Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10514 - Omgevingsvergunning - OMV_2019130763. Ullensstraat 26 . District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10514 - Omgevingsvergunning - OMV_2019130763. Ullensstraat 26 . District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_10514 - Omgevingsvergunning - OMV_2019130763. Ullensstraat 26 . District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019130763

Gegevens van de aanvrager:

de heer sanjin Al Murdaa met als adres Deurnestraat 132 te 2640 Mortsel

Ligging van het project:

Ullensstraat 26 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie C nr. 236M17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/02/1954: toelating (238#8430) voor het bouwen van een woning met garages.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          een eengezinswoning met twee bouwlagen en een plat dak;

-          het gelijkvloers is ingericht als garage voor meerdere wagens;

-          de eerste verdieping is ingericht met een leefruimte , slaapkamers en een badkamer;

-          de gevels van de woning zijn opgetrokken in rode gevelsteen.

Huidige toestand

-          een eengezinswoning met twee bouwlagen en een plat dak;

-          de tussenmuren op de eerste verdieping zijn weggebroken zodat er één grote open leefruimte ontstaat.

Gewenste toestand

-          een eengezinswoning met drie bouwlagen en een plat dak;

-          de bouwdiepte van de tweede verdieping wordt even diep gebouwd als de eerste verdieping;

-          een parkeerplaats in de garage afscheiden van de andere parkeerplaatsen door middel van een muur;

-          een tussendeur met RF30 plaatsten tussen garage en inkom van de woning.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          de bouwhoogte wordt van 6,63 meter opgetrokken naar 9,39 meter;

-          de bouwdiepte van de twee verdieping komt gelijk met de bouwdiepte van de eerste verdieping;

-          er wordt een trap voorzien naar de bijkomende verdieping;

-          de gevelafwerking van de extra verdieping zal met antracietkleurige kunstleien als

-          een mansardedak afgewerkt worden.

-          voor de noodzakelijke buitenruimte zal op de eerste verdieping een terras van +/- 16m² voorzien

-          worden. Hiervoor zal een scheimuur met een hoogte van 2 meter voorzien worden;

-          alle platte daken worden aangelegd als groendaken;

-          een parkeerplaats in de garage afscheiden van de andere parkeerplaatsen door middel van een muur;

-          een tussendeur met RF30 plaatsten tussen garage en inkom van de woning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 10: het dichtbouwen van de koer op de eerste verdieping en de scheimuurwijzigingen dieper dan het hoofdgebouw aan de Ullenstraat houden geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning beschikt op het gelijkvloers enkel over een garage, inkomzone en berging. Op de eerste verdieping is er een koer en terras voorzien.

Met voorliggende aanvraag wenst de bouwheer de vloeroppervlakte van de woning uit te breiden ter hoogte van het terras en de koer op de eerste verdieping én op het dak.

Twee bouwlagen en een dakverdieping, in de strook voor hoofdbebouwing aan de Ullenstraat, is kenmerkend en bijgevolg niet onaanvaardbaar in voorliggende weefsel.

Als voorwaarde zal dus worden opgelegd de daklaag in de Ullenstraat, in aansluiting, te beperken tot de diepte van het hoofdgebouw, circa 9m.

 

Door het verhogen van de scheimuur op de eerste verdieping (voor het dichtbouwen van de koer) zal, gelet op de aansluitingen en de kenmerkende configuratie van de omgeving er onaanvaardbaar minder zon- en daglicht zijn ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

Alle werken, handelingen en wijzigingen aan de koer op de eerste verdieping zullen bijgevolg worden uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialisatie voor de dakverdieping in zwarte leien en antraciet aluminium buitenschrijnwerk is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Op het gelijkvloers is in vergunde toestand de inpandige parkeerplaats voorzien in een groter geheel van parkeerplaatsen. Om deze situatie te optimaliseren wordt er een bijkomende afsluiting gemaakt en een doorgang tussen de garage en de inkomhal voorzien.

Daar de buitenruimte te klein zal zijn voor voorliggende woning, gelet op de voorwaarde omtrent de diepte van het dak, zal ook het supprimeren van het terras op de eerste verdieping worden uitgesloten.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het terras en de bijhorend scheimuurwijzigingen op de tweede verdieping te beperken tot 9m ten opzichte van de voorgevel aan de Ullenstraat;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

3.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan het pand Galliardstraat 63;

4.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan de koer en het terras op de eerste verdieping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 januari 2020

Verslag GOA

12 december 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Onaanvaardbare wegname van licht en privacy in de tuin en op het dak: de bezwaarindiener geeft aan dat door het bouwen van een dakverdieping er op onaanvaardbare manier zon- en daglicht geblokkeerd wordt ten aanzien van hun tuin. De bezwaarindiener wenst ook zonnepanelen te plaatsen die nu niet meer rendabel zullen zijn.

Beoordeling:

Het klopt dat er onaanvaardbaar minder zon- en daglicht zal zijn ten aanzien van de tuin en het dak door het verhogen van de scheimuur op de eerste verdieping (voor het dichtbouwen van de koer) en op de tweede verdieping (voor het dakterras dieper dan de kenmerkende hoofdbebouwing aan de Ullenstraat) gelet op de kenmerkende configuratie van de omgeving.

Twee bouwlagen en een dakverdieping is niet onaanvaardbaar in voorliggende weefsel in de strook voor hoofdbebebouwing aan de Ullenstraat. Als voorwaarde zal dus worden opgelegd de daklaag in de Ullenstraat in aansluiting te beperken tot de diepte van het hoofdgebouw, circa 9m. Het nieuwe terras dat zo ontstaat in deze daklaag schendt niet meer de privacy dan het vergunde terras op de eerste verdieping.

Het bezwaar is deels gegrond.

 

2.      Gerechtelijk besluit omtrent ramen in de muur uitgevend op de tuin: de bezwaarindiener geeft aan dat de woning van Galliardstraat 63 terug in oorspronkelijke staat gebracht moet worden. De ramen moeten terug vervangen worden door glasstenen.

Beoordeling:

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op de hoekwoning. De muur waarover sprake maakt geen deel uit van de aanvraag.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het terras en de bijhorend scheimuurwijzigingen op de tweede verdieping te beperken tot 9m ten opzichte van de voorgevel aan de Ullenstraat;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

3.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan het pand Galliardstraat 63;

4.      alle werken, handelingen en wijzigingen aan de koer en het terras op de eerste verdieping.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.