Terug
Gepubliceerd op 20/04/2020

2019_CBS_10696 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'Newyear - 10 januari 2020 - Theaterplein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10696 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'Newyear - 10 januari 2020 - Theaterplein - Goedkeuring 2019_CBS_10696 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'Newyear - 10 januari 2020 - Theaterplein - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 28 november 2019, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat 28 in 2000 Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival Aper'eau op 10 januari 2020 op het Theaterplein in Antwerpen.

Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 7.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 5.00 uur de volgende dag. 

Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitiefevenement. 

De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van elektriciteit en afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 1.470,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.

Voor het gebruik van elektriciteit zal er 282,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 204,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

Stadsbeheer / Markten en foren Gunstig onder voorwaarden

Het terrein moet op zaterdag 11 januari volledig vrij zijn om ten laatste 5 uur 's ochtends.

Politiezone Antwerpen/openbare orde/evenementen Gunstig advies
Stadsontwikkeling / Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.

Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt worden.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Stadsbeheer/Evenementen Gunstig advies
Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies
Maatschappelijke veiligheid / Bevolkingszorg Gunstig advies

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

Stadsbeheer/ District Antwerpen Gunstig advies
Ondernemen en stadsmarketing / Ambulante handel Gunstig advies

Mits uitbating ambulante handel mogelijk blijft.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Apereau bvba van de editie van Aper'eau, zoals hierboven beschreven, op 10 januari 2020 op het Theaterplein in Antwerpen, goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst

Taak

SB/BOF

de logistieke ondersteuning voorzien volgens bonnummer B906687

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder

retributie inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties

Apereau bvba
Leopold De Waelstraat 28
2000 Antwerpen

ondernemingsnummer: BE0426772185

1.470,00 EUR budgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 2BRS030101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2000
 order volgt later
leveren van de afvalcontainers tegen betaling volgens orderbevestiging B906687 204,00 EUR

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 7006005
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2000

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies

leveren van elektriciteitsmaterialen tegen betaling volgens orderbevestiging B906687

282,00 EUR

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 705
functiegebied:2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:2SA050309
budgetperiode: 2000

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies