Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019097821 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA POSTBUS X met als adres Priorijlaan 20 te 2900 Schoten |
Ligging van het project: |
Hooftvunderlei 14 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31sectie B nr. 36K15 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
toevoegen van twee bouwlagen en voorzien van een extra woongelegenheid |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1945: vergunning (329#17990) voor heropbouw;
- 01/01/1945: vergunning (329#18234) voor herstelling;
- 01/01/1947: vergunning (626#10841) voor een magazijn;
- 01/01/1949: vergunning (626#12093) voor een uitbreiding;
- 01/01/1952: vergunning (626#14193) voor het aanbouwen van een werkhuis.
Vergunde toestand
- een volume van 2 bouwlagen in gesloten bebouwing aan de Hooftvunderlei met doorgang naar achtergelegen atelier en een L-vormig volume met 1 bouwlaag, eveneens atelier;
- functie magazijn en werkplaats op het gelijkvloers en wonen op de 1ste verdieping.
Huidige toestand
- op het gelijkvloers is een drukkerij voorzien;
- woning heden niet meer in gebruik.
Gewenste toestand
- optopping met een 2de verdieping en een 3de teruggetrokken daklaag;
- een drukkerij op de gelijkvloerse verdieping;
- inkom/fietsenstalling van de bovenliggende woonentiteiten aan de voorgevel;
- een appartement op de 1ste verdieping en een duplex-appartement op de 2de verdieping en dakverdieping;
- de daklaag springt circa 4,10m achteruit ten opzichte van de voorgevellijn;
- de voor-en achtergevel van het hoofdvolume worden geïsoleerd en bekleed met gevelpleister in een witte kleurtint;
- het buitenschrijnwerk wordt allemaal voorzien in zwartkleurig aluminium, de poort wordt voorzien van een gegalvaniseerd stalen draaipoort;
- met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van het pand tot twee appartementen;
- uitbreiding van het volume met 2 bouwlagen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
10 september 2019 |
8 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
|
20 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
10 september 2019 |
13 september 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
10 september 2019 |
24 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij |
10 september 2019 |
20 september 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
9 september 2019 |
19 september 2019 |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
9 september 2019 |
9 september 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
9 september 2019 |
27 september 2019 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
9 september 2019 |
2 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 september 2019 |
23 september 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
9 september 2019 |
23 september 2019 |
stadsontwikkeling/vergunningen/geacht vergund |
18 december 2019 |
19 december 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: projectzone voor woningen-art. 7.2, zone voor aaneengesloten bebouwing type d lage steenwegwoningen-art. 5.4 en zone voor wegenis-art. 4.1.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 5.4.1 Bestemmingen:
Op het gelijkvloers wordt een drukkerij voorzien, de functie nijverheid is niet toegelaten op betreffend perceel;
- 5.4.6 Uitsprongen uit het gevelvlak:
Aan achtergevels dient de uitsprong voor balkons zich op minimum 2m afstand t.o.v. elke scheidsmuur te houden, het balkon op de 2de verdieping bevindt zich op circa 60cm van de linker perceelgrens.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Op de gelijkvloerse verdieping verdwijnt de levendige plint door het voorzien van een fietsenberging/inkomhal aan de voorgevel.
De gelijkvloerse verblijfsruimten van de drukkerij krijgen onvoldoende inval van daglicht.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De terrassen ter hoogte van de eerste en tweede verdieping hebben geen 2 m afstand tegenover de linkse perceelgrens. Dit is in strijd met artikel 5.4.6 van het BPA Deurne – Dorp. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek een afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan. Aangezien de terrassen binnen de volledige bestaande bouwdiepte van de linkerbuur voorzien worden, is een afwijking op de voorschriften stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Zo beschikt het gelijkvloers in voorliggende aanvraag niet over een levendige functie. Aan de straatzijde op het gelijkvloers wordt een inkomhal met fietsstalplaatsen voorzien. De bestaande ruimte is echter onvoldoende groot om een kwalitatieve verblijfsruimte te kunnen voorzien. Bijkomend is in het ontwerp gezorgd voor contact tussen de straat en de woning door voldoende beglazing en openheid te voorzien tussen de circulatieruimte met fietsenberging en de straat. Op basis van artikel 3 van de bouwcode kan dan ook een afwijking toegestaan worden van dit artikel.
