Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06415 - District Antwerpen. De Coninckplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06415 - District Antwerpen. De Coninckplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2019_CBS_06415 - District Antwerpen. De Coninckplein - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

In samenspraak met het district