De proefperiode voor de stadskruispunten van RG44 liep eind oktober 2019 af. Gedurende deze periode werden de kruispunten Emiel Vloorsstraat – Herenpolderbrug (K644A en B) en Emiel Vloorsstraat – August Leyweg (K640A en B) zowel op het terrein als softwarematig geëvalueerd (onder andere door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/afdelingen Mobiliteit en Beheer en Onderhoud, de verkeerspolitie) Uit deze evaluatie volgen een aantal aanpassingen, zowel softwarematig aan de verkeerslichtenregeling zelf als fysiek op het terrein.
Kruispunt K644 Emiel Vloorsstraat – Herenpolderbrug – Kielsbroek
Kruispunt K640 Emiel Vloorsstraat – August Leyweg – Pieter Rottierstraat
Eveneens is voor heel RG44, waarvan dit kruispunt onderdeel uitmaakt, gekozen om met Imflow te werken. Imflow is een softwareplatform dat bestaat uit een ITS applicatie (met regelalgoritmes) die iedere seconde berekent hoe lang de verkeerslichten groen krijgen. De filosofie hierachter is het creëren van een mogelijkheid om verkeer daadwerkelijk te regelen op basis van het verkeersbeleid van de wegbeheerder.
Door de wijziging in de verkeerslichtenregelingen, het verplaatsen van de halte, andere fysieke aanpassingen en het gebruik van Imflow verlengen, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/afdeling mobiliteit voor om de proefperiode te verlengen met een maximale periode van drie maanden. De verkeerslichtenregelingen worden na de proefperiodes steeds gemonitord waardoor altijd aanpassingen aan de regeling kunnen plaatsvinden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt de voorbereidende werken en de bijsturing van de proefopstelling in de Emiel Vloorsstraat goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |