Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de zaak van de wegen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
18 december 2018 |
15 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV |
18 december 2018 |
28 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Elia Asset nv |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
gemeente Wijnegem |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
gemeente Wommelgem |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Inovyn - dienst pipeline |
12 maart 2019 |
18 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Petrochemical Pipeline Services |
18 december 2018 |
20 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
18 december 2018 |
10 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
TELENET |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaamse Milieumaatschappij |
18 december 2018 |
10 januari 2019 |
Gunstig |
Water-link (AWW) |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
18 december 2018 |
18 december 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
18 december 2018 |
8 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
18 december 2018 |
21 december 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Toetsing voorschriften met betrekking tot de zaak van de wegen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen.
Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Ruggeveld-Silsburg, goedgekeurd op 26 maart 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Natuur (artikel 4 NA) en Wonen- residentieel woonwagenterrein met nabestemming natuur (artikel 12 WO/NA).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Wegenwerken
De toegangsweg voor gemotoriseerd verkeer bevindt zich in het noorden, ter hoogte van de huidige toegangsweg. Er wordt één hoofdweg ingericht, waar verschillende zijwegen zich uit vertakken. Alle wegen zijn verbonden met elkaar, zodat een rondgang mogelijk is. De hoofdweg, die ten oosten van het perceel gelegen is, wordt uitgevoerd met een breedte tussen 8,40 meter en 10,40 meter. De zijarmen van de hoofdweg worden 6 meter breed uitgevoerd. Er wordt enkel een rijweg aangelegd. Er zijn geen voetpaden, fietspaden of parkeerstroken voorzien. Het midden van elke weg (5,8 meter breed voor de hoofdweg, 3 meter breed voor de zijarmen en 1,50 meter breed voor de overige wegen) wordt uitgevoerd in betonstraatstenen (antraciet). De overrijdbare zijbermen worden uitgevoerd in betonstraatstenen (antraciet) met open voeg. Bij het ontwerp van de wegenis werd rekening gehouden met de draaicirkels van hulpdiensten, maar ook van grotere vrachtwagens, zodat er voldoende manoeuvreerruimte is wanneer woonwagens worden aangebracht of weggevoerd. De bochten worden hiervoor ruim verhard.
De zijbermen langs de rijweg worden op verschillende plaatsen onderbroken en ingevuld met een groenvak met een of meerdere bomen. De westelijke en oostelijke rijweg worden geflankeerd met grotere groenzones, begroeid met extensief beheerd gras en een verscheidenheid aan bomen en/of heesters. De randen van het terrein worden uitgevoerd als grotere vlaktes met extensief beheerd gras en een bomenmassief, aansluitend op de groene inrichting van het park. Aan de oostelijke zijde vormt de groene massa een buffer naar de Krijgsbaan. De ruige onderbegroeiing aan de bermen met de Krijgsbaan wordt gerooid en worden ingezaaid met een grasmengeling voor schaduwrijke plaatsen. De zuidelijke helft van het terrein wordt ingericht als groen onderdeel van het park. Tussen de hoogstambomen wordt een massa van bosgoed voorzien tussen de Schijnvallei en het woonwagenterrein. Zo wordt deze zone een brede buffer naar de vallei. Aan de westelijke rand wordt een wadi voorzien die helemaal doorloopt tot aan het Schijn. Ook hier wordt een begroeiing voorzien van een mengeling voor extensief gras. Om fout parkeren in de groene zones te voorkomen worden de groenvakken voorzien van hoge boordstenen en worden op strategische plekken langs de randen zwerfkeien geplaatst.
Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het regenwater watert ofwel af in een van de 5 overgedimensioneerde wadi’s of grachten, ofwel wordt dit aangesloten op een ondergrondse poreuze riolering. Deze ondergrondse poreuze riolering heeft een noodoverloop richting wadi 5. Op de grote wadi 5 wordt een noodoverloop geplaatst richting Groot Schijn. De noodoverloop wordt zo hoog mogelijk geplaatst in het maaiveld, zodat het regenwater maximaal kan infiltreren en de noodoverstort zeer sporadisch in werking zal treden. Gezien deze wadi overgedimensioneerd is (2 x de noodzakelijke buffer) treedt er weinig overstort over. Het afvalwater wordt opgevangen in een ondergrondse riolering en aangesloten op de openbare riolering in beheer van Aquafin.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De hoofdweg, die ten oosten van het perceel gelegen is, wordt uitgevoerd met een breedte tussen 8,40 meter en 10,40 meter. De zijarmen van de hoofdweg worden 6 meter breed uitgevoerd. In de voorschriften wordt gesteld dat bij de aanleg van uitgeruste wegen ter ontsluiting van de percelen slechts een maximale breedte van 5 meter kan worden toegestaan. De aanvrager wil op de hoofdweg en de zijarmen afwijken van de maximale breedte van 5 meter zowel omwille van circulatiemogelijkheden (voor hulpdiensten, vervoer van woonwagens, …) als het privacygevoel van overbuur naar overbuur te verbeteren. Bovendien zorgt de variatie in breedte voor een duidelijk leesbare structuur. Geoordeeld wordt dat het breder uitvoeren van de weg geen reden is om het privacygevoel te verbeteren. De weg kan evengoed 5 meter breed uitgevoerd worden, waarbij het overige deel uitgevoerd wordt in bijvoorbeeld groenstructuren. De reden dat de verschillende wegbreedtes zorgen voor een onderscheidende structuur en dat bredere wegen de circulatiemogelijkheden verbeteren, is wel aanvaardbaar voor een afwijking.
Aansluitend op het bovenstaande legt het RUP op om de aanleg van uitgeruste wegen ter ontsluiting van de percelen in waterdoorlatende of half-doorlatende verharding uit te voeren. De aanvrager wijkt af door de in het midden van elke weg (5,8 meter breed voor de hoofdweg, 3 meter breed voor de zijarmen en 1,5 meter breed voor de overige wegen) de weg uit te voeren in betonstraatstenen. Betonstraatstenen zijn niet waterdoorlatend. De aanvrager motiveert de afwijking door mee te delen dat er een stevige fundering (betonplaat) onderaan wordt voorzien waardoor de zware woonwagens op het terrein geplaatst kunnen worden door middel van een tractor. Het niet voorzien van een dergelijke fundering (betonplaat) zou betekenen dat op korte tijd verzakkingen en beschadigingen kunnen optreden. Er wordt geoordeeld dat een stevige fundering hier noodzakelijk is en dat de afwijking kan worden toegestaan.
Mobiliteitsimpact
Het woonwagenterrein is toegankelijk via de hoofdtoegang, via de Wommelgemsesteenweg, die tevens de bestaande toegang tot het perceel is. Per woonwagenperceel worden twee autostaplaatsen voorzien. Het openbaar domein voorziet niet in autostaplaatsen.
Inzake de mobiliteitsimpact heeft de gemeente Wijnegem advies gegeven. Het advies luidt als volgt: “In de nieuwe verkaveling gaat het aantal loten omlaag van 50 naar 48. Het parkeren wordt dankzij de verkaveling strikter georganiseerd. De verkaveling laat nog slechts 2 voertuigen per lot toe en voorziet geen bezoekersparkeren. Op het huidige woonwagenterrein is dit nauwelijks geregeld en worden er vaak meer dan 2 voertuigen per lot geparkeerd. Ten gevolge van de aanvraag zal het aanwezige aantal voertuigen dus wellicht dalen, wat ook een reductie van het aantal voertuigbewegingen met zich zal meebrengen. Omdat er op de Krijgsbaan weinig parkeergelegenheid is en ook aan het Karel Verbistpad niet geparkeerd kan worden, lijkt het toch aangewezen een kleine bezoekersparking te voorzien geïntegreerd in het groen.” In de beschrijvende nota wordt geen motivatie gegeven waarom er geen parkeerplaatsen voor bezoekers worden voorzien. Om te voldoen aan het advies en om de mobiliteitsimpact te beperken wordt in voorwaarden opgesteld om minstens 8 parkeerplaatsen te voorzien voor bezoekers. Deze parkeerplaatsen moeten links van lot 1 voorzien worden, aansluitend aan de te plaatsen weg. De parkeerplaatsen dienen standaard afmetingen (2,50 x 5 meter) te hebben, conform de standaardafmetingen vermeld