Functionele inpasbaarheid
Het gebouw betreft in de bestaande toestand een drukkerij op het gelijkvloers en een woonfunctie op de bovenliggende verdieping. Voorliggende aanvraag handelt over het voorzien van een extra woongelegenheid in de nieuwe verdiepingen, waardoor de nieuwe toestand van het gebouw een totaal van twee woongelegenheden telt. De woonfunctie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het BPA Deurne – Dorp en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De drukkerij op het gelijkvloers is echter niet in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het BPA. In de laatst vergunde toestand is het gelijkvloers voorzien als magazijn en werkhuis. De huidige functie drukkerij (nijverheid) is volgens het BPA Deurne – Dorp niet toegelaten. Het geldende BPA werd goedgekeurd in 2007. De drukkerij op het gelijkvloers is sinds 1983 aanwezig op deze locatie. De drukkerij was dus lang voor de inwerkingtreding van het BPA operationeel. Bijgevolg kan de functie van drukkerij als vergund geacht worden beschouwd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding met 2 wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 2.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
Dit perceel betreft een gebouw met een drukkerij op het volledige gelijkvloers en een woonfunctie op de verdiepingen. De drukkerij neemt bijna de volledige gelijkvloerse verdieping in, waarbij het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet mogelijk is.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen bedraagt 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Er dienen voor dit project 5 fietsenstallingen voorzien te worden. Deze worden ingetekend in een afsluitbare fietsenberging op het gelijkvloers.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaand gebouw wordt voorzien van een extra bouwlaag en daklaag. De nieuwe toestand omvat een gebouw met drie bouwlagen en teruggetrokken daklaag. De nieuwe lagen zijn conform de voorgeschreven bouwdieptes en –hoogtes van het BPA Deurne – Dorp. Bijgevolg zijn de voorgestelde extra lagen verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
In de laatst vergunde toestand uit 1952 is het gelijkvloers voorzien van een open koer. De bestaande en nieuwe toestand geven aan dat de open koer volledig dichtbebouwd werd en voorzien van koepellichten.Constructies waarvan wordt aangetoond dat ze reeds aanwezig waren voor de inwerkingtreding van het gewestplan en in de huidige bestaande toestand nog steeds aanwezig zijn, kunnen in aanmerking komen voor een vermoeden van vergunning. Uit onderzoek blijkt dat de open koer reeds voor 1979 werd dichtgebouwd. Deze constructie is bijgevolg behept met een vermoeden van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de voorgevel wordt de bestaande erker verwijderd en de garagepoort vervangen door een gegalvaniseerd stalen poort. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in zwartgekleurd aluminium schrijnwerk. De bestaande gelijkvloerse plint in hardsteen blijft behouden.
De nieuwe daklaag wordt afgewerkt met grijze vezelcementplaten. Verder wordt de voorgevel volledig geïsoleerd en afgewerkt met een witte gevelpleister. In de onmiddellijke omgeving zijn echter in hoofdzaak gebouwen aanwezig met een bakstenen voorgevel. Het voorzien van een gevelbepleistering in dit homogeen bakstenen straatbeeld, werkt beeldverstorend. Als voorwaarde wordt dan ook opgelegd de gevel uit te voeren in strengpers steenstrips.
De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een omgevingsvergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.
De achtergevel wordt eveneens, na isolatie, afgewerkt met een witte gevelpleister en voorzien van zwartgekleurd aluminium buitenschrijnwerk. Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kunnen de gebruikte materialen aan de achtergevel aanvaard worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De woongelegenheden voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De terrassen aan de achtergevel worden tegen de bestaande linkse scheimuur voorzien. De beperkte scheimuurverhoging aan de rechterperceelgrens valt binnen de maximaal toegelaten bouwdiepte van 12 m op de verdiepingen, zoals voorgeschreven in het BPA Deurne – Dorp.
Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Het gebouw is voorzien van een 1-slaapkamerappartement en een 2-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van respectievelijk 75 m² en 126 m². In voorliggend project kan dan ook gesteld worden dat de woongelegenheden voldoende wooncomfort bieden.
Bij de woning op de eerste verdieping wordt een groot terras en een groendak voorzien. Hierdoor komt de lichttoetreding naar de drukkerij op het gelijkvloers in het gedrang. Er dient voldoende daglichttoetreding te zijn voor de gelijkvloerse functie om het verblijf in deze ruimtes aangenaam te houden. Er dient overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode voldoende lichttoetreding te zijn. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning. Deze lichttoetreding kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door de oppervlakte van het terras te beperken en de vereiste daklichten te voorzien of door in de zone van het groendak de vereiste daklichten te voorzien.
Bij het plaatsen van buitengevelisolatie dient er aandacht besteed te worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.
Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarde is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorgevel af te werken in strengpers steenstrips;
2. de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter;
3. de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;
4. de bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;
5. de voorgevelafwerking te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden;
6. wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de voorgevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;
7. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven
8. er dient voldoende lichttoetreding naar de drukkerij op het gelijkvloers gevrijwaard te blijven overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode;
9. het bijgevoegd advies van Fluvius is strikt na te leven;
10. het bijgevoegd advies van de Federale Overheidsdienst Luchtvaart is strikt na te leven;
11. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
15 augustus 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 september 2019 |
Start openbaar onderzoek |
18 september 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
17 oktober 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 december 2019 |
Verslag GOA |
12 december 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
18 september 2019 |
17 oktober 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorgevel af te werken in strengpers steenstrips;
2. de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter;
3. de arrière-corps te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie;
4. de bestaande elementen in natuursteen te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen;
5. de voorgevelafwerking te laten aansluiten op het openbaar domein zodanig dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden;
6. wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de voorgevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein;
7. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
8. er dient voldoende lichttoetreding naar de drukkerij op het gelijkvloers gevrijwaard te blijven overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode;
9. het bijgevoegd advies van Fluvius is strikt na te leven;
10. het bijgevoegd advies van de Federale Overheidsdienst Luchtvaart is strikt na te leven;
11. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.