Terug
Gepubliceerd op 15/04/2019

2019_CBS_03104 - Omgevingsvergunning - OMV_2019011231. Abdijstraat 249. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03104 - Omgevingsvergunning - OMV_2019011231. Abdijstraat 249. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_03104 - Omgevingsvergunning - OMV_2019011231. Abdijstraat 249. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019011231

Gegevens van de aanvrager:

Said Boudhan met als adres Bergstraat 48 te 3920 Lommel

Ligging van het project:

Abdijstraat 249 te 2020 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 9sectie I nr. 2413W10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning met twee appartementen en een handelsruimte tot een meergezinswoning met drie appartementen en een handelsruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/12/1988: vergunning (86#880681) voor het verbouwen van een woonhuis tot winkel en woning;

-          05/02/1990: vergunning (86#890539) voor het verbouwen van een winkel;

-          17/03/2017: vergunning (AN6/B/20162662) voor het verbouwen tot een meergezinswoning met handelsruimte;

-          20/07/2018: weigering (20181185) voor het uitbreiden van een meergezinswoning met twee appartementen en een handelsruimte tot een meergezinswoning met drie appartementen en een handelsruimte.

Laatst vergunde toestand

-          meergezinswoning met handelsruimte in gesloten bebouwing met 1 ondergrondse en 3 bovengrondse bouwlagen onder een plat dak;

-          de fietsenstalling bevindt zich achteraan de trappenhal;

-          totale bouwdiepte bedraagt 22,62m (gelijkvloers nagenoeg volledig dichtgebouwd);

-          bouwdiepte op de verdiepingen is op 15m voorzien;

-          totale bouwhoogte bedraagt 11,20m;

-          op 1ste en 2de verdieping is er een 1-slaapkamerappartement voorzien;

-          de buitenruimtes van de appartementen worden inpandig aan de achterzijde van het gebouw gerealiseerd;

-          de achtergevel heeft een grijze bepleistering met op het gelijkvloers een aluminium grijs buitenschrijnwerk;

-          het buitenschrijnwerk op de verdiepingen en achteraan het gelijkvloers is voorzien in PVC;

-          de balustrades bestaan uit grijs aluminium.

Bestaande toestand

-          de vergunning uit 2017 is momenteel in uitvoering.

Inhoud van de aanvraag

-          optrekken van een bestaand gebouw met een extra dakverdieping;

-          de totale bouwhoogte wordt op 14,10 meter voorzien;

-          de bouwdiepte van 15,00 meter op de verdiepingen wordt overgenomen voor de bijkomende verdieping;

-          een bijkomende woongelegenheid wordt ingericht in de extra dakverdieping;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woning zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • een studio;

-          de fietsenberging wordt groter voorzien voor de 2 extra fietsen;

-          de gevels worden afgewerkt met een grijze bepleistering;

-          het buitenschrijnwerk wordt voorzien in grijs aluminium op de benedenverdieping en grijs pvc op de verdiepingen;

-          aan het gelijkvloers, de 1ste en 2de verdieping worden geen verdere wijzigingen uitgevoerd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 februari 2019

5 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

20 februari 2019

20 februari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

20 februari 2019

22 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6: de diepte van de extra bouwlaag die wordt toegevoegd is niet in overeenstemming met het referentiebeeld.
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    de gevel bevat decoratieve elementen waardoor het niet toegelaten is deze te voorzien van een bepleistering;

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op de volgende artikels:

  • Artikel 6. In dit deel van de Abdijstraat zijn er een aantal panden met een vierde bouwlaag terug te vinden. Ook het pand met nummer 253-255 telt vier bouwlagen. Het toevoegen van een extra bouwlaag kan bijgevolg gunstig worden beoordeeld. De bouwdiepte dient echter beperkt te blijven tot de diepte van de bestaande hoofdbouw, ca. 9 meter. Een grotere bouwdiepte is niet kenmerkend in de omgeving en heeft een te grote impact op het binnengebied, de leefkwaliteit van de onderliggende verdiepingen en het naastgelegen perceel. Een afwijking kan niet worden toegestaan. De aanvraag dient ongunstig te worden beoordeeld.
  • Artikel 11. Het bepleisteren van de voorgevel is in strijd met de bouwcode. Het polychroom metselwerk dient zichtbaar te blijven. Van dit voorschrift kan niet worden afgeweken. De aanvraag dient ongunstig te worden beoordeeld.

 

Functionele inpasbaarheid

Het realiseren van een bijkomende wooneenheid is in deze context ruimtelijk en functioneel aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

 “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 2 naar 3. De handelsfunctie op het gelijkvloers blijft behouden.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.”

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Bovendien is het pand gelegen in de Abdijstraat, onderdeel van het kernwinkelgebied en is een handelsfunctie op het gelijkvloers hier aangewezen.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 parkeerplaats.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde is voor wat betreft volume niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en bijgevolg niet vatbaar voor vergunning. Zie beoordeling afwijking van de voorschriften.

 

Visueel-vormelijke elementen

De architectuur en de voorgestelde materialen van de uitbreiding (grijze vezelcementplaat voor de gevelafwerking van de extra bouwlaag en de dakgoot/ buitenschrijnwerk in grijze PVC) zijn, met uitzondering van de uitwerking van de voorgevel - zie beoordeling afwijking van de voorschriften, verenigbaar met het uitzicht en vormgeving van het bestaande volume en de stedelijke context. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De studio die wordt gerealiseerd in de extra vierde bouwlaag, voldoet aan de eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en veiligheid en aan de hedendaagse normen voor wooncomfort.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van een te grote bouwdiepte van de extra vierde bouwlaag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

20 februari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 april 2019

Verslag GOA

2 april 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.