in artikel 30 van de bouwcode. Ze dienen uitgevoerd te worden in waterdoorlatende verharding en dienen geïntegreerd te worden in het groen. Om het comfort van de bezoekers te verhogen, dient er door middel van signalisatie of bewegwijzering aangeduid te worden waar de bezoekersparking zich bevindt op het terrein. De aanleg van de parking dient vooraf besproken te worden met de dienst stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers van stad Antwerpen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De vergunningsaanvraag heeft betrekking op een perceel dat getroffen wordt door de bouwlijn. De bouwlijn in casu bevindt zich op 4,10 meter achter de rooilijn, bepaald in een niet bij Koninklijk Besluit bekrachtigd rooilijnplan. Deze bouwlijn werd in de omgeving reeds decennialang toegepast zodat er een feitelijke bouwlijn is ontstaan. Het is van groot belang om deze bouwlijn te blijven hanteren. Op de ingediende plannen wordt een infiltratievoorziening en een wadi in de zone van achteruitbouw voorzien. Het Agentschap wegen en verkeer kan in casu niet akkoord gaan met een afwijking. Het Agentschap adviseert daarom ongunstig voor wat betreft de infiltratievoorziening en de wadi in de zone van achteruitbouw van de R11. De specifieke zone van achteruitbouw van de R11 dient bij het Agentschap aangevraagd te worden. De infiltratievoorziening en wadi dienen verplaatst of aangepast te worden zodat de zone van achteruitbouw van de R11 gevrijwaard blijft.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte groter dan 3000 m² (31 397 m²) en ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (14 870 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door de stad Antwerpen op 3 mei 2017 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 17 mei 2017. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert een vrijgave van het plangebied omwille van de ligging van het projectgebied op een stort (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/3123).
De bouwheer dient met andere woorden geen ander vervolgonderzoek uit te voeren. Er wordt geen programma van maatregelen opgesteld.
Bodemreliëf
Het bodemreliëf wijzigt enkel door het uitvoeren van infiltratievoorzieningen en wadi’s. De aanpassingen aan het bodemreliëf zijn aanvaardbaar in de voorliggende aanvraag, mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden opgesteld door AWV.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Volgens de gemeente Wijnegem blijkt uit de kaarten met recent overstroomde gebieden dat het nabijgelegen Karel Verbistpad overstromingsgevoelig is. Het hemelwater mag daarom niet in die richting worden afgevoerd. Dit wordt in voorwaarde opgenomen.
Algemene aspecten betreffende het milieu
Voor het afbreken van de bestaande gebouwen, constructies en verhardingen werd een Sloopopvolgingsplan conform de bepalingen van artikel 4.3.3 van het Vlarema, aan het aanvraagdossier gevoegd. Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de loten te verkavelen en de nieuwe wegenis aan te leggen.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen
Omwille van de groenvoorziening en de inpassing van het woonwagenpark in de omgeving werd advies gevraagd aan stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen. Het advies luidt als volgt: “In de straten wordt er gedeeltelijk een open voeg voorzien met gras. Het is belangrijk dat er niet geparkeerd wordt in deze zone, enerzijds voor de brandveiligheid (brandweerdoorgang), anderzijds omdat het gras dan geen groeikansen heeft. De wadi's gelegen achter de loten, zijn niet allemaal verbonden met het centrale opvangbekken. De groendienst adviseert een noodoverloop te installeren naar het opvangbekken van Park Groot Schijn richting de Schijn.” Om fout parkeren in de groene zones te voorkomen worden de groenvakken voorzien van hoge boordstenen en worden op strategische plekken langs de randen zwerfkeien geplaatst. Ook Aquafin legt een voorwaarde op die betrekking heeft op de wadi’s: De wadi’s dienen met elkaar verbonden te worden zodat ze alle via wadi 5 afwateren naar het Groot Schijn. De voorwaarde opgelegd door Aquafin dient te worden gevolgd.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
28 december 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
26 januari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 april 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
1 juni 2019 |
Verslag GOA |
4 april 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
28/12/2018 |
26/01/2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018147044 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Eigenaars: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Krijgsbaan 150 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31, sectie B, nrs. 149H, 150F en 151F |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: |
verkavelen van een terrein voor woonwagens (48 loten) met wegenis en openbaar groen |
Omschrijving aanvraag
Voorgeschiedenis
Het project werd op 18 april 2016 met voorwaarden goedgekeurd op het coördinatieoverleg openbaar domein. Het definitief ontwerp van het nieuw openbaar domein werd op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9498) goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 18 augustus 2017 (jaarnummer 7193) het bestek GAC/2017/4394 voor "Herinrichting woonwagenterrein Park Groot Schijn" goed te keuren en eveneens goed te keuren dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
Bestaande toestand
Het terrein wordt begrepen tussen de waterloop Groot Schijn, de R11 (Krijgsbaan) en de Wommelgemsesteenweg. Het ligt ten zuiden van deze laatstgenoemde baan. Ten oosten van de site bevindt zich de gemeente Wijnegem, ten zuiden de gemeente Wommelgem. Binnen Park Groot Schijn vormt de site de meest oostelijke hoek. Aansluitend bevinden zich (voornamelijk aan de westzijde, maar ook deels aan de noordzijde) andere delen van Park Groot Schijn. Verderop richting zuiden bevindt zich Groot Schijn zelf en nog verderop een woonwijk van de gemeente Wommelgem. Aan de noordzijde vinden we een tankstation, een logistiek en handelsterrein (Makro) en woonhuizen in lintbebouwing. Ten oosten van de site, aan de overkant van de R11, ligt een golfterrein.
Het terrein is momenteel al in gebruik als woonwagenterrein. De wegen en riolering werden door de stad voorzien. Er staan (uitgebouwde) woonwagens, met een grote variëteit aan verhardingen, afsluitingen, bijgebouwtjes, ...
Inhoud van de aanvraag
Verkavelen van een terrein in:
Het volledige terrein wordt ontruimd van alle constructies, elementen en verhardingen, waarbij de noordelijke helft wordt heringericht met nieuwe staanplaatsen en wegenis. De zuidelijke helft wordt aansluitend aan de Schijnvallei ingericht binnen de groene omgeving en wordt zo een geïntegreerd onderdeel van het park. Dit gedeelte is eveneens opgenomen binnen de verkavelingsaanvraag. Het omvat onder andere een wadi met overstort die de hemelwaterafvoer van het woonwagenterrein mee helpt regelen.
Het huidige woonwagenterrein heeft een oppervlakte van 32.521 m². Het nieuw woonwagenterrein krijgt een oppervlakte van 20.914 m² waardoor een oppervlakte van 11.607 m² wordt vrijgemaakt voor natuur- en landschapsontwikkeling.
De percelen hebben een individuele grootte van 193,6 m² waarbij de woonwagen met eventuele aanbouw maximaal een oppervlakte kan hebben van 14 op 7 meter (34 loten), 14 op 7,50 meter (7 loten) of 14 op 8 meter (7 loten, voor de bredere types, telkens gesitueerd op het einde van een rij).
Er worden per woonwagenperceel 2 autostaanplaatsen voorzien. Parkeren gebeurt op het perceel zelf. Op het terrein worden er verder geen parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien.
Per woonwagenstaanplaats wordt een dienstgebouwtje voorzien met een grootte van maximum 22 m². De bouw van de dienstgebouwtjes en de aanleg van de verharding op de individuele loten valt echter niet onder deze aanvraag, maar zal later apart worden aangevraagd.
De aan te leggen wegenis dient te worden gevoegd bij het openbaar domein. De toegangsweg voor gemotoriseerd verkeer bevindt zich in het noorden, ter hoogte van de huidige toegangsweg. Er wordt één hoofdweg ingericht, waar verschillende zijwegen zich uit vertakken. Alle wegen zijn verbonden met elkaar, zodat een rondgang mogelijk is. Bij het ontwerp van de wegenis werd rekening gehouden met de draaicirkels van hulpdiensten, maar ook van grotere vrachtwagens, zodat er voldoende manoeuvreerruimte is wanneer woonwagens worden aangebracht of weggevoerd. De bochten worden hiervoor ruim verhard.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het nieuwe wegtracé, de uitrusting en de inrichting van de nieuwe weg doorheen de nieuwe verkaveling onder volgende voorwaarden: