Terug
Gepubliceerd op 15/04/2019

2019_CBS_03286 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03286 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_03286 - District Borgerhout. Rechtestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
  • De Rechtestraat wordt ingericht als fietsstraat en vormt een onderdeel van een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).
    Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat het gedeelte fietsstraat ook voorrangsweg wordt.

Het omvormen van de straat tot fietsstraat heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Rechtestraat in het district Borgerhout: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 april 2010 (jaarnummer 633);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde, met het district Antwerpen overschrijdende zone 30, gekend als "Borgerhout Intra-muros Zuid";
  • maakt deel uit van de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd, met het oog op betalend- en bewonersparkeren.

In het bestuursakkoord 2013-2018, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35), wordt bepaald dat het fietspadennet fijnmaziger gemaakt moet worden door prioriteit te geven aan verbindingen tussen alle wijken en hun districtscentra. Het beleid zet onder meer in op aan drukke wegen parallel gelegen fietsstraten.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

districtsraad Borgerhout, advies van 25 maart 2019, jaarnummer 36 Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Rechtestraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2010 (jaarnummer 0633), onder volgende voorwaarden : 

Het districtscollege vraagt uitdrukkelijk aan het stadsbestuur volgende punten uit te voeren, die het districtscollege noodzakelijk acht voor het fietsveilig functioneren van de parallelle fietsas:

  • een verhoogd toezicht op laden en lossen en op snelheid, zowel bij het invoeren van de fietsstraat als op latere momenten
  • een vergunningsbeleid dat enkel toelaat dat laden en lossen inpandig gebeurt
  • maatregelen om het sluipverkeer onmogelijk te maken
  • maatregelen om de kruispunten maximaal fietsveilig te maken
Antwoord Stadsontwikkeling, afdeling mobiliteit:
  • Het verhoogd toezicht op laden en lossen wordt mee opgevolgd door GAS-ambtenaren van Mobiliteit en Parkeren. Controle op snelheid is een bevoegdheid van de politie.
  • Conform de bouwcode wordt er in het vergunningenbeleid maximaal ingezet op inpandig laden en lossen en POET-principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
  • Alle mogelijke maatregelen om de kruispunten van de fietsas maximaal fietsveilig te maken en om het sluipverkeer onmogelijk te maken, werden genomen.
lokale verkeerspolitie, advies van 15 februari 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor de Rechtestraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2010 (jaarnummer 633).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen