Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019128046 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Kenan Polat met als adres Lucas Henninckstraat 7 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Sint-Bernardsesteenweg 1027 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37sectie C nrs. 676N3, 676P2, 676B4 en 676A4 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- geen relevante informatie.
Vergunde/vergund geachte toestand
- 15/12/2017: negatief stedenbouwkundig attest (ZHO/S/201710).
Huidige toestand
- onbebouwd terrein.
Gewenste toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
- bruto-vloeroppervlakte: 480m².
- de bouwhoogte: 6,70 meter;
- de bouwdiepte op het diepste gedeelte: 13 meter;
- de totale voorgevelbreedte: 27,45 meter;
- materialisatie: grijze gevelsteen met aluminium schrijnwerk;
- verhardingen in waterdoorlatende materialen;
- groendaken;
- regenwaterput van 1.000 liter met infiltratiebekken;
- groene draadafsluiting + levende haag;
- de toegang tot het perceel: via een onverharde servitudeweg.
Inhoud van de aanvraag
- het afbreken van een stal;
- het bouwen van een nieuwbouwwoning op een onbebouwd terrein;
- het aanleggen van een toegangspad, oprit en terrassen;
- het plaatsen van een terreinafsluiting.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
5 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 november 2019 |
29 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
5 november 2019 |
8 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
5 november 2019 |
14 november 2019 |
Geen advies |
TELENET |
5 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
5 november 2019 |
21 november 2019 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
5 november 2019 |
5 november 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
5 november 2019 |
21 november 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
5 november 2019 |
20 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt de bouw van een nieuwe woning achter de bebouwing van de Sint-Bernardsesteenweg. De aanvraag is niet gelegen aan een voldoende uitgeruste weg maar wordt ontsloten door een erfdienstbaarheid met een breedte van 3 meter. Dit wordt niet als kwalitatief beoordeeld volgens artikel 25 van de bouwcode.De functionele inpasbaarheid wordt bijgevolg ongunstig beoordeeld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De kenmerkende typologie van de bebouwing langs de Sint-Bernardsesteenweg bestaat uit gesloten grondgebonden woningen. De aanpalende verkaveling, ten noorden van het niet-ontwikkeld woongebied, wordt gekenmerkt door enerzijds eengezinswoningen in halfopen bebouwing met gekoppelde garages en anderzijds door vrijstaande eengezinswoningen op een perceelsoppervlakte die slechts een derde bedraagt van de perceelsoppervlakte van de woning uit de aanvraag. Hetzelfde geldt voor de schaal van de woning. De woning uit de aanvraag is minstens 2 keer zo groot in oppervlakte als de woningen uit de omgeving. De aanvraag is niet in harmonie met de omgeving en getuigt bovendien ook niet van een efficiënt ruimtegebruik door zijn inname van oppervlakte door bebouwing.
Visueel-vormelijke elementen
De woning wordt opgetrokken in metselwerk van grijze baksteen met aluminium schrijnwerk. Dit is visueel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag betreft een echter een woning met een plat dak in een omgeving die wordt gekenmerkt door hellende daken waardoor de woning als atypisch moet worden benoemd. De opbouw van de gevels is onrustig door de diverse afmetingen van het schrijnwerk. De gevels lijken opgebouwd van binnen naar buiten waarbij raamopeningen geplaatst zijn daar waar deze het best functioneel tot hun recht komen. De keuze om het schrijnwerk in sommige raamopeningen extra onder te verdelen en in andere raamopeningen niet, versterkt het onrustige beeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het perceel waarop de aanvraag betrekking heeft, sluit aan op de open ruimte rondde Schansen XVI en XVII die deel uitmaken van een reeks van 18 kleine schansen die in de periode 1906-1912 werden gebouwd tussen de oudere Brialmontforten. De bouw van de schansen was een alternatieve oplossing voor een stadsomwalling. In het verleden had men de voorkeur gegeven aan omwallingen als vestingbouwkundige oplossing voor een tweede verdedigingslinie achter een vooruitgeschoven fortengordel. Dat concept stelde echter teveel problemen voor de stedelijke ontwikkeling rond Antwerpen. Daarom bleken rijen schansen tussen de forten een alternatief. Schansen XVI en XVII behoren tot de best bewaarde. De schansen zijn opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed maar het Angentschap Onroerend Erfgoed wil in 2019-2020 het beschermingswaardige militaire erfgoed uit de voormalige vesting Antwerpen als monument beschermen. Beide schansen worden in dit kader onderzocht.
De schansen en aangrenzende percelen maken ook deel uit van een landschap dat wordt gevormd door de gaaf bewaarde kasteeldomeinen 'Klaverblad' en 'Cleydael'. Dit landschap is een belangrijke groene ruimte aan de rand van het verstedelijkt gebied van Antwerpen.
De invulling van een onbebouwd perceel aan de rand van dit historisch landschap en deze bouwkundige elementen met belangrijke erfgoedwaarde dient met de nodige zorgvuldigheid te gebeuren. De manier waarop de aanvraag in relatie staat tot zijn omgeving, is noodzakelijk en ontbreekt in de aanvraag.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Dit aantal is voldoende. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
5 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
4 januari 2020 |
Verslag GOA |
15 december 2019 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.