Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019002520 |
Gegevens van de aanvrager: |
OPDRAVER Interkommunale voor Energie met als adres Antwerpsesteenweg 260 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: |
CVBA Fluvius System Operator met als adres Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle |
Ligging van het project: |
Olieweg 95 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9 sectie I nr. 2910F |
Inrichtingsnummer: |
20190128-0034 (P-902117) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen en exploiteren van een hoogspanningscabine (P-902117) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/04/2018: vergunning (20172050) voor Blue Gate Antwerp: ontwikkeling van een hoogwaardig, watergebonden en eco-effectief bedrijventerrein.
Laatst vergunde en bestaande toestand
- bedrijventerrein in ontwikkeling.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een hoogspanningscabine op een bedrijventerrein;
- de hoogspanningscabine is een prefab constructie van 4,50 m x 2,70 m x 2,63 m voorzien van een licht hellend dak;
- de cabine wordt afgewerkt met bedrukte panelen;
- de toegangsdeur is in groen kunststof met weervaste sticker.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. |
1x 630 kVA |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 februari 2019 |
5 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv |
20 februari 2019 |
15 maart 2019 |
Gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gemengd regionaal bedrijventerrein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Zeeschelde-Zeekanaal geeft een gunstig advies:
Integraal Waterbeheer
Het perceel is volgens de watertoetskaarten gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied en stroomt af naar de Zeeschelde.
Gezien de oppervlakte die de constructie inneemt minder is dan 40 m², valt de aanvraag niet onder de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater. Het dak van de hoogspanningscabine helt licht af, waardoor het water afwatert naar de waterdoorlatende verharding die aangelegd zal worden rond de cabine en waar het hemelwater op natuurlijke wijze kan infiltreren in de bodem.
Ruimtelijke ordening en technische bepalingen
Het project ligt op voldoende afstand van de waterkering.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De hoogspanningscabine is essentieel voor het bedrijventerrein Blue Gate, dat in volle ontwikkeling is. De cabine is functioneel inpasbaar, het betreft een constructie van algemeen nut in functie van de globale ontwikkeling van het bedrijventerrein.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Visueel-vormelijke elementen
Hoewel de oppervlakte van de cabine beperkt is tot slechts ca. 12 m², dient dit atypische gebouw te worden bekeken binnen de context van het bedrijventerrein, en is inpassing in het beeldkwaliteitsplan (2014) essentieel. Er kan worden vastgesteld dat het ontwerp niet in overeenstemming is met de randvoorwaarden voor bebouwing in de zone kern.
Gezien het echter gaat om een essentiële functie voor het bedrijventerrein, en de functie op zich wel integreerbaar is, kan, voor de korte termijn, akkoord gegaan worden met de voorstelde inplanting, volumetrie en vormgeving.
Op lange termijn dient het gebouw zich ofwel te integreren in een bedrijfsgebouw of parkeergarage, ofwel zich in te passen in het geheel van technische constructies die op deze hoek van de centrale bouwstrook in de ‘zone kern’ worden gerealiseerd. De realisatie van de cabine wordt dan gezien als een voorloper van een definitieve ontwikkeling.
In het geval dat enkel technische constructies combineerbaar zijn op deze locatie, is een kwalitatieve en duurzame afwerking, die het geheel omkaderd, noodzakelijk.
Een volgende vergunningsaanvraag zal aan deze randvoorwaarde getoetst worden.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het project omvat de bouw en exploitatie van een hoogspanningscabine van 630 kVA, met een grondoppervlakte van 12,5 m². De cabine zal tevens instaan voor de dispersie van de stroom. In de hoogspanningscabine wordt als isolatiemateriaal olie gebruikt. Onder de transformator wordt een vloeistofdichte opvangbak voorzien.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig. Het dossier voldoet aan de verplichte dossiersamenstelling. Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels. De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Als de algemene en sectorale voorwaarden nageleefd worden, zijn de risico's voor mens en milieu tot een minimum beperkt. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. |
1x 630 kVA |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 april 2019 |
Verslag GOA |
5 april 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SF/2019/G.00593.A2.0001.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA. |
1x 630 kVA |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 12 april 2019 voor onbepaalde duur.