Terug
Gepubliceerd op 04/06/2019

2019_CBS_04497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024861. Zoutestraat 136. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 29/05/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024861. Zoutestraat 136. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2019_CBS_04497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024861. Zoutestraat 136. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019024861

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nathan Livesey met als adres Zoutestraat 138 te 2040 Zandvliet (Antwerpen)

Ligging van het project:

Zoutestraat 136 te 2040 Zandvliet (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 20sectie C nrs. 422F en 422G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

afbreken van de bestaande achterbouwen en vervangen door een nieuwe achterbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante bouwdossiers terug te vinden in de archieven.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          het hoofdgebouw heeft anderhalve bouwlaag en een zadeldak;

-          de achterbouw is deels uitgevoerd met één bouwlaag en een zadeldak en deels één bouwlaag en een plat dak;

-          de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van circa 133 m²;

-          de voortuin is in zijn geheel verhard.

Huidige toestand

-          het hoofdgebouw heeft anderhalve bouwlaag en een zadeldak;

-          de achterbouw is deels uitgevoerd met één bouwlaag en een zadeldak en deels één bouwlaag en een plat dak;

-          de achterbouw werd uitgebreid in de diepte;

-          de uitbreiding heeft één bouwlaag en een plat dak

-          in de huidige toestand heeft de woning een bruto-oppervlakte van circa 171 m²;

-          de voortuin is in zijn geheel verhard.

Gewenste toestand

-          het hoofdgebouw blijft behouden;

-          de bestaande achterbouw afbreken en vervangen door een nieuwe achterbouw;

-          de nieuwe achterbouw heeft één bouwlaag en een plat dak;

-          in de gewenste toestand heeft de woning een bruto-oppervlakte van circa 131 m².

-          in de voortuin worden enkel de toegangen naar de voordeur, naar de poort en een strook voor de woning verhard. Het overige deel van de voortuin wordt aangelegd als tuin.

Inhoud van de aanvraag

-          de bestaande achterbouw afbreken en vervangen door een nieuwe achterbouw;

-          de nieuwe achterbouw heeft één bouwlaag en een plat dak;

-          in de voortuin worden enkel de toegangen naar de voordeur, naar de poort en een strook voor de woning verhard. Het overige deel van de voortuin wordt aangelegd als tuin.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

  • Artikel 34  Stabiliteit en scheidingsmuren:  de scheidingsmuur heeft geen opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het plat dak.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het slopen van de bestaande achterbouw en vervangen door een nieuwe achterbouw met verminderde bouwdiepte. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Zoutestraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bijgebouwen met berging, badkamer, slaapkamer en afdak worden gesloopt om zo plaats te maken voor de nieuwe uitbreiding achteraan. De bouwdiepte wordt op die manier teruggetrokken van 26,40 m naar 16,34 m, waarbij de bouwdiepte van de linkerbuur wordt gevolgd. Het zadeldak op de 1ste verdieping wordt niet aangepast. Het verkleinen van de bebouwde oppervlakte en het vergroten van de achtertuin wordt vanuit stedenbouwkundig aspect gunstig beoordeeld. Er kan worden ingestemd met het volume zoals voorgesteld.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door het gevelmetselwerk te vervangen door sierpleister, het middelste raam te vervangen door een voordeur met aluminium buitenschrijnwerk en twee dakvlakramen te voorzien in het dakvlak. In de zij- en achtergevel worden dezelfde materialen toegepast. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen bezwaar tegen de gewenst materialen, mits de sierpleister in een neutrale kleur wordt uitgevoerd die inpasbaar en kenmerkend is in de omgeving van het pand. Dit wordt in voorwaarde opgenomen. Omwille van stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde wordt bij voorkeur een lichte kleurstelling gebruikt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het inplantingsplan worden twee poorten voorzien aan de rechterzijde van het hoofdvolume, achtereenvolgend op elkaar. Deze poorten zijn echter niet ingetekend op de gevelplannen, waardoor deze niet beoordeeld kunnen worden. Om regelmatig contact tussen de gebruiker(s) van het pand en de straat mogelijk te maken wordt geopteerd om de poort uit te voeren in een spijlenwerk, of vergelijkbare afwerking, zodat doorkijk mogelijk is. Een gesloten vlakke poort komt de ‘levendige plint’ niet ten goede en is onaanvaardbaar. In voorwaarde wordt opgelegd om voor beide poorten doorkijk mogelijk te maken.

Op het nieuwe platte dak van de uitbreiding wordt een groendak voorzien. Op de ingeleverde plannen is het niet duidelijk of aan artikel 34 van de bouwcode werd voldaan. Daarom wordt in voorwaarden opgesteld om het groendak op minimaal 30cm afstand van de randen niet uit te voeren en te voorzien van een onbrandbare strook (met reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) tussen de dakrand en het groendak. Door de onbrandbare strook van 30 cm kan de (brand)veiligheid worden verzekerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de sierpleister op de voor-, zij- en achtergevel in een neutrale kleur uitvoeren die kenmerkend is in de omgeving van het pand;

2.      beide poorten, aan de rechterzijde van het pand, uitvoeren zodat doorkijk tussen straat en achterzijde mogelijk is;

3.      het groendak uitvoeren met een onbrandbare strook van minimaal 30 cm tussen de dakrand en de vegetatie van het groendak zelf;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.


Standpunt college


Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de omgevingsambtenaar.

Het klopt dat de stad veel belang hecht aan een levendig en regelmatig contact tussen de woonsten in een straat en de gebruikers van de straat. In die zin is het aan te raden om poorten te voorzien waarbij doorkijk mogelijk is.

Echter is er in de straat reeds meer dan voldoende interactie mogelijk tussen de bewoners van de panden en de gebruikers van de straat, waardoor de meerwaarde van het voorzien in een doorkijk in de poorten gering is. Om die reden is het college van mening dat dit niet als strikte voorwaarde opgelegd dient te worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

12 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juni 2019

Verslag GOA

21 mei 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de sierpleister op de voor-, zij- en achtergevel in een neutrale kleur uitvoeren die kenmerkend is in de omgeving van het pand;

2.      het groendak uitvoeren met een onbrandbare strook van minimaal 30 cm tussen de dakrand en de vegetatie van het groendak zelf;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.