Terug
Gepubliceerd op 24/05/2019

2019_CBS_03768 - Externe marketing. Citymarketing door series en films - Aanvragen 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03768 - Externe marketing. Citymarketing door series en films - Aanvragen 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_03768 - Externe marketing. Citymarketing door series en films - Aanvragen 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikel 41, 2e lid, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249.

Volgens artikel 16, 6° van het Besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn bevat de beleidsnota van het budget de lijst met nominatief toegekende subsidies.

Argumentatie

De ontvangen aanvragen werden getoetst aan de beslissingsboom voor de ondersteuning van films en series in het kader van citymarketing. De uitgebreide motivatie en toelichting per productie zijn opgenomen in bijlage. 

Team Scheire seizoen 2

De aanvraag voor Team Scheire seizoen 2 past binnen de stedelijke merkstrategie. Het concept van de reeks sluit aan bij de doelstellingen van de stad Antwerpen om zichzelf te positioneren als innovatieve kennisstad. In het bestuursakkoord staat vermeld dat de stad Antwerpen zich verder wil ontwikkelen als smart city en Capital of Things. De verwezenlijkingen uit Team Scheire kunnen bijdragen aan deze ambitie.  

Binnen het huidige format van de reeks kunnen de stad Antwerpen en het productiehuis elkaar echter niet versterken: de stad Antwerpen speelt geen rol in de reeks en wordt niet gepromoot. Het format van Team Scheire focust op de verhalen van de eindgebruikers en op het proces dat de makers afleggen om tot een oplossing te komen. In dit format is bijgevolg geen ruimte om de inspanningen van de stad Antwerpen op vlak van (technologische) innovatie in beeld te brengen of te duiden.

Wegens de beperkte return voor de stad Antwerpen is het niet interessant om Team Scheire seizoen 2 financieel te ondersteunen.

Dertigers seizoen 2

Het eerste seizoen van Dertigers scoorde bovengemiddeld goed en had een positieve perceptie bij zowel de pers als de kijkers. De stad Antwerpen speelde een prominente rol in de reeks en leidde tot grote herkenbaarheid. Het tweede seizoen zal zich opnieuw in de stad Antwerpen afspelen. Hiermee blijft de reeks een uniek format om de stad Antwerpen te promoten als creatieve en innovatieve stad bij een publiek van young potentials, waar het leuk is om te wonen en te werken. Inhoudelijk zijn er heel wat raakvlakken met de thema’s waarop de stad Antwerpen zich wil profileren.

De aanvraag voor Dertigers seizoen 2 scoort dan ook positief op beide selectievragen van het goedgekeurde beslissingskader: “Past de vraag binnen de merkstrategie?” en “Kunnen stad en productiehuis mekaar vinden en versterken?”
 
Op basis van de beslissingsboom oordeelt de stad Antwerpen dat het interessant is om Dertigers seizoen 2 financieel te ondersteunen. Binnen het beschikbare budget wordt hiervoor 45.000,00 EUR voorzien.

Hearts of Stone

Hearts of Stone is een internationaal en filmtechnisch innovatief project dat bij de ambities van de stad Antwerpen past. De productie mikt op een internationale cast en zal volledig in het Engels gedraaid worden. In het verhaal komt niet enkel de rijke culturele geschiedenis van de stad Antwerpen aan bod, maar vooral de creatieve vernieuwing die daaruit voortvloeit. Hearts of Stone is een hedendaags sprookje dat potentieel heeft om bij een groot publiek aan te slaan.

Qua return voor de stad Antwerpen zijn er verschillende opties. De kortfilm als eindproduct leent zich goed voor allerlei afgeleiden zoals trailers, promotools en toeristische rondleidingen. Kortfilms blijven traditioneel ook zeer lang in het festivalcircuit circuleren. Door in alle omringende communicatie (persdossier, brochure, website, afgeleiden, enzovoort) de stad Antwerpen als creatieve wereldstad te promoten, wordt een groot publiek bereikt.

De aanvraag voor Hearts of Stone scoort dan ook positief op beide selectievragen van het goedgekeurde beslissingskader.
 
Op basis van de beslissingsboom oordeelt de stad Antwerpen dat het interessant is om Hearts of Stone financieel te ondersteunen. Binnen het beschikbare budget wordt hiervoor 25.000,00 EUR voorzien.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

In de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) heeft de gemeenteraad het reglement op de toelagen vastgelegd.

Aanleiding en context

Op 18 november 2016 (jaarnummer 10004) keurde het college een beslissingsboom goed om te oordelen of het al dan niet interessant is om een audiovisuele productie (films, series, enzovoort) financieel te ondersteunen als die de externe marketing van de stad Antwerpen ten goede komt. Belangrijke voorwaarden binnen het beslissingskader zijn dat de stad Antwerpen het mogelijk succes van de film of serie weet in te schatten, dat ze nagaat wat de impact op haar imago kan zijn en dat de makers van de film of reeks en de stad Antwerpen tot een constructieve samenwerking komen.

Voor 2019 is een budget van 149.667,00 EUR voorzien voor de ondersteuning van series en films in het kader van citymarketing. Hiervan is 79.666,67 EUR reeds vastgelegd voor eerder goedgekeurde aanvragen. Voor het restbudget van 70.000,00 EUR heeft de stad Antwerpen in februari 2019 drie nieuwe aanvragen ontvangen: Team Scheire seizoen 2, Dertigers seizoen 2 en Hearts of Stone.

Team Scheire seizoen 2

In de reeks Team Scheire gaat Lieven Scheire samen met een aantal creatieve makers op zoek naar concrete oplossingen voor dagelijkse beperkingen. De productie gebeurt door Sputnik en de reeks wordt uitgezonden op Canvas (VRT). Het eerste seizoen van Team Scheire werd van oktober tot december 2018 op Canvas uitgezonden in acht afleveringen. Voor dit eerste seizoen ontving Sputnik een toelage van 65.000,00 EUR van de stad (onder de toenmalige werktitel Big Life Fix), zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017 (jaarnummer 725). Voor het tweede seizoen vraagt Sputnik opnieuw een toelage van 65.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

Dertigers seizoen 2

Dertigers is een realistische fictiereeks over een groep van zes dertigers die in de stad Antwerpen leven en werken. De productie gebeurt door Warner Bros ITVP België en de reeks wordt uitgezonden op één (VRT). Het eerste seizoen van Dertigers werd van januari tot februari 2019 op één uitgezonden in 24 afleveringen. Voor dit eerste seizoen ontving Warner Bros ITVP België een toelage van 50.000,00 EUR van de stad Antwerpen, zoals principieel goedgekeurd door het college op 4 mei 2018 (jaarnummer 4095) en bekrachtigd door het college op 17 augustus 2018 (jaarnummer 7497). Voor het tweede seizoen vraagt Warner Bros ITVP België een toelage van 100.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

Hearts of Stone

Hearts of Stone is een kortfilmproject van Oscar-genomineerde regisseur Tom Van Avermaet: een liefdesverhaal tussen standbeelden dat zich afspeelt in de stad Antwerpen. De productie gebeurt door Bulletproof Cupid. De gevraagde ondersteuning aan de stad is 50.000,00 EUR.

Algemene financiële opmerkingen

Het nodige budget ten bedrage van 70.000,00 EUR (45.000,00 EUR voor Dertigers seizoen 2 en 25.000,00 EUR voor Hearts of Stone) is momenteel gebudgetteerd op dimensie 5317600000 / 6141 / 1SSB060204A00000. Het wordt door middel van een IKA-light verschoven naar 5317600000 / 649600 / 1SSB060204A00000. Voor Team Scheire seizoen 2 adviseert de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing/Marketingstrategie om geen budget te voorzien. Dit advies tot weigering zal in een apart besluit worden voorgelegd aan het college.


Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB06 - Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor alle potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains
1SSB0602 - Geïntegreerde producten, diensten en initiatieven versterken de nationale en internationale positie
1SSB060204 - Alle marketingactiviteiten binnen de groep stad Antwerpen dragen bij tot de nationale en internationale positie
5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiënt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nominatieve toewijzing van de toelage van 45.000,00 EUR aan Warner Bros ITVP België voor de televisieserie Dertigers seizoen 2 goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de nominatieve toewijzing van de toelage van 25.000,00 EUR aan Bulletproof Cupid voor de kortfilm Hearts of Stone goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.