Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019119663 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV ANTWERP GAMING CLUB met als adres Statiestraat_AN 39 te 2018 Antwerpen en de heer Thibaut Alaime met als adres Statiestraat_AN 39 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Statiestraat 18-18A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8sectie H nr. 1249M6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie van handel naar dagrecreatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/04/2017: vergunning (201727) voor omvormen van handelspand en 5 wooneenheden naar handelspand en 3 wooneenheden;
- 29/03/2019: vastgesteld als bouwkundig erfgoed.
Vergunde/vergund geachte toestand
- neoclassicistische meergezinswoning met handelsgelijkvloers;
- vier traveeën en drie bouwlagen onder een mansardedak;
- bepleisterde witgeschilderde lijstgevels op de bovenverdiepingen en beige natuursteen op het gelijkvloers.
Huidige toestand
- neoclassicistische meergezinswoning met handelsgelijkvloers;
- vier traveeën en drie bouwlagen onder een mansardedak;
- bepleisterde witgeschilderde lijstgevels op de bovenverdiepingen en beige natuursteen op het gelijkvloers.
Gewenste toestand
- neoclassicistische meergezinswoning met dagrecreatie (kansspelinrichting) op het gelijkvloers;
- vier traveeën en drie bouwlagen onder een mansardedak;
- bepleisterde witgeschilderde lijstgevels op de bovenverdiepingen en beige natuursteen op het gelijkvloers;
- houten schrijnwerk op de verdiepingen en aluminium schrijnwerk op het gelijkvloers.
Inhoud van de aanvraag
- gelijkvloerse functiewijziging van handelspand naar dagrecreatie (kansspelinrichting);
- aanpassen buitenschrijnwerk gelijkvloerse voorgevel in functie van de nieuwe interne indeling;
- wijzigen van de inkomhal van de appartementen en de trap naar de eerste verdieping;
- de bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd behoudens aanpassingen aan het trapvolume.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 oktober 2019 |
15 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
23 oktober 2019 |
28 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
23 oktober 2019 |
28 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
23 oktober 2019 |
4 december 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
23 oktober 2019 |
6 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
het pasverschil tussen de vloerpas van het gelijkvloers en het openbaar domein is meer dan 2 cm en wordt niet overbrugd met een helling;
voor de glazen deur naast de kassa is geen vrije- en vlakke draairuimte voorzien met een diameter van 150cm;
de deur van het aangepast toilet draait niet naar buiten;
de aanvraag bevat geen gegevens over het onthaalmeubel en de bar. Inrichtingselementen met het oog op onthaal van publiek of een daarmee gelijkgestelde constructie moet een verlaagd gedeelte aangebracht worden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Ondanks de functiewijziging wordt er geen open ruimte voorzien.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De locatie is gelegen binnen de afgebakende horecakern Centraal Station zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. De aanvraag voorziet in een functiewijziging van handel naar dagrecreatie (kansspelinrichting). Deze functie is aanvaardbaar in deze straat mits een convenant wordt afgesloten met de stad. Volgens het advies van de dienst ondernemen en stadsmarketing werd dergelijke convenant bekomen. De woonfunctie op de verdiepingen blijft ongewijzigd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een wijziging van de inrichting van de inkomhal en de verticale circulatie naar de appartementen op de verdiepingen. Voorgestelde indeling doet geen afbreuk aan de toegankelijkheid, waarbij voldoende stalplaatsen voor fietsen worden behouden.
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan de appartementen. De voorwaarden uit vergunning AN3/B/201727 blijven onverminderd van toepassing.
Ondanks de functiewijziging wordt er geen open ruimte voorzien op het perceel, conform artikel 27 van de bouwcode. Omwille van de erfgoedwaarde kan een afwijking hiervoor worden toegestaan.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voorziet een beperkte wijziging van de gelijkvloerse gevelpui.
Zowel de materialisatie als de geleding doet geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van de gevel.
Er werd echter geen kleur vermeld in de legende bij de aanvraag. In voorwaarden zal worden opgelegd dat het schrijnwerk van het gelijkvloers in eenzelfde kleur als de houten ramen op de verdiepingen moet worden voorzien.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er voor het eerst een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.
Er werd advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg dat zich als volgt laat vertalen:
“Deze neoclassicistische meergezinswoning werd ontworpen in 1880 door H. Leytens voor diamantfabrikant Egied Henri Meier-Opdebeeck, die vlakbij in de Van Leriusstraat woonde. De woning werd op de begane grond als drinkgelegenheid uitgebaat, met appartementen op de verdiepingen. In de jaren 1920 laat de uitbaatster en eigenares Ida Bousé er twee uitzonderlijke elementen aan toevoegen, namelijk een sprookjesachtige zeshoekige tearoom in neomoorse stijl naar ontwerp van J. De Tongere (1920) en de twee grote afgeronde erkers op de bel-etage uitgevoerd door het Parijse Bureau Hennebique naar een ontwerp van Frans Verhoeven (1923). Daarmee is dit pand een uitstekend voorbeeld van een eind-19de-eeuwse horecapand in de stationsbuurt, dat tijdens het interbellum door modegevoelige aanpassingen meer klandizie in deze drukke uitgaansbuurt tracht te lokken. De geslaagde combinatie van stijlen en het uitzonderlijke theesalon geven dit pand nog steeds een grote erfgoedwaarde.
Het pand telt vier traveeën en drie bouwlagen onder een mansardedak dat door twee dakvensters wordt verlicht. Het pand onderging in de jaren 1920 een aantal waardevolle aanpassingen, onder meer de twee imposante ronde erkers in gewapend beton op de eerste verdieping, versierd met bloemen, festoenen en strikken in stucwerk en bekroond door een ijzeren balkonleuning. Voor de constructie van deze twee erkers werd een beroep gedaan op het Parijse bureau Hennebique. De bepleisterde en witgeschilderde lijstgevel bevat ook nog eind-19de-eeuwse neoclassicistische elementen zoals de rechthoekige muuropeningen in geriemde omlijstingen en de klassieke gevelafsluiting met gelede architraaf, panelenfries met bloemen, tandlijst, klossen, voluutconsoles. De geblokte begane grond werd in 1938 verbouwd.
Achterin het pand, in de ruimte van de oorspronkelijke cour, bevindt zich een zeshoekig theesalon met een zeer zeldzaam, gaaf bewaard neomoorse koepelgewelf dat rust op zuilen. Tussen de zuilen waren spiegels aan de wanden aangebracht. Centraal in de koepel, zenitale verlichting. Het ontwerp voor dit bijzondere salon werd getekend door architect J. De Tongere, uit de vlakbij gelegen Hoveniersstraat.
Het pand heeft beeldbepalende kwaliteiten, met name de gevel met de erkers van Hennebique uit 1923 en het interieur met het neomoorse theehuisje.
De voorgestelde functiewijziging heeft geen zware impact op de erfgoedwaarden. Enkel de verplaatsing van de deuropeningen voor het sanitair in de wanden van de neomoorse tearoom verstoort de oorspronkelijke opstand van het voormalige theehuisje. De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert dan ook voorwaardelijk gunstig, op voorwaarde dat de deuropeningen in het zeshoekige theehuisje niet veranderd worden.”
Deze voorwaarde zal worden overgenomen bij de beslissing van de aanvraag.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies gevraagd aan de afdeling milieu. Het advies luidt als volgt:
“Milieutechnisch zijn er geen bezwaren voor de functiewijziging. Onverminderd de andere wettelijke bepalingen, dient de exploitant voor de aanvang van de exploitatie over een vergunning klasse II (in het kader van de kansspelwet) te beschikken.”
Dit zal worden overgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
De bepalingen van de verordening toegankelijkheid zijn van toepassing. Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgelegd dat er ene vrije- en vlakke draaicirkel moet worden voorzien voor en achter de glazen deur naast de kassa, dat de deur van het aangepaste sanitair naar buien moet open draaien, en dat er onder het onthaalmeubel en de bar een verlaagd gedeelte moet worden voorzien conform artikel 24, 26 en 28 van de verordening.
Er wordt een nieuwe afgeschuinde dorpel in arduin geplaatst aan de toegang naar de kansspelinrichting. Het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt meer dan 2 cm en de helling van de dorpel voldoet niet aan de bepalingen van artikel 19 van de verordening toegankelijkheid. De structurele werken die nodig zijn om te voldoen aan de voorschriften toegankelijkheid, staan niet in verhouding tot de aangevraagde wijzigingen van de dorpel en het schrijnwerk. Op basis van de afwijkingsbepalingen van de verordening inzake toegankelijkheid wordt een afwijking op de voorschriften toegestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft het wijzigen van de functie van het handelsgelijkvloers naar een kansspelinrichting. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.
Gezien de beperkte grootte van het pand en de aard van de activiteiten, wordt verondersteld dat er geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd wordt. Dit is conform het advies van de dienst mobiliteit. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de aluminium ramen op het gelijkvloers in dezelfde kleur als de houten ramen van de verdiepingen te voorzien;
3. de deuropeningen in het zeshoekige theehuisje ongewijzigd te behouden;
4. voor de aanvang van de exploitatie over een vergunning klasse II te beschikken in het kader van de kansspelwet;
5. een vrije- en vlakke draaicirkel te voorzien voor en achter de glazen deur naast de kassa conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
6. de deur van het aangepast sanitair naar buiten laten open draaien conform artikel 26 van de verordening toegankelijkheid;
7. onder het onthaalmeubel en de bar een verlaagd gedeelte te voorzien conform artikel 28 van de verordening toegankelijkheid;
8. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
9. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement Uitbating en Vestiging, meer bepaald het “Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen” zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de Stad Antwerpen op 26 juni 2006 (jaarnummer 1528) en latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting.
Uitsluitingen
10. wijzigingen aan de appartementen op de bovenliggende verdiepingen behoudens deze ter hoogte van de trappenhal op verdieping 1;
11. wijzigingen aan de deuropeningen in het zeshoekig theehuisje.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag |
8 november 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 december 2019 |
Verslag GOA |
6 december 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Wijzigingslus
De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen.
Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de aluminium ramen op het gelijkvloers in dezelfde kleur als de houten ramen van de verdiepingen te voorzien;
3. de deuropeningen in het zeshoekige theehuisje ongewijzigd te behouden;
4. voor de aanvang van de exploitatie over een vergunning klasse II te beschikken in het kader van de kansspelwet;
5. een vrije- en vlakke draaicirkel te voorzien voor en achter de glazen deur naast de kassa conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
6. de deur van het aangepast sanitair naar buiten laten open draaien conform artikel 26 van de verordening toegankelijkheid;
7. onder het onthaalmeubel en de bar een verlaagd gedeelte te voorzien conform artikel 28 van de verordening toegankelijkheid;
8. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
9. de inrichting dient te voldoen aan het Politiereglement Uitbating en Vestiging, meer bepaald het “Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen” zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van de Stad Antwerpen op 26 juni 2006 (jaarnummer 1528) en latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie van de inrichting.
Uitsluitingen
10. wijzigingen aan de appartementen op de bovenliggende verdiepingen behoudens deze ter hoogte van de trappenhal op verdieping 1;
11. wijzigingen aan de deuropeningen in het zeshoekig theehuisje.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.