Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_CBS_10256 - Omgevingsvergunning - OMV_2019098662. Cornellielaan zn (zonder nummer), Hubert Lampolaan zn, Frédéric Bruynseelslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10256 - Omgevingsvergunning - OMV_2019098662. Cornellielaan zn (zonder nummer), Hubert Lampolaan zn, Frédéric Bruynseelslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_10256 - Omgevingsvergunning - OMV_2019098662. Cornellielaan zn (zonder nummer), Hubert Lampolaan zn, Frédéric Bruynseelslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019098662

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jeroen De Cadt met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en NV REGATTA-L.O. met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

CVBA Fluvius System Operator met als adres Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle

Ligging van het project:

Cornellielaan zn, Hubert Lampolaan zn, Frédéric Bruynseelslaan zn te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 204T13

Inrichtingsnummer:

20190805-0022 (cabinenr 880 Antwerpen LO)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen meergezinswoning met 5 wooneenheden en 2 commerciële ruimtes en bouwen en exploiteren distributiecabine (wijk 2)

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/01/2009: vergunning (20085) voor verkaveling. 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          verkaveling van gronden. 

Huidige toestand

-          braakliggend terrein. 

Gewenste toestand

-          nieuw hoekgebouw ingericht als meergezinsgebouw met 2 commerciële ruimtes op het gelijkvloers en 5 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen:

  • 2 twee-slaapkamerappartementen (app. 1.01 en 1.03) met een netto-oppervlakte van circa 83 m²;
  • 1 twee-slaapkamerappartement (app. 1.02) met netto-oppervlakte van circa 74 m²;
  • 2 drie-slaapkamerappartementen (app. 2.01 en 2.02)  met een netto-oppervlakte van circa 99 m²;
  • de gemiddelde vloeroppervlakte bedraagt circa 88 m²;

-          3 bouwlagen onder plat dak: de hoeken zijn 1 bouwlaag en verhogen vertrapt naar 3;

-          gevels in roodbruin metselwerk in halfsteens verband, roodbruin aluminium buitenschrijnwerk en plint en omlijsting van deuren in beton.

Inhoud van de aanvraag

-          nieuwbouw meergezinsgebouw met op het gelijkvloers twee commerciële ruimtes en 5 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Aangevraagde rubrieken 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

2 x 630 kVA

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

8 september 2019

27 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 september 2019

7 oktober 2019

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

8 september 2019

9 oktober 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

6 september 2019

9 september 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 september 2019

9 september 2019

stadsbeheer/ stadsreiniging - sorteerstraatjes

6 september 2019

9 september 2019

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

6 september 2019

23 september 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

6 september 2019

24 september 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

6 september 2019

23 september 2019


Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen w (bestemmingszone wijk) en zone voor openbare wegenis ow.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling AN/2008/V/0001, goedgekeurd op 30 januari 2009, meer bepaald in lot(en) W2.21.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend punt:

-          artikel 2.04 Kavel bestemd voor appartementsgebouwen en gelijkvloerse commerciële ruimten, W2.21.:

geveluitsprongen die zich bevinden boven de openbare weg zijn beperkt tot 1,5 m ten opzichte van de rooilijn.
De uitkragende terrassen op de eerste verdieping springen 1,8 m uit. 

Op niveau 1 aan de achterzijde dient er een passerel te worden voorzien van minimum 1,9 m, die begrensd wordt door een ondoorzichtbare afscheiding met een hoogte van 1,9 m. 
Er wordt geen passerel voorzien.   

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikels 10 en 11:

er wordt geen infiltratiebekken voorzien, hiervoor wordt een afwijking aangevraagd. 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van derde categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:

deuren die grenzen aan het openbaar domein, mogen niet opendraaien over het openbaar domein. De deur van de distributiecabine draait open over het voetpad;   

  • artikel 26 Afvalverzameling:

een meergezinswoning met minstens 4 wooneenheden dient te beschikken over een aparte afvalberging van minimum 4 m².
Deze werd niet voorzien.   

Functies anders dan wonen (de 2 commerciële ruimtes op het gelijkvloers) moeten voorzien worden van een aparte afvalberging.
Deze werd niet voorzien; 

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: 

bij een opstelling waarbij de fietsen loodrecht worden geplaatst op 1 niveau, dient een tussenafstand van 60 cm gerespecteerd te worden. 
Er werd slechts 40 cm tussenafstand voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Volgens de verkavelingsvoorschriften moet er op de eerste verdieping een passerel aan de achtergevel voorzien worden, in functie van de ontsluiting van de appartementen. De woningen worden echter via een interne circulatie bereikt waardoor er geen nood meer is aan een passerel, inclusief de vereiste, ondoorzichtige afscheiding van 1,90 meter hoog. Dit komt de bezonning en lichttoetreding bij de naastliggende tuinen ten goede, waardoor een afwijking aanvaard kan worden.

 

De aanvraag wijkt daarnaast af van artikel 10 en 11 van de gewestelijke hemelwaterverordening. Op dit perceel wordt immers geen infiltratiebekken voorzien. Deze afwijking is echter stedenbouwkundig aanvaardbaar gelet op het feit dat het regenwater afkomstig van de groendaken, dakterrassen en uitpandige terrassen wordt verzameld en afgevoerd naar een collectieve buffer en infiltratievoorziening, namelijk wadi’s, in het openbaar domein.

 

De verkavelingsvoorschriften stellen dat geveluitsprongen die zich bevinden boven de openbare weg, beperkt zijn tot 1,5 m ten opzichte van de rooilijn. De uitkragende terrassen op de eerste verdieping voldoen hier niet aan. Zij springen 1,8 m uit. Deze afwijking kan echter aanvaard worden aangezien de uitsprong maximaal gelijk is aan de trottoirbreedte verminderd met 75 cm. Hierdoor wordt voldoende afstand bewaard tussen de terrassen en de rijweg.

 

Tot slot blijkt uit de plannen dat de deur van de distributiecabine opendraait over het voetpad en daardoor in strijd is met artikel 14 van de Antwerpse bouwcode. Aangezien het gaat om een toegangsdeur waarvan het gebruik beperkt is, kan hiervan afgeweken worden.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoning met op het gelijkvloers twee handelsruimtes. Dit is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Cornellielaan, de Hubert Lampolaan en de Frédéric Bruynseelslaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

Het BPA legt boven- en ondergrenzen op aan het aantal te realiseren bestemmingsparkings. De parkeernormen zijn een evenwicht tussen ogenschijnlijk tegengestelde beleidsopties:

- enerzijds, het aantal parkings beperken om het gebruik van andere modi (fiets, openbaar vervoer) aan te moedigen

- anderzijds, voldoende parkings te voorzien om een afwenteling van het bestemmingsparkeren op het openbaar domein te voorkomen. 

 

Uitgangspunt is dat alle bestemmingsverkeer voor de nieuwe ontwikkelingen op het privaat domein moet worden opgevangen. Dit is essentieel om het openbaar domein optimaal af te stemmen op de verblijfsfunctie.

De gehanteerde parkeernormen houden rekening met de goede bediening van de site met het openbaar vervoer (i.c. hoogfrequente tramlijnen in vrije bedding op de Blancefloerlaan). Anderzijds kan niet voorbij gegaan worden aan de maatschappelijke realiteit dat het bezit en het gebruik van de auto algemeen aanvaard is.

 

Voor wonen wordt de vork relatief ruim genomen: tussen 0,8 en 1,2 parkings per woongelegenheid. Volgens de geldende afspraken wordt gestreefd naar een parkeernorm van 1.2.

 

Voorliggende aanvraag genereert een behoefte van 6 (= 6 + 0):

-          5 appartementen met parkeernorm  1.2 = 6 (5 x 1.2)

-          Overeenkomstig het BPA kan er per handelsruimte een vrijstelling zijn voor de eerste 5 parkeerplaatsen, waardoor er geen parkeerplaatsen meer hoeven te worden voorzien voor deze handelsruimtes.

 

De plannen voorzien in 6 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Daar de beperkte kavelgrootte van W2.21 zich niet leent tot het realiseren van inpandig parkeren op eigen terrein, worden twee parkeerplaatsen voorzien in de reeds gerealiseerde hoekstenen van wijk 2 (1ppl in W2.12 en 1ppl in W2.16) en zullen de overige vier parkeerplaatsen worden opgevangen in de ondergrondse parkeergarage van wijk 6.

De parkeerboekhouding werd toegevoegd aan het dossier.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.

 

Dit aantal is toereikend. Het plan voorziet in  het aantal te realiseren plaatsen in parkeergarages in de wijk.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen: 

Voor de appartementen en handelsruimtes moeten 19 fietsenstallingen voorzien worden:

-          3 twee-slaapkamerappartementen = 9 fietsen

-          2  drie-slaapkamerappartementen = 8 fietsen;

-          commerciële ruimten = 2 fietsen voor het personeel

Deze worden ingericht op het gelijkvloers.

 

Bij een opstelling waarbij de fietsen loodrecht worden geplaatst op 1 niveau dient conform de inrichtingsprincipes van de fietsvoorzieningen een tussenafstand van 60 cm gerespecteerd te worden. Uit de plannen blijkt dat slechts een tussenafstand van 40 cm werd voorzien. Hiervoor kan enkel een loodrechte hoog-laag opstelling geïnstalleerd worden. Dit wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in het bouwen van een pand met drie bouwlagen onder een plat dak. Op de hoeken is telkens slechts één bouwlaag voorzien. Omwille van deze vertrapping sluit het volume aan op de bouwhoogten van de naburige panden.

  

Visueel-vormelijke elementen

De materialisatie van de gevels is afgestemd op de kleurstelling van het wijkdeel waarin de hoeksteen gelegen is. De gevels worden voorzien in roodbruin metselwerk in halfsteensverband met roodbruin aluminium buitenschrijnwerk. Het spijlenhekwerk en de bekleding van de betonnen uitkragende terrassen sluit aan bij het buitenschrijnwerk. Het spijlenwerk wordt deels doorgezet over de afwerking van de uitkragende terrassen waardoor een extra ritmering en samenspel ontstaat tussen de afwerking van het uitkragende terras en het hekwerk.

 

De materialen en kleurstelling van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel. Het uitzicht van de aangevraagde gevels werd door de Welstandscommisie gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om een mix op vlak van stedenbouwkundige, maatschappelijke en woonkwaliteitseisen te garanderen is het noodzakelijk de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de juiste oppervlakteverhoudingen tussen de functies binnen deze woningen anderzijds. Om de kwaliteit van een appartementsblok te garanderen dient er een mix van verschillende slaapkamerappartementen te zijn. Een mix van drie tweeslaapkamerappartementen en twee drieslaapkamerappartementen vormt een aanvaardbare mix.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Appartement 1.02 is een tweeslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 74 m². Algemeen wordt gesteld dat op een oppervlakte kleiner dan 80 m² onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd wordt voor een tweeslaapkamerappartement. De voorziene oppervlakte wijkt 9,2% af van de vereiste minimale oppervlakte, echter omwille van de ruime gevellengte (14,5 m) horende bij deze wooneenheid, alsook de compacte en doordachte planschikking, blijft de woon- en leefkwaliteit ook met 2 slaapkamers gewaarborgd. Het appartement beschikt over 2 compacte badkamers, 2 bergruimtes en eveneens over een grote buitenruimte van 13,4 m².

De drieslaapkamerappartementen 2.01 en 2.02 hebben een netto vloeroppervlakte van 99 m². Deze dienen normaliter 110 m² te zijn in functie van een minimale woonkwaliteit. Ze wijken zo’n 11% hierop af. Ook hier gaat het om doordachte planindelingen met een compacte circulatie en ruime dakterrassen waardoor ook met 3 slaapkamers de woon- en leefkwaliteit blijft gewaarborgd.

Ondanks de kleinere oppervlakten kunnen de appartementen bijgevolg gunstig beoordeeld worden.

 

Verder wordt opgemerkt dat er geen sanitair en bergruimte is voorzien voor de 2 handelsruimtes. Ook zijn er geen afvalbergingen voorzien, conform artikel 27 van de bouwcode. Deze voorzieningen worden in voorwaarde opgenomen. 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels.

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsenstalling dient volgens een hoog-laag opstelling voorzien te worden, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      er dient een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling van minimaal 4 m² netto vloeroppervlakte voorzien te worden voor de 5 woonentiteiten, conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      er dient een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling van minimaal 4 m² netto vloeroppervlakte voorzien te worden voor de handelsruimten op het gelijkvloers, conform artikel 26 van de bouwcode;

5.      de handelsruimten dienen van sanitair en opslagmogelijkheden voorzien te worden;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubrieken

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

2 x 630 kVA

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 augustus 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 september 2019

Start openbaar onderzoek

16 september 2019

Einde openbaar onderzoek

15 oktober 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 december 2019

Verslag GOA

5 december 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Katrijn Apostel

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 september 2019

15 oktober 2019

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de fietsenstalling dient volgens een hoog-laag opstelling voorzien te worden, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      er dient een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling van minimaal 4 m² netto vloeroppervlakte voorzien te worden voor de 5 woonentiteiten, conform artikel 26 van de bouwcode;

4.      er dient een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling van minimaal 4 m² netto vloeroppervlakte voorzien te worden voor de handelsruimten op het gelijkvloers, conform artikel 26 van de bouwcode;

5.      de handelsruimten dienen van sanitair en opslagmogelijkheden voorzien te worden;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SVDB/2019/G.00203.A5.0001

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubrieken: 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA.

2 x 630 kVA

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 13 december 2019 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.