Terug
Gepubliceerd op 22/07/2019

2019_CBS_05750 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060138. Saffierstraat 120. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05750 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060138. Saffierstraat 120. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_05750 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060138. Saffierstraat 120. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Adviezen

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 mei 2019

26 juni 2019


Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.


Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanbouw wordt verkleind, waardoor de koer vergroot van circa 2,5 m² naar 8,7m². Dit wordt positief geadviseerd. Het bouwvolume is inpasbaar in de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel wordt gereinigd en hersteld. Er worden nieuwe ramen in zwart aluminium geplaatst. De materialisatie en gewijzigde indeling van het schrijnwerk doet geen afbreuk aan de cultuurhistorische waarde van de tuinwijk groenenhoek.

De nieuwe aanbouw wordt geïsoleerd en bepleisterd met onderaan een strook in blauwe hardsteen. Het schrijnwerk en de dakrand wordt voorzien in aluminium schrijnwerk. Dit in inpasbaar in de tuinwijk groenenhoek.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De garage wordt ingekort tot 2m99.

Hierdoor wordt feitelijk de garage onbruikbaar voor een autostaanplaats.

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit perceel betreft en driehoekig hoekperceel. De grootte en vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe indien de woning moet voldoen aan actueel gebruikscomfort.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 Fietsenstalling

Conform artikel 29 van de bouwcode moeten er fietsenstallingen voorzien worden. Deze worden niet voorzien. Een gedeelte van de “garage” waar ook de wasplaats is voorzien kan hiervoor aangewend worden. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd.

Overigens wordt opgemerkt dat de bestaande maar verkleinde “garage” op de plannen nog benoemd wordt als “garage”. Echter is deze ruimte te klein om er een auto in te stallen. Daarom dient deze ruimte bestemd te worden als fietsenberging/wasplaats. Dit wordt ook in rood aangeduid op het grondplan “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.

 Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet het behoud van de garagepoort, die echter uitgeeft op een ruimte die te klein is om er een auto in te stallen. Het behoud van deze poort zou tot gevolg hebben dat er voor de poort, niet kan geparkeerd worden op het openbaar domein. Dit is niet wenselijk. Daarom wordt als voorwaarde van de vergunning opgelegd dat de garagepoort omgevormd moet worden tot een toegangspoort tot de fietsenberging en dus aanzienlijk versmald moet worden. Het maximaal opengaande deel van de gevelopening bedraagt 1,20 meter. Dit is ook aangeduid op de plannen “Rood_BA_VERBOUWING_G_N_01_VOORGEVEL NIEUWE TOESTAND.pdf” en “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.


Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de garage om te vormen tot fietsenberging/wasplaats zoals in rood aangeduid op het grondplan “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.;

  2. de garagepoort om te vormen tot toegangspoort of -deur tot de fietsenberging, waarvan het opengaande deel beperkt wordt tot maximaal 1,20 meter, zoals aangeduid op de plannen “Rood_BA_VERBOUWING_G_N_01_VOORGEVEL NIEUWE TOESTAND.pdf” en “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.;

3.Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

28 mei 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juli 2019

Verslag GOA

4 juli 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:

OMV_2019060138

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Saskia Testaert met als adres Bindstraat 4 bus 0201 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Saffierstraat 120 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nr. 80B9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

afbreken van veranda en vervangen door nieuwe aanbouw


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        18/12/1928: vergunning (961#10326) voor het bouwen 24 woningen;

-        04/06/1969: vergunning (961#4196) voor gevelveranderingswerken;

-        15/10/1969: vergunning (957#2043) voor verbouwingswerken.

Vergunde toestand

-        eengezinswoning met 2 slaapkamers;

-        twee bouwlagen en een plat dak;

-        de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van 144,49 m².

Huidige toestand

-        eengezinswoning met 2 slaapkamers;

-        2 bouwlagen en een plat dak.

Gewenste toestand

-        eengezinswoning;

-        twee bouwlagen en een plat dak;

-        afbraak en nieuwbouw van de achterbouw.

Inhoud van de aanvraag

-        verbouwen van een eengezinswoning;

-        afbraak veranda en nieuwe achterbouw;

-        vergroten van koer;

-        vervangen van ramen in de voorgevel door zwarte aluminium ramen;

-        herstellen van de voorgevel.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;2.
  2. de garage om te vormen tot fietsenberging/wasplaats zoals in rood aangeduid op het grondplan “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.3.
  3. de garagepoort om te vormen tot toegangspoort of -deur tot de fietsenberging, waarvan het opengaande deel beperkt wordt tot maximaal 1,20 meter, zoals aangeduid op de plannen “Rood_BA_VERBOUWING_G_N_01_VOORGEVEL NIEUWE TOESTAND.pdf” en “Rood_BA_VERBOUWING_P_N_02_BEGANE GROND NIEUWE TOESTAND.pdf”.;

4.   na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.