Op 18 december 2017 (jaarnummer 00828) keurde de gemeenteraad de kapitaalsinbreng voor Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG goed. Dit besluit beschrijft de oprichting van het scholenfonds zoals besproken in de budgetwijziging 2017 dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2017 (jaarnummer 411).
Op 29 april 2019 (jaarnummer 00299) kerude de gemeenteraad de budgetwijziging 2019 goed. Dit besluit beschrijft dat de toelagen nominatief voorzien worden.
Het voorzien van parkeerplaatsen is slechts beperkt voorzien in de Vlaamse regelgeving voor scholenbouw. De opgelegde norm van de stad Antwerpen overstijgt de financiële draagkracht. De bedrijfseenheidTalentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Onderwijs compenseert de retributie om de beperkte werkingsmiddelen van scholen te vrijwaren en toch capaciteitsuitbreiding te realiseren.
De betrokken schoolbesturen betaalden een retributie en worden op basis van voorliggend besluit gecompenseerd door Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Onderwijs zoals dit voorzien was.
De wet betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983 en het reglement op de toelagen (gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006, (jaarnummer 2730) zijn van toepassing.
Scholen die hun capaciteit willen uitbreiden en daarvoor een omgevingsvergunning aanvragen, worden geacht te voldoen aan de randvoorwaarden zoals beschreven in de bouwcode of op basis van thematische adviezen. Één daarvan is de parkeernorm. Op basis van een aantal indicatoren bepaalt de stad de parkeerlast die de school dan moet compenseren.
Het compenseren van die parkeerlast kan op drie manieren:
In de loop van 2017 werden door het stadsbestuur de twee laatste manieren ook financieel mogelijk gemaakt. De kapitaalsverhoging van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen om gezamenlijke investeringen te doen en een budget bij de toenmalige bedrijfseenheid Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs/Onderwijs om de afkoop van parkeerplaatsen financieel te compenseren aan het schoolbestuur.
De uitdagingen die volgen uit de parkeerproblematiek in de stad, situeren zich op de kruising tussen individueel belang of gemeenschappelijk belang, tussen onderwijs en mobiliteit & parkeren in de stad, tussen mobiliteit en leefkwaliteit enzovoort. Dankzij het scholenfonds parkeren kunnen potentieel meerdere perspectieven als geheel bekeken en tegelijk bediend worden.
Tussen 2017 en 2019 gingen schoolbesturen met de stad in dialoog over capaciteitsuitbreiding en infrastructuurwerken met daarbij een specifieke vraag over de te compenseren parkeerbehoefte. Het ging in totaal over 19 projecten. Zowel in de adviesverlening als in de uiteindelijke besluitvorming werden verschillende mogelijkheden voorgesteld of toegepast. De stad wenst een gamma aan alternatieven te kunnen blijven hanteren om de meest ideale oplossing te bekomen die rekening houdt met een zo groot mogelijk aantal aspecten en beleidsdomeinen.
Het college keurde op 27 november 2015 (jaarnummer 09823) het algemeen principe van uitbetalen toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste of vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad.
Het college kent de toelage toe en keurt de uitbetaling ervan goed aan:
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Ondernemingsnummer: BE0824037071 |
50.000,00 EUR | budgetplaats: 5117000000 budgetpositie: 649430 functiegebied: 1SLW090102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 1SA040879 budgetperiode: 1900 |
4505100434 |
KOBA Metropool vzw Ondernemingsnummer: BE0447911059 |
5.000,00 EUR | budgetplaats: 5117000000 budgetpositie: 649800 functiegebied: 1SLW090102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 1SA040879 budgetperiode: 1900 |
4505100456 |