Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06423 - District Antwerpen. Sint-Jozefstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06423 - District Antwerpen. Sint-Jozefstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2019_CBS_06423 - District Antwerpen. Sint-Jozefstraat - Proefopstelling. Maatregelen aan garages - Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen onderzocht de straat volgens de beleidslijn 'hinderlijk parkeren aan inritten'.

Volgende vaststellingen werden gedaan:

  • de straat heeft een manoeuvreerbreedte van 2,90 meter, waardoor een minimale inritbreedte van 3,61 meter nodig is om goed in en uit te kunnen rijden;
  • normaal gesproken wordt in straten smaller dan 3,00 meter geen markering aangebracht. Om een parkeerverbod in de straat te voorkomen, wordt daarom geopteerd om verdrijvingsvlakken aan te brengen;
  • na opmeting van de inritten in de straat komen alle inritten in aanmerking voor markeringen aangezien zij minder dan 3,61 meter breed zijn.

Aanbevelingen van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen:

  • aangezien het om een enkelrichtingsstraat gaat en de manoeuvreerruimte minder dan 3 meter bedraagt, is het wenselijk om verdrijvingsvlakken links en rechts van alle inritten in het straatsegment aan te brengen;
  • advies aan het district om een duurzame oplossing te onderzoeken om het probleem van het in- en uitrijden op te lossen door het straatprofiel op termijn duurzaam in te richten zodanig dat er een vlotte doorgang is van het verkeer in de straat. In afwachting daarvan worden er in proefopstelling verdrijvingsvlakken aangebracht zodat bewoners op korte termijn uit de nood worden geholpen en hun wagen inpandig kunnen parkeren.

Als proefopstelling worden er verdrijvingsvlakken aangebracht links en rechts van alle inritten langsheen de lengte van het straatsegment in de Sint-Jozefstraat tussen het kruispunt met de Korte Leemstraat en het kruispunt met de Lange Leemstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Sint-Jozefstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 19 december 2011 (jaarnummer 1254);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Sint-Vincentiusstraat";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Singel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment.

Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed. In de beleidslijn staat dat er bij een positief advies parkeervakken of verdrijvingsvlakken worden aangebracht in de desbetreffende straat of straatsegment. In dit besluit werd goedgekeurd een proefopstelling op te maken voor de positieve straten.

Op 28 november 2016 (jaarnummer 828) keurde het districtscollege Antwerpen een proefopstelling in een ander straatsegment van de Sint-Jozefstraat goedgekeurd. Destijds zijn parkeervakken aangebracht.

Op 7 januari 2019 werd er bij Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een aanvraag ingediend door een bewoner van de Sint-Jozefstraat om markeringen aan te brengen aan de inritten.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 maart 2016 Gunstig onder voorwaarden

De politie adviseert gunstig om verdrijvingsvlakken aan te brengen als proefopstelling, indien deze worden aangebracht conform het Verkeersreglement (KB 01.12.1975) en zoals goedgekeurd in het collegebesluit van 9 oktober 2015, jaarnummer 8410, rond hinderlijk parkeren aan inritten.

De inritten dienen zo aangebracht dat wagens vlot in- en uit kunnen rijden rekening houdende met de context van de straat. 

De politie adviseert om in de straten die niet voldoen aan het draaiboek openbaar domein en de wettelijke afmetingen, het district of de stad te vragen een aanpassing in de toekomst te onderzoeken.

Praktisch betekent dit dat bij straten met conforme breedte volgens draaiboek er klassieke parkeervaklijnen aangebracht worden. Daar waar de bestaande straat smaller is dan de richtlijnen uit het draaiboek voor straten die heraangelegd worden, worden verdrijvingsvlakken aangeduid + een aanbeveling gegeven aan het district om te bekijken of de straat conform de draaiboeken aangepakt kan worden in de toekomst.

Districhtscollege Antwerpen, advies van 8 juli 2019 (jaarnummer 423) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Sint-Jozefstraat goed voor het aanbrengen van verdrijvingsvlakken links en rechts van alle inritten in het straatsegment tussen het kruispunt met de Korte Leemstraat en het kruispunt met de Lange Leemstraat.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak
SW/Communicatie en Participatie alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
SW/Mobiliteit en LP/VK in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/Mobiliteit bij een positieve evaluatie een aanvullende verkeersreglement opmaken [bij een negatieve enaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
SW/B&O aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • ROMA Sint Jozefstraat 1.pdf
  • ROMA Sint Jozefstraat 2.pdf