Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019009678 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer HASAN ERCAN met als adres Kerkeveldstraat 4 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Julius De Geyterstraat 3 te 2020 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9sectie I nr. 2387V |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
opsplitsen van de woning, uitbreiden van een horecazaak en wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 februari 2019 |
22 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
18 februari 2019 |
18 februari 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
18 februari 2019 |
27 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
18 februari 2019 |
21 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
18 februari 2019 |
7 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
18 februari 2019 |
25 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
de inkom van het pand nummer 3 wijzigt. Er worden drie treden voorzien waardoor het niveauverschil vanop de straat 47cm wordt. Er wordt geen helling voorzien, waardoor dit afwijkt van de voorschriften in dit artikel. Niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden, ofwel met een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4m² groot is. De benedenverdieping maakte vroeger deel uit van de bovenliggende woning, maar is nu een aparte entiteit met een commerciële functie, waardoor aan dit artikel moet worden voldaan. Er wordt geen afvalberging voorzien;
bij een functiewijziging moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Er werd enkel een koertje ontpit van 2,36m². Dit is minder dan 20% van het perceel;
de bestaande buitenruimte op het gelijkvloers is doorheen de tijd overdekt en wordt met afsplitsing van het gelijkvloers losgekoppeld van de woonfunctie;
er werd nergens op de plannen aangeduid waar de uitlaten voor het restaurant geplaatst werden;
horeca-inrichtingen zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.
Deze werd niet op de plannen aangeduid.
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikel van de verordening Toegankelijkheid:
Functionele inpasbaarheid
Het is onduidelijk welke functie in de voorste en achterste ruimte van het gelijkvloers van het pand Julius De Geyterstraat nummer 3 wordt ingericht:
Dit is niet verduidelijkt op de plannen. Gezien een opening wordt gemaakt tussen beide panden wordt vermoed dat de ruimte achteraan is bedoeld als stockageruimte bij de recafunctie, en dat de ruimte vooraan wordt ingericht als handelsruimte. De plannen dienen uitsluitsel te geven.
Omdat de functie wonen wordt gewijzigd naar handel en reca werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing / business en innovatie. Er wordt een gunstig advies uitgebracht gezien “de aanvraag voorziet in een aantal aanpassingen aan een bestaand gebouw”.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. Advies Mobiliteit: “Op het gelijkvloers is er nu reeds horeca aanwezig in huisnummer 1 en in het andere, huisnummer 3, zit een handelszaak. De 2 panden worden nu samengenomen waardoor een deel van de handelsruimte stockageruimte wordt en dus wijzigt van functie naar horeca. De horecaruimte breidt uit met +/- 24m². Omwille van de beperkte oppervlakte van deze uitbreiding moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.” |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen. De oppervlakte van de woongelegenheid die wordt opgedeeld met dit project bedraagt circa 160 m² vloeroppervlakte. De woning op de eerste en tweede verdieping (met kelder) heeft een oppervlakte van 95 m² netto vloeroppervlakte. Bijgevolg kan niet akkoord worden gegaan met het afsplitsen van het gelijkvloers van de woning en dient de aanvraag te worden geweigerd.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde aanpassing aan de gevel van Julius De Geyterstraat nummer 3 is een verbetering ten opzichte van het bestaande. Er is gekozen voor een duurzaam en robuust materiaal, blauwe hardsteen, voor de winkelpui.
Doorheen de tijd zijn een aantal wijzigingen aan beide gevels doorgevoerd: voorzetrolluiken bij pand Julius De Geyterstraat nummer 1 en vervanging van de kroonlijst bij pand Julius De Geyterstraat nummer 3. Een aanpassing van beide knelpunten, in functie van inpasbaarheid in het totaalbeeld van de gevels, en het behoud van een samenhangend gevelbeeld, is essentieel.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 april 2019 |
Verslag GOA |
2 april 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.