Art. 2.2.14.§6 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP definitief vaststelt.
Doelstellingen
Het RUP vormt een kader voor een kwalitatieve, duurzame en gemengde ontwikkeling van het plangebied. Omwille van de schaal en strategische ligging biedt de herontwikkeling van het plangebied een unieke kans om uit te groeien tot een strategisch hefboomproject, die ook meerwaarden oplevert voor de omgeving.
Door in te zetten op functiemenging kan een levendige woon- en werkomgeving ontstaan die naast bijkomend woonaanbod ook ruimte biedt voor (lokale) tewerkstelling. Het is de bedoeling dat het plan ook kan inspelen op maatschappelijke tekorten en noden op buurt- en wijkniveau. Hierbij wordt in de eerste plaats gedacht aan ruimte voor basisonderwijs (1-stroom basisschool) en laagdrempelige ontspannings- en sportmogelijkheden (bv buurt- of vechtsporthal,…).
De extra voorzieningen en ruimtelijke kwaliteitsverbetering (met bijzondere aandacht voor groen) kunnen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk Kronenburg.
Tot slot is het ook de ambitie is om met de (her)ontwikkeling van het plangebied bij te dragen aan de duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen van de stad door ingrepen in functie van duurzame mobiliteit, leefkwaliteit, ruimte voor water en groen, beperken energiegebruik,…
Krachtlijnen van het RUP, aangepast aan de adviezen
Volgende krachtlijnen worden vastgelegd in de voorschriften van het RUP en werden bijgestuurd naar aanleiding van de adviesronde.
Het plangebied bestaat uit een bebouwbaar en niet bebouwbaar deel die enerzijds worden aangeduid als zones voor Gemengde functies (Ge) en anderzijds als zone voor Groen (Gr) en Publiek domein (Pu).
Het bebouwbaar deel vormt een gesloten bouwblok met groen binnengebied. Het wordt opgedeeld in 2 zones (Ge 1 en Ge 2) zodat de bouwmogelijkheden van elke eigenaar éénduidig kunnen worden bepaald (resp art 1 en 2).
- Er wordt een mogelijkheid voorzien binnen Ge 1 om de hoek Van Cortbeemdelei – Merksemsesteenweg af te bouwen om het bouwblok volledig te maken.
- Binnen Ge 2 is verdichting mogelijk binnen een bouwblokstructuur bestaande uit een schakeling van gebouwen. Hierbij geldt:
- De bestaande hal aan de Torremansstraat wordt in overdruk aangeduid (art 3) omdat hiervoor specifieke ontwikkelingsperspectieven gelden gericht op verbouwingsmogelijkheden (in geval van behoud) of nieuwbouw (indien behoud omwille van bouwfysische en economische redenen niet mogelijk is). Door de maximale vloeroppervlakte los te koppelen van de rest van de zone, wordt ervoor gezorgd dat de wijze van (ver)bouwen (met het oog op de realisatie van de school) geen impact heeft op de ontwikkelingsmogelijkheden voor de rest van de site.
De achteruitbouwstrook aan de zijde van de Bisschoppenhoflaan (i.e. de strook tussen rooilijn en bouwlijn) wordt bestemd als zone voor Groen (art 4): deze strook moet met het oog op verkeersveiligheid en beeldkwaliteit groen worden ingericht en mag niet gebruikt worden voor parkeren
De in- en uitritten voor autoverkeer (toegang tot de parking in de Torremansstraat) en vrachtverkeer (laad- en loszone in de Merksemsesteenweg) worden indicatief aangeduid (art 5 en 6).
Voor de zone voor Publiek domein (art 7) gelden voorschriften die een kwalitatieve inrichting als voortuinstrook en/of openbaar domein toelaten.
