ze niet beeldverstorend werken en harmonieus opgaan in de directe omgeving.
Ter hoogte van de 1ste verdieping wordt inderdaad ook niet-zaakgebonden publiciteit voorzien. Dit is strijdig met art. 32 van de bouwcode. Deze blijft dus uitgesloten van vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 augustus 2019

Volledig- en ontvankelijk

19 september 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 november 2019

Verslag GOA

4 november 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Uitsluitingen

  • Het voorzien van niet-zaakgebonden publiciteit aan de voorgevel wordt uitgesloten van de vergunning;
  • Alle wijzigingen ten opzichte van de vergunde of de vergund geachte toestand op de verdiepingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.