Terug
Gepubliceerd op 15/04/2019

2019_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2019010962. Herentalsebaan 182. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2019010962. Herentalsebaan 182. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_03121 - Omgevingsvergunning - OMV_2019010962. Herentalsebaan 182. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019010962

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mike Jansen met als contactadres Herentalsebaan 180 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Herentalsebaan 182 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nr. 1016A8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een functiewijziging en het verbouwen van de voorgevel op de gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/01/1970: vergunning (627#25834) voor het bouwen van een appartementsgebouw;

-          30/03/1995: vergunning (629#1935) voor het verbouwen van een bank.

Laatst vergunde toestand

-          het pand bestaat uit 4 bouwlagen onder plat dak;

-          op het gelijkvloers is er een bankkantoor en op de verdiepingen zijn appartementen voorzien.

Bestaande toestand

-          het gelijkvloers is momenteel ingericht als winkel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het omvormen van een bankkantoor naar fietsenwinkel dient geregulariseerd te worden;

-          de benedenverdieping is ingericht met een vitrine, winkelruimte, werkplaats en opslagruimte;

-          het verplaatsen van de inkomdeur tot de winkelruimte naar de rechterzijde, hiervoor wordt het rechtse raam doorgetrokken tot op vloerniveau;

-          de bestaande inkom en vitrine worden vervangen door een grote vitrine;

-          de nodige afwerking aan de gevel zal voorzien worden in een gelijkaardige gevelsteen;

-          er zijn geen wijzigingen aan de gemeenschappelijke delen of de bovengelegen appartementen;

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

1 maart 2019

19 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

1 maart 2019

3 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

1 maart 2019

13 maart 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

1 maart 2019

4 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Niveauverschillen:
    het niveauverschil tussen de stoep en de winkel bedraagt 5 cm, daarom moet deze minstens met een helling overbrugd worden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de winkelruimte heeft een vrije hoogte van 2,50 meter in plaats van de gevraagd 2,60 meter;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    er is geen gescheiden ruimte voor afvalberging voorzien.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De winkelruimte heeft slechts een vrije hoogte van 2,50 meter, waardoor de aanvraag niet in overeenstemming is met artikel 21 van de bouwcode. Volgens het artikel dient de vrije ruimte op het gelijkvloers minimaal 2,60 meter te zijn. Echter omvat de laatst vergunde toestand een bankkantoor (verblijfsruimte) op het gelijkvloers met een vrije hoogte van 2,50 meter. De vrije hoogte van 2,50 meter werd vergund waardoor afgeweken kan worden van de voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat een regularisatie van de functie bankkantoor naar een fietswinkel op het gelijkvloers. De inkomdeur in de voorgevel wordt verplaatst naar de rechterzijde. De bovenliggende appartementen of gemeenschappelijke delen worden niet gewijzigd. Vanuit de adviesdienst ondernemen en stadsmarketing wordt een gunstig advies gegeven met betrekking tot het herinrichten van een voormalig bankkantoor tot een ruimte voor fietsenwinkel & -reparaties.  Het pand is gelegen binnen afgebakend kernwinkelgebied Herentalsebaan (Deurne-Zuid).  Aanpassingswerken ter verbetering en het instandhouden van de handelszaken worden in deze kernen gunstig beoordeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Functiewijziging van een bankkantoor naar een fietsenwinkel. Oppervlakte is ongeveer 395m².

Gezien de ligging van deze handelszaak in het centrum en de beperkte grootte van de ruimte (<500m²) wordt er voor deze functie geen parkeerbehoefte bepaald.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de aanvraag wijzigt niet. Een beoordeling inzake schaal en ruimtegebruik is niet van toepassing.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt enkel ter hoogte van de plint gewijzigd. Momenteel bevindt de inkom van het gelijkvloers zich aan de linkerzijde. Deze inkomzone wordt verplaatst naar de rechterzijde van de gevel. De gevelsteen op het gelijkvloers wordt vernieuwd in hetzelfde materiaal en met een tint zoals in de bestaande toestand.

In vergelijking met de bijgevoegde foto’s  komen de plannen van de bestaande toestand niet overeen. Op de bijgevoegde foto’s is er een zaak-gebonden publiciteit aanwezig die niet in overeenstemming is met artikel 33 op verschillende zaken. De publiciteit is qua hoogte en breedte niet in verhouding met de maat van het gebouw, is niet op 60 cm van de naburige eigendom geplaatst, bedekt gevelopeningen.

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer doet alsook een uitspraak over de publiciteit. Het advies luidt als volgt: “Om een correcte beoordeling te kunnen maken van de voorliggende aanvraag is het gewenst dat het Agentschap Wegen en Verkeer over alle vereiste informatie beschikt. Op basis van voorliggende stukken bij de vergunningsaanvraag kan er geen advies worden gegeven voor wat betreft de reclame op de voorgevel. De huidige reclame op de voorgevel werd aangebracht zonder vergunning. Op de nieuwe gevelplannen wordt geen reclame ingetekend. Het Agentschap gaat er dus van uit dat er geen reclame meer zal aanwezig zijn op de voorgevel. Wanneer dit toch het geval zou zijn moet hiervoor een nieuwe aanvraag ingediend worden.”

De publiciteit kan niet correct worden beoordeeld omdat deze niet op de plannen aangevraagd wordt en vervolgens geen deel uitmaakt van de verguning. De publiciteit in de voorgevel wordt daarom uitgesloten in de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. Volgens het artikel dienen functies anders dan wonen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben. In voorwaarde wordt vervolgens opgelegd om een afgescheiden ruimte te voorzien voor een afvalberging. Bij voorkeur wordt deze afvalberging voorzien in één van de twee bergingen achteraan het gelijkvloers.

Op de plannen is er tussen het straatniveau en het niveau van het gelijkvloers een hoogteverschil van 5 cm. De nieuwe plannen voorzien niet in een helling om het niveauverschil op te vangen waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 18. Aangezien de inkomdeur verplaatst wordt en het voorzien van een helling gerealiseerd kan worden wordt dit opgelegd in voorwaarden. De helling dient uitgevoerd te worden conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een afgescheiden afvalberging voorzien voor de gelijkvloerse functie, conform artikel 26;

2.      de nieuwe inkom van het gelijkvloers voorzien van een helling om het niveauverschil te overbruggen, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de huidige reclame op de voorgevel werd aangebracht zonder vergunning. Op de nieuwe gevelplannen wordt geen reclame ingetekend. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat er van uit dat er geen reclame meer zal aanwezig zijn op de voorgevel. Wanneer dit toch het geval zou zijn moet hiervoor een nieuwe aanvraag ingediend worden.

 

Uitsluitingen

4.      de publiciteit in de voorgevel wegens niet opgetekend op de plannen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

1 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 april 2019

Verslag GOA

3 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een afgescheiden afvalberging voorzien voor de gelijkvloerse functie, conform artikel 26;

2.      de nieuwe inkom van het gelijkvloers voorzien van een helling om het niveauverschil te overbruggen, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de huidige reclame op de voorgevel werd aangebracht zonder vergunning. Op de nieuwe gevelplannen wordt geen reclame ingetekend. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat er van uit dat er geen reclame meer zal aanwezig zijn op de voorgevel. Wanneer dit toch het geval zou zijn moet hiervoor een nieuwe aanvraag ingediend worden.

 

Uitsluitingen

4.      de publiciteit in de voorgevel wegens niet opgetekend op de plannen.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.