MER-screening
Stap |
Datum |
Aanvraag adressen adviesinstanties |
25 augustus 2016 |
Aanvraag advies adviesinstanties |
6 september 2016 |
Rappelbrief raadpleging adviesinstanties |
6 oktober 2016 |
Verzending screeningsdossier naar dienst Mer |
5 december 2016 |
Beslissing dienst MER |
4 januari 2017 |
Besluit dienst MER
Op 4 januari 2017 besliste de dienst MER Vlaanderen (Vlaams gewest, departement Leefmilieu, Natuur en Energie) dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Watertoets
In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 maart 2012 is het aangepaste besluit, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, in werking getreden. Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels en heeft geen negatieve effecten op de waterhuishouding.
Planbaten
Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.
De timing van het RUP wordt als volgt ingeschat:
Proces- en richtnota |
|
collegebeslissing |
5 juni 2015 (jaarnummer 4777) |
districtsraad: advies |
24 september 2015 (jaarnummer 88) |
GECORO: advies |
18 november 2015 |
Voorontwerp-RUP |
|
collegebesluit: kennisneming voorontwerp RUP |
24 juni 2016 (jaarnummer 5689) |
GECORO: advies |
29 juni 2016 |
plenaire vergadering en adviezen |
15 september 2016 |
districtsraad: advies |
20 oktober 2016 (jaarnummer 110) |
Ontwerp-RUP |
|
collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp RUP voorlopig vast te stellen |
9 november 2018 (jaarnummer 9942) |
gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP |
26 november 2018 (jaarnummer 706) |
openbaar onderzoek (60 d) |
17 december 2018 – 14 februari 2019 |
GECORO: advies |
6 maart 2019 |
Definitief RUP |
|
collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen |
12 april 2019 |
gemeenteraad: definitieve vaststelling |
29 april 2019 |
schorsingstermijn Vlaamse regering/deputatie |
juni 2019 |
publicatie Belgisch Staatsblad |
juni 2019 |
Data in vet cursief zijn raming
Art. 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).
Met de goedkeuring van het besluit betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s door de Vlaamse regering op 12 oktober 2007, moet de initiatiefnemer van een plan met - mogelijk - aanzienlijke milieueffecten, zoals bijvoorbeeld ruimtelijke uitvoeringsplannen, deze milieueffecten en eventuele alternatieven in kaart brengen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, artikel 8, §1 en 2, gewijzigd op 19 juli 2013.
Besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, artikel 2 en 4.
Besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets in bijlage IX tot XV opgenomen kaarten.
Het openbaar onderzoek liep van 17 december 2018 tot en met 14 februari 2019. Tijdens deze periode is één bezwaarschrift ingediend en 1 advies.
De Provincie Antwerpen Ruimtelijke Planning bracht een gunstig advies uit en gaf enkele aandachtspunten mee.
Op 6 maart 2019 bracht de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) advies uit over het ingediende bezwaar en advies (zie verder).
Op 10 oktober 2014 (jaarnummer 10130) besliste het college om het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Stopkesfabriek' op te starten.
Het RUP creëert een juridisch kader voor een gemengde stedelijke ontwikkeling van het bouwblok gelegen tussen de Bisschoppenhoflaan, Merksemsesteenweg, Van Cortbeemdelei en Torremansstraat in Deurne.
Op 24 september 2015 (jaarnummer 88) adviseerde de districtsraad van Deurne de proces -en richtnota gunstig.
Op 5 juni 2015 (jaarnummer 4777) keurde het college de proces- en richtnota voor het RUP Stopkesfabriek goed.
Op 24 juni 2016 (jaarnummer 5689) keurde het college het voorontwerp van het RUP Stopkesfabriek goed.
Op 29 juni 2016 gaf GECORO Antwerpen een advies op het voorontwerp van het RUP Stopkesfabriek.
Op 15 september 2016 werden de adviezen van de deputatie, de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar en de andere adviserende instanties zoals opgelegd in de VCRO plenair besproken.
Op 20 oktober 2016 (jaarnummer 110) adviseerde de districtsraad van Deurne het voorontwerp-RUP Stopkesfabriek gunstig.
Op 26 november 2018 (jaarnummer 706) stelde de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vast.
De Deputatie vraagt zich af of de toegestane ontwikkelingen de wijk Kronenburg zullen overstijgen op vlak van mobiliteit en bedrijvigheid. De ruime bestemmingsomschrijving en de mogelijkheden inzake detail- en groothandel kunnen voor extra druk op de wijk zorgen. Concreet vraagt de Deputatie om in de voorschriften garanties op te nemen dat de toegestane handelsruimten zich richten op buurtaanbod dat met fiets of te voet makkelijk bereikbaar is
De GECORO is van mening dat het RUP voldoende flexibiliteit moet bieden om te kunnen inspelen op toekomstige vragen inzake handel. Het buurtaanbod kan verankerd door het beperken van de handelsruimten in oppervlakten. Dit kan echter nefast zijn voor nieuwe opportuniteiten in deze sector. Het omschrijven van het buurtkarakter an sich is niet eenduidig en kan beter op projectniveau beoordeeld worden. Per project kan nagegaan worden of de handelruimte de draagkracht van het gebied al dan niet overschrijdt.
De Gecoro stelt geen aanpassingen voor.
De Deputatie merkt op dat het niet duidelijk is wat de verhouding is tussen nieuwbouw en openbaar domein bij sloop van de bestaande hal.
Het RUP bevat inrichtingsvoorschriften die de maximale bovengrondse bruto-vloeroppervlakte van de bebouwing vastleggen evenals de minimale grootte van het centrale binnengebied. Het is de bedoeling dat aan de zijde van de Torremansstraat een buurtgericht programma met een 1-stroom basisschool (incl medegebruik van turnzaal als buurtsporthal) kan worden gerealiseerd. Er is geen minimale oppervlakte openbaar domein vastgelegd bij sloop van de bestaande hal, omdat de inpassing van de school maatwerk is en de oppervlakte openbaar domein pas bepaald kan worden na het opmaken van een zorgvuldig uitgedetailleerd ontwerp.
De GECORO stelt voor om in de zone aan de Torremansstraat (art 3) geen grootschalige detailhandel toe te laten en in de toelichtingsnota te verduidelijken dat bij het ontwerpen van de basisschool maximaal gestreefd moet worden naar (mede)gebruik van onbebouwde delen van het programma (bv entreeruimte, delen van de speelplaats,…) als publieke ruimte. Ook bij behoud van de hal moet gestreefd worden naar publiek medegebruik van niet-bebouwde (in dat geval overdekte) ruimten.
De Deputatie vermeldt ook nog dat in de toelichtingsnota de relevante lopende plannen en processen opgesomd zijn maar dat het recent opgestarte project ‘Herinrichtingskruispunt N120/N130’, nl. het kruispunt van de Bisschoppenhoflaan met de Merksemsesteenweg’ ontbreekt.
De GECORO stelt voor om in de toelichtingsnota onder bijlage 4 (planningscontext) te verwijzen naar bovenvermeld project.
Elia vraagt om de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot ondergrondse hoogspannings-, signalisatie- en optische vezelkabels toe te voegen.
De GECORO stelt voor om in de toelichtingsnota de veiligheidseisen van Elia op te nemen. Op die manier kan een efficiënte informatieoverdracht inzake de aanwezige hoogspanningskabels gegarandeerd worden.
De door GECORO voorgestelde aanpassingen en toevoegingen werden in de stedenbouwkundige voorschriften (artikel 3) en toelichtingsnota (hoofdstuk 3, bijlage 4 en bijlage 11) aangebracht.
De gemeenteraad stelt het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Stopkesfabriek', district Deurne, definitief vast.
Dit RUP, met algplan_ID: RUP_11002_214_40003_00001, bestaat uit een grafisch plan, een plan van de bestaande en juridische toestand, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota.