Terug
Gepubliceerd op 16/12/2019

2019_CBS_10421 - Rechtspositieregeling - Wijzigingen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10421 - Rechtspositieregeling - Wijzigingen - Goedkeuring 2019_CBS_10421 - Rechtspositieregeling - Wijzigingen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Op 25 maart 2019 (jaarnummer 154) besliste de gemeenteraad om de bevoegdheid om de rechtspositieregeling en reglementen omtrent personeelsaangelegenheden in uitvoering van de  rechtspositieregeling vast te stellen, over te dragen naar het college. De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 25 maart 2019 (jaarnummer 27) hetzelfde voor het vast bureau.

Op 24 mei 2019 (jaarnummer 00205) keurde het vast bureau keurt het principe goed dat wijzigingen aan de rechtspositieregeling (met uitzondering van wijzigingen aan het statuut van maatschappelijk werkers), uitvoeringsbesluiten op de rechtspositieregeling en andere besluiten met betrekking op personeelsbeleid enkel beslist worden door het college.

Argumentatie

Onderstaande wijzigingen aan de rechtspositieregeling worden voorgesteld. 

Deel

Titel/hoofdstuk

Artikel

Argumentatie voor wijziging

Doorheen de hele rechtspositieregeling wordt ‘Gemeentedecreet’ aangepast in ‘Decreet lokaal bestuur’.

Bij het vastleggen van termijnen, wordt in plaats van over ‘dagen’, ‘werkdagen’, of ‘kalenderdagen’ gesproken over kalenderdagen.

Doorheen de hele rechtspositieregeling wordt ‘Personeelsmanagement’ aangepast naar ‘Personeel & Organisatie’. Ook zal ‘bedrijfsdirecteur van de eenheid Personeel & Organisatie’ worden aangepast naar ‘de strategisch coördinator van Personeel & Organisatie’.

1

1.7

-

De verwijzing naar het gemeentedecreet is achterhaald en wordt aangepast naar de geldende bepalingen in het decreet lokaal bestuur.  

2

-

21

Lokale besturen moeten een vergoeding aan SABAM betalen als er muziek op de werkvloer, waar alleen personeel komt, gespeeld wordt. Om dit te vermijden wordt er een expliciet verbod ingeschreven.

3

3.4

3

De huidige tekst is voor interpretatie vatbaar, waardoor het lijkt alsof de maximumtermijn voor een werfreserve of selectiepool 6 jaar is. Deze bepaling wordt herschreven zodat het duidelijker is dat de maximumtermijn 3 jaar is.

3

3.5.1

3

Bij de aanwervingsvoorwaarden is opgenomen dat er rekening gehouden kan worden met niet-doorgehaalde tuchtstraffen. Ook een bevordering kan niet wanneer een tuchtstraf nog niet doorgehaald is. Bij de mobiliteitsvoorwaarden is enkel bepaald dat de laatste waardering gunstig moet zijn. Niet iedereen die een tuchtstraf kreeg, heeft een ongunstige waardering.

4

4.1

4

De lijst met afwezigheden die gelijkgesteld worden met effectieve prestaties, wordt verduidelijkt.

4

4.5

2

Het managementteam keurde op 13 juni 2018 wijzigingen goed aan het opleidingsbeleid. Deze wijzigingen dienen verder opgenomen te worden in de rechtspositieregeling.

4

4.8

1

Volgens artikel 101§2 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de rechtspositieregeling kan een ambtshalve herplaatsing slechts één keer in de loopbaan toegestaan worden.

De stad wil een flexibele loopbaan mogelijk maken en wil tegemoet komen aan de vraag van de medewerker als een ambtshalve herplaatsing meer dan een keer wenselijk is.

4

4.8

1

Bij een herplaatsing wordt niet alleen de schaalanciënniteit van de eerstvolgende hogere graad, maar van alle hogere graden meegenomen.

4

4.9

3

Dit artikel wordt aangevuld met een bepaling zodat de toelage voor opdrachthouderschap automatisch stopt wanneer er geen loon wordt uitbetaald.

4

4.10

2

De hogere functie was enkel ingeschreven voor de vast aangestelde statutaire medewerker. Dit wordt aangepast zodat alle medewerkers een hogere functie kunnen uitvoeren. Vervolgens wordt dit artikel aangevuld met een bepaling zodat de toelage voor hogere functie automatisch stopt wanneer er geen loon wordt uitbetaald.

5

5.1.1

1

Er wordt verduidelijkt dat de ziektecontrole wordt uitgevoerd door een medisch controleorgaan.

5

5.1.1

2, 3, 6, 7 en 9

De procedure voor ziektemelding wordt aangepast conform de nieuwe werkwijze van Mijn Tijden.

5

5.1.1

11

Conform de nieuwe terminologie in Mijn Tijden wordt de term ‘omstandigheidsverlof’ aangepast in ‘kort verlof’.

5

5.1.1

13

De procedure voor ziektemelding wordt aangepast conform de nieuwe werkwijze van Mijn Tijden.

5

5.1.3

17

Om de besluitvorming te verminderen, wordt de beoordeling voor de verlenging van het deeltijds ziekteverlof niet meer door de algemeen directeur beslist.

5

5.3.3

7

Alle werknemers moeten de juiste bevallingsdatum laten weten aan infoplus. (Niet alleen de werknemers van den Bell.)

5

5.3.3

9

Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving over verlof van pleegzorg, wordt de wettelijke bepaling uitgebreid.

5

5.3.5

12

Conform de nieuwe terminologie in Mijn Tijden, wordt term ‘omstandigheidsverlof’ aangepast in ‘kort verlof’.

5

5.3.5

12

Naar aanleiding van de werkwijze in Mijn Tijden met de ‘uitgesmeerde roosters’, wordt de toekenning van verlof verduidelijkt.

5

5.3.6

13

Momenteel was enkel op A-stad opgenomen wat onbetaald verlof van lange en van korte duur was. Dit wordt nu ook opgenomen in de rechtspositieregeling.

5

5.3.6

13

De regeling over onbetaald verlof voor medewerkers van niveau A4 of hoger, werd reeds op 10 april 2018 door de stadssecretaris beslist in het principebesluit 2018_BSS_00381 en wordt nu verder in de rechtspositieregeling verankerd.

5

5.3.7

17

Het artikel wordt aangepast conform de nieuwe werkwijze in Mijn Tijden.

5

5.3.8

-

De titel van hoofdstuk 5.3.8 wordt aangepast zodat deze overeenstemt met de terminologie op A-stad -> structurele afwezigheden.

5

5.3.8

18

In 2018_BAD_00548 werd beslist om bij een voltijdse, jaaroverschrijdende, structurele afwezigheid, de niet opgenomen verlofdagen over te dragen naar het loopbaansparen (en dat ze dus niet uitbetaald worden bij uitdiensttreding). De werkwijze wordt hierin toegevoegd.

5

5.3.8

20

Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving, wordt toegestaan dat medewerkers die ouderschapsverlof opnemen, hun prestaties kunnen verminderen met 1/10.

 

     

6

6.1

5

Tekstuele verduidelijking over het betalingsmoment van het salaris.

6

6.2

1

Dit artikel wordt aangevuld met een bepaling, zodat de uitbetaling van toelagen automatisch stopt wanneer er geen loon wordt uitbetaald.

6

6.2

11

Het artikel over de toekenning van de functioneringstoelage wordt herschreven zodat het duidelijker is wanneer de medewerking een/geen functioneringstoelage krijgt.

6

6.2

13

Dit artikel wordt verplaatst naar de titel 7.1 over het kabinetspersoneel.

6

6.4

2

De hospitalisatiepremie wordt pas terugbetaald wanneer de medewerker terug is uit voltijds onbetaald verlof of voltijdse structurele afwezigheid. Dit artikel wordt uitgebreid.

6

6.5

1

Naar aanleiding van het ter beschikking stellen van de smartphone, wordt de lijst met voorbeelden van bedrijfseigendommen uitgebreid.  

7

7.1

8

Tekstuele aanpassing door hernummering van titel 7.1.

7

7.4

1

Naar aanleiding van gewijzigde wetgeving, wordt de term beroepsinlevingsovereenkomst (BIO) aangepast naar beroepsinlevingsstage (BIS).

Jongeren in een overeenkomst alternerende opleiding hebben recht op de schoolvakanties en gaan dus meer onbetaald verlof opnemen. VDAB neemt dit volledig ten laste.

8

-

2

De proeftijd voor statutairen wordt niet meer toegepast. De werkwijze wordt daarom geschrapt.

9

9.1

1

Procedure tot aanpak van het misbruik van alcohol en/of drugs op het werk. Het beleid werd al gewijzigd door het MT. Dit wordt nu verankerd in de rechtspositieregeling.

9

9.3

8

De lijst van vertrouwenspersonen en preventieadviseurs wordt geüpdatet.

11

11.2

-

Inwerkingtredingsbepalingen vanaf 1 december 2019 en 1 januari 2020 voor de functiebenamingen.

11

11.3.2

-

Voor medewerkers die (nog) niet in Mijn Tijden zitten, wordt een overgangsbepaling ingevoerd zodat duidelijk is dat zij onder de oude ziektemeldingsprocedure vallen.

12

-

-

De definitie van de aanstellende overheid wordt aangepast aan de interne werking.

Bijlage 1

Titel I.6

 

Functies bij stad Antwerpen. Er worden nieuwe functiebenamingen opgenomen.

Bijlage 3

 

 

Werkregimes: De inkanteling van KOP en de naamswijziging van CS naar TV.

Bijlage 5

 

 

Het college besliste op 7 december 2018 (jaarnummer 10938) om de inschaling van enkele topfuncties aan te passen. Deze aanpassing dient ook in de rechtspositieregeling doorgevoerd te worden.

Juridische grond

De rechtspositieregeling van het stads- en OCMW-personeel zoals goedgekeurd door het college van 21 september 2018 (jaarnummer 08087) en door de raad van maatschappelijk welzijn van 25 oktober 2018 (jaarnummer 00588).

Aanleiding en context

De laatste aanpassingen aan de rechtspositieregeling werden door het college goedgekeurd op 21 september 2018 (jaarnummer 08087) en door de raad van maatschappelijk welzijn van 25 oktober 2018 (jaarnummer 00588).

Sindsdien werden er nieuwe functiebenamingen opgemaakt. Daardoor moet de rechtspositieregeling worden aangepast. 

Aansluitend bij deze wijzigingen worden enkele onderhoudswijzigingen opgenomen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling goed.

Artikel 2

Het college neemt kennis van de gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen