Terug
Gepubliceerd op 15/04/2019

2019_CBS_03170 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen - Verbouwing kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03170 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen - Verbouwing kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring 2019_CBS_03170 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen - Verbouwing kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Wijziging van de opdracht
Verrekening 16: eindverrekening

1. Wijzigingen in min

Artikel Omschrijving post
Motivatie Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
16.13 art 03.53.1 afbraak / binnenafwerkingen - vloerafwerkingen / linoleum Er werd minder uitgevoerd dan voorzien in de meetstaat. 982,51 EUR
16.14 art 03.53.2 afbraak / binnenafwerkingen - vloerafwerkingen / tegels Niet uitgevoerd. 306,91 EUR
16.15 art 32.11.5 pannen - kleideeg / ladderhaken Er werd minder uitgevoerd dan voorzien in de meetstaat. 292,85 EUR
16.16 art 45.12 sierpleisters op metselwerk - harsgebonden pleister Er werd minder uitgevoerd dan voorzien in de meetstaat. 3.090,30 EUR
16.17 art 70.43 Aardingselectroden  Niet uitgevoerd. 268,86 EUR
16.19 Akoestische vloeren - Forbo foam  Er werd minder uitgevoerd dan voorzien in verrekening 5. 34,48 EUR
16.20 Akoestische vloeren - Forbo quickfit system  Er werd minder uitgevoerd dan voorzien in verrekening 5.  138,37 EUR
16.21 art 68.25.2 ventilatiekanalen - geluidsdempers / overspraak Niet uitgevoerd. 1.495,78 EUR
16.22 Verrekening water en elektriciteit  Afrekening verbruik water en elektriciteit tijdens de werken. 1.259,47 EUR
TOTAAL Wijziging in min 7.869,53 EUR
btw 1.652,60 EUR
TOTAAL inclusief 21% btw 9.522,13 EUR

 

2. Wijzigingen in meer

Artikel Omschrijving post Motivatie Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
16.1 Inspectieluik schacht +3 Deze ontbrak in de meetstaat, was enkel voorzien op niveau +1 en +2 99,37 EUR
16.3 Elektriciteitswerken Stopcontact boiler en apart afgezekerd stopcontact in de kitchenettes moesten verplaatst worden zodat ze in de achterwand van een mogelijke kast komen. Deze waren op hoogte geplaatst in functie van veiligheid. 287,50 EUR
16.5 Galvaprofielen noodtrap Na plaatsing van de evacuatietrap bleek de spleet tussen de muur en de trap op sommige plaatsen te groot te zijn waardoor dit afgewerkt moest worden met een bijkomend profiel. 1.488,10 EUR
16.7 Verlengen keukenkast Oorspronkelijk was het keukenaanrecht uitgelijnd op de verspringing van de kooflijst in het verlaagd plafond. Omwille van wijziging aan het verlaagd plafond, verspringt de kooflijst niet meer en is het logischer dat het keukenaanrecht en hangkasten verlengd worden met 30 cm zodat deze eindigt tegen de voorgevel. 641,10 EUR
16.11 Gyprocplaat tegen muur berging +3 Noodzakelijk in functie van gebrekkige compartimentering traphal. 85,00 EUR
16.18 art 81.61 op gevelpleisters - siloxaan Er werd meer uitgevoerd dan voorzien in de meetstaat. 799,80 EUR
   TOTAAL Wijziging in meer  3.400,87 EUR
btw 714,18 EUR
TOTAAL inclusief 21% btw 4.115,05 EUR

 

3. Aanvullende werken

Artikel Omschrijving post Motivatie Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
16.2 Bijkomende houten dorpels Door de verschillende diktes van de linoleum traphal en de achteraf bestelde akoestische linoleum, moeten er deurdorpels voorzien worden om het hoogteverschil te overbruggen. 300,00 EUR
16.4 Vervangen planken bordes +1/2 Na het afschuren van de beplanking van het bordes bleken deze in zeer slechte staat. Vervanging was noodzakelijk. 338,90 EUR
16.6 Afwerking verspringing scheimuur ter plaatse van noodtrap Ten behoeve van de afwerking van de scheimuur moest er aan een verspringing in de muur, langs de evacuatietrap, een bijkomend profieltje voorzien worden. 672,75 EUR
16.8 Glasstrook AG +1 Op vraag van de klant werd op de eerste verdieping een glasstrook geplaatst tussen het raamschrijnwerk achtergevel en de kopse zijde van de muur tussen rust- en leefruimte. 408,25 EUR
16.9 Profiel scheimuur - zijde buur Ten behoeve van de waterdichte afwerking van de scheimuur moest er aan de zijde van de buur een bijkomend profieltje voorzien worden. 241,50 EUR
16.10 Dichtmaken schouw De schouw (niet meer in gebruik) werd dicht gemaakt om te vermijden dat er vogels in zouden gaan nestelen.

529,23 EUR

16.12 Gasdetectoren De bestaande gasdetectoren bleken na testen stuk te zijn en moesten bijgevolg vervangen worden. 310,86 EUR
TOTAAL Aanvullende werken 2.801,49 EUR
btw 588,31 EUR
TOTAAL inclusief 21% btw 3.389,80 EUR

 

Eindafrekening

De aanneming werd op 4 mei 2018 voorlopig opgeleverd. De eindafrekening werd opgemaakt door de bedrijfseenheid Vastgoed en is als volgt:

Omschrijving Bedrag
Gegunde meetstaat 617.045,15 EUR
Aanvullende werken 28.178,10 EUR
Wijziging in meer 32.355,81 EUR
Wijziging in min -8.676,53 EUR
Vermoedelijke hoeveelheden in meer

350,77 EUR

Vermoedelijke hoeveelheden in min -1.961,77 EUR
Rectificaties 5,54 EUR
Prijsherzieningen 26.845,20 EUR
Rechtzetting prijsherzieningen conform artikel 94 AUR -4.014,93 EUR
Algemene straf conform artikel 45 AUR -400,00 EUR
Totaal exclusief 21% btw 689.727,34 EUR
btw 144.842,74 EUR
Totaal inclusief 21% btw 834.570,08 EUR
Vastgelegd budget 841.888,28 EUR
Restsaldo 7.318,20 EUR

De opdracht werd voltooid binnen de vastgelegde budgetten. Het restsaldo van 7.318,20 EUR, inclusief 21% btw, mag vrijgegeven worden.

Juridische grond

Artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017: ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  2. buiten de toepassing van de artikelen 26,§1, 2°, a) en b) en 3°, b) en 53,§2, 2° en 4°, a) en b) van de wet en artikel 25, 3°, a) en 4°, b) van de wet defentie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien procent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  3. zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer. Van essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht kan evenwel enkel op gemotiveerde wijze worden afgeweken, en dit:

1° hetzij door een wijzgingsbevel of elke andere eenzijdge beslissing van de aanbestedende overheid;

2° hetzij door een bijakte.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
Patrimonium jeugd. Provinciestraat 55, kinderopvang - Aanstelling architectenbureau op basis van raamovereenkomst GAC/2012/1422. Gunning - Goedkeuring college 13 november 2015 9490

Bestek GAC/2016/3847. Verbouwing kinderdagverblijf - Provinciestraat - Bestek, procedure en gunning - Goedkeuring

college 19 augustus 2016 7275

Patrimonium Jeugd. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen. Verbouwing kinderdagverblijf - Wijziging opdracht, aanvullende opdracht en werken in min - Goedkeuring

college 24 maart 2017 2770

Patrimonium Jeugd. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen. Verbouwing kinderdagverblijf - Wijziging opdracht en aanvullende opdracht reeks 2 - Goedkeuring

college 23 juni 2017 5804

Patrimonium Jeugd. Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen. Verbouwing kinderdagverblijf - Wijziging opdracht opdracht reeks 3 - Goedkeuring

college 27 oktober 2017 9412

De verbouwing van het kinderdagverblijf gelegen Provinciestraat 55, 2018 Antwerpen werd in zitting van 19 augustus 2016 (jaarnummer 7275) door het college gegund aan Total Projects bvba, op basis van het bestek GAC/2016/3847.

Algemene financiƫle opmerkingen

De volledige aanneming werd aangerekend met bestelbonnen 4005183819, 4005229204 en 4005294067.

Verrekeningenreeks 16 werd aangerekend met bestelbon 4005294067.

Bestelbon 4005294067 vertoont een restsaldo van 7.318,19 EUR, inclusief 21% btw, welke mag worden vrijgegeven.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW01 - Elke Antwerpenaar heeft toegang tot kwaliteitsvolle kinderopvang
1SLW0101 - De Europese norm voor het aantal plaatsen kinderopvang per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar is zoveel mogelijk behaald
1SLW010101 - Kinderopvanginitiatieven worden van bij de start begeleid, zodat er zo weinig mogelijk stoppen
1SLW010101P07676 - Provinciestraat_aanpassin

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van de opdracht in min goed voor een bedrag van 7.869,53 EUR + 1.652,60 EUR (21% btw) = 9.522,13 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 2

Het college keurt de wijziging van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 3.400,87 EUR + 714,18 EUR (21% btw) = 4.115,05 EUR, inclusief 21% btw

Artikel 3

Het college keurt de aanvullende werken goed voor een bedrag van 2.801,49 EUR + 588,31 EUR (21% btw) = 3.389,80 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 4

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 689.727,34 EUR + 144.842,74 EUR (21% btw) = 834.570,08 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Verbouwing kinderdagverblijf Provinciestraat
P07676.
Verrekeningenreeks 16


Total Projects bvba
Langvoort 17
2430 Laakdal

ondernemingsnummer: BE0466.827.346
rekeningnummer: BE08 0016 4696 4313

-2.017,28 EUR
inclusief 21% btw

Budgetplaats: 5322000000
Budgetpositie: 221
Functiegebied: 1SLW010101P07676
Subsidie: ANT03_SOK_APPELMANST
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA040945
Budgetperiode: 1900

4005294067