Artikel 56, §1 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de beslissingen uitvoert die genomen zijn door de gemeenteraad.
Het publiek fietsendeelsysteem Velo kende vanaf het begin een ongekend succes. Eind 2018 waren er 61.963 jaarabonnementen in gebruik. Het aantal ritten steeg in 2018 met +18,9% ten opzichte van 2017 tot 6.458.434 ritten op jaarbasis.
Het succes heeft echter een keerzijde. Bepaalde veelgebruikte velostations (hotspots) geraken overbevraagd waardoor deze te vaak leeg of vol staan. Door de steeds toenemende vraag is een versterking van deze hotspots noodzakelijk.
Overeenkomstig artikel 14.4 en artikel 15.5 van de concessieovereenkomst kunnen de concessiegever (= stad Antwerpen) en de concessionaris (= Clear Channel Belgium) in onderling akkoord beslissen om de marge op het diefstal- en vandalismebudget te herinvesteren in het project. Er is nog 42.788 EUR beschikbaar op het diefstal- en vandalismebudget en dit wordt integraal gebruikt voor deze investering. Clear Channel heeft hiervoor een voorstel opgemaakt.
Er wordt voorgesteld om op zeven locaties nieuwe stations te plaatsen, stations uit te breiden of het station anders in te planten zodat het openbaar domein beter gebruikt wordt:
Locatie | Verhoging aantal locks | Opmerking |
Centraal station | +24 | Uitbreiding |
Ellermansstraat (hoge school) | +36 | Nieuw station |
Paardenmarkt | +30 | Nieuw station |
FOD financiën | +24 | Uitbreiding |
Nationale bank | +15 | Uitbreiding |
Schoenmarkt | +30 | Nieuw station |
Mutsaardplein | 0 | Station wordt verplaatst voor betere inrichting van plein |
Totaal | +159 |
Om deze versterking in het centrum uit te voeren worden onderstaande stations, die minder gebruikt worden, gedownsized. Het gewonnen materiaal wordt voor de versterking in het centrum gebruikt. Naar de gebruikers toe van onderstaande stations heeft dit geen enkele impact.
Locatie | Huidig aantal locks | Toekomstig aantal locks | Verlaging aantal locks | Locks te gebruiken bij station |
‘t Veer (Hoboken) (dubbel) | 36 | 24 | -12 | FOD financiën |
Winkelstap (Merksem) (dubbel) | 36 | 30 | -6 | FOD financiën |
Paul Vekemans (Hoboken) (dubbel) | 36 | 30 | -6 | FOD financiën |
Squarepark (2030) (enkel) | 36 | 24 | -12 | Schoenmarkt |
Verenigde Naties (Hoboken) (enkel) | 36 | 24 | -12 | Schoenmarkt |
Malisgoed (Wilrijk) (enkel) | 33 | 27 | -6 | Schoenmarkt |
Totaal | -54 |
Artikel 14.4 (diefstal van fietsen) van de concessieovereenkomst van 20 december 2010 met betrekking tot de concessie van openbare dienst voor het opzetten en exploiteren van een publiek fietsensysteem in de stad Antwerpen, bepaalt de financiële verrekening van diefstal en bepaalt dat, in onderling akkoord tussen de concessiegever en de concessionaris, kan worden beslist om het integrale bedrag dat ter beschikking is, in het onderhavige project te herinvesteren.
Artikel 15.5 (vandalisme) van de concessieovereenkomst van 20 december 2010 met betrekking tot de concessie van openbare dienst voor het opzetten en exploiteren van een publiek fietsensysteem in de stad Antwerpen, bepaalt de financiële verrekening van vandalisme en bepaalt dat, in onderling akkoord tussen de concessiegever en de concessionaris, kan worden beslist om het integrale bedrag dat ter beschikking is, in het onderhavige project te herinvesteren.
Op 5 november 2009 heeft het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (GAPA) een bestek gepubliceerd met betrekking tot een concessie van openbare dienst voor het opzetten en exploiteren van een publiek fietsensysteem in de stad Antwerpen. Daaropvolgend heeft GAPA op 20 december 2010 een concessieovereenkomst gesloten met Clear Channel Belgium bvba. Op 14 februari 2012 volgde een interpretatieve overeenkomst tussen GAPA en Clear Channel Belgium bvba om de bepalingen betreffende de betaling van de jaarlijkse bijdrage te verduidelijken.
De opdracht van de concessie omvatte de conceptie, de oprichting en de exploitatie van een publiek fietsensysteem in de stad Antwerpen.
Het project verliep in twee fases. In een eerste fase (2011) omvatte het project ongeveer 1.000 fietsen die in ongeveer 80 stations met 2.000 lockers verspreid werden over de binnenstad (binnen de Singel). In een tweede fase (2013) omvatte het project ongeveer 1.800 fietsen die in ongeveer 150 stations met maximaal 3.600 lockers verspreid zijn over de binnenstad (binnen de Singel).
Op 23 september 2013 (jaarnummer 594) keurde de gemeenteraad de overeenkomst goed tot overdracht van de concessie van openbare dienst voor het opzetten en exploiteren van een publiek fietsensysteem in de stad Antwerpen tussen GAPA, Clear Channel Belgium bvba en de stad Antwerpen.
In het bestek en de concessieovereenkomst werd ook de mogelijkheid voorzien tot uitbreiding van het project tot buiten de Singel. Op 30 mei 2016 (jaarnummer 351) keurde de gemeenteraad addendum 1 aan de concessieovereekomst goed, waarbij het project met een derde fase werd uitgebreid tot buiten de singel (nog eens 112 velostations + één betaald door het Havenbedrijf Antwerpen).
Op 23 juni 2017 (jaarnummer 5579) keurde het college de verdichting fase 3bis van het netwerk goed.
De uitbreidingen worden gefinancierd door de marge op het diefstal- en vandalismebudget zoals overeengekomen in de concessieovereenkomst van 20 december 2010.
De exploitatiekosten wijzigen niet omdat deze aanpassingen gebeuren binnen het contractueel overeengekomen netwerk.
Het college keurt de capaciteitsuitbreiding van het velo-netwerk goed, door herinvestering van de beschikbare budgetten binnen het project, op volgende locaties:
Locatie | Capaciteit |
Centraal station | +24 |
Ellermansstraat (hogeschool) | +36 |
Paardenmarkt | +30 |
FOD financiën | +24 |
Nationale bank | +15 |
Schoenmarkt | +30 |
Mutsaardplein (verplaatsing station) | 0 |
't Veer (Hoboken) | -12 |
Winkelstap (Merksem) | -6 |
Paul Vekemans (Hoboken) | -6 |
Squarepark | -12 |
Verenigde Naties (Hoboken) | -12 |
Malisgoed (Wilrijk) | -6 |
Totaal | +105 |