Terug
Gepubliceerd op 15/04/2019

2019_CBS_03273 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Investeringstoelage. Eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën. Renovatie verwarming en ventilatie kerkgebouw - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03273 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Investeringstoelage. Eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën. Renovatie verwarming en ventilatie kerkgebouw - Goedkeuring 2019_CBS_03273 - Gemeenschapsondersteuning - Erediensten. Investeringstoelage. Eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën. Renovatie verwarming en ventilatie kerkgebouw - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 8 §2 van het algemeen reglement op de toelagen bepaalt dat het college bevoegd is om de toelage toe te kennen.

Argumentatie

Het eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën vraagt aan de stad een toelage voor de kosten die komen kijken bij de renovatie van de verwarming en ventilatie van haar kerkgebouw. De werken zijn gegund voor 471.659,67 EUR, btw inclusief.

In haar brief van 18 maart 2019 bevestigt de Vlaamse overheid het correcte verloop van de gunning en de marktconformiteit. De Vlaamse overheid bepaalt het subsidiabel bedrag voor deze werken op 421.246,23 EUR, btw inclusief.

De werken voldoen aan de vereisten van het subsidiereglement. Het subsidieschema voor renovatie van niet-beschermde eredienstgebouwen wordt gebruikt. De toelage vanuit de stad bedraagt 60% van het door de hogere overheid vastgesteld subsidiabel bedrag, dus 421.246,23 * 60% = 252.747,74 EUR, btw inclusief.

Juridische grond

De wet betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen van 14 november 1983.

Het algemeen reglement op de toelagen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2006 (jaarnummer 2730).

Het decreet van 7 mei 2004 (gewijzigd 6 juli 2012) betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende eredienstbesturen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 30 december 2013 betreffende de toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria.

Toelagen voor investeringen voor eredienstbesturen worden toegekend met inachtneming van de subsidieschema's zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 juni 2006 (jaarnummer 1293).

Aanleiding en context

Het eredienstbestuur is belast met de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken.

Het eredienstbestuur is eveneens belast met het onderhoud en de bewaring van het eredienstgebouw of de eredienstgebouwen van de parochie en met het beheer van de goederen en de gelden die eigendom zijn van het eredienstbestuur of die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst in de parochie.

De roerende en onroerende eigendommen en financiële beleggingen van het eredienstbestuur, met uitzondering van de erkende gebouwen van de eredienst, vormen de reserves van het eredienstbestuur en worden beheerd met het oog op het realiseren van een zo hoog mogelijk jaarlijks rendement.

De gemeente kan een eredienstbestuur niet verplichten om die reserves te gebruiken voor investeringen in het kerkgebouw.

De gemeentebesturen passen de tekorten bij van de exploitatie van de kerkfabrieken en dragen bij in de investeringen in de gebouwen van de eredienst.

De gemeenteraad besliste op 26 juni 2006 (jaarnummer 1293) de subsidieschema's vast te leggen voor investeringen aan de gebouwen bestemd voor de eredienst.

De gemeenteraad besliste op 18 december 2006 (jaarnummer 2730) het algemeen stedelijk reglement op de toelagen aan te passen.

De gemeenteraad besliste op 23 juni 2014 (jaarnummer 512) het meerjarenplan 2014-2019 van het eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën goed te keuren.

Het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid bevestigt in haar brief van 14 juni 2018 de vaststellingen over de jaarrekening 2017 van het eredienstbestuur.

De gemeenteraad besliste op 22 oktober 2018 (jaarnummer 661) kennis te nemen van het budget 2019 van het eredienstbestuur.

Algemene financiële opmerkingen

Een toelage zal enkel worden uitbetaald wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1SHM09 - Iedere Antwerpenaar kan zijn eigen levensbeschouwing in optimale omstandigheden beleven met respect voor andere Antwerpenaren, voor het seculiere karakter van de overheid en voor de scheiding van religie en overheid
1SHM0903 - De eredienstbesturen organiseren hun levensbeschouwing in een veilige en kwaliteitsvolle infrastructuur op maat
1SHM090305 - Eredienstbesturen krijgen ondersteuning bij het beheer van hun patrimonium, waar mogelijk op basis van de toekomstvisie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om aan het eredienstbestuur Sint-Anna-ten-Drieën een investeringstoelage toe te kennen van 252.747,74 EUR voor de kosten die komen kijken bij de renovatie van de verwarming en ventilatie van haar kerkgebouw. De uitbetaling gebeurt op basis van voorgelegde facturen. Per factuur wordt een toelage van 60% van het factuurbedrag (btw inclusief) uitbetaald.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Kerkfabriek Sint-Anna-ten-Drieën
Gaston Burssenslaan 17
2050 Antwerpen

OND:0211 206 018
IBAN: BE87 0910 0101 5394

 252.747,74 EUR

budgetplaats: 5403505000
budgetpositie: 664480
functiegebied: 1SHM090305A00000
subsidie: Sub_NR
fonds: Intern
begrotingsprogramma: 1SA060790
budgetperiode: 1900

 4505096254

Bijlagen

  • 20180614_briefABB.pdf
  • 20190318_brief_ABB_premievastlegging.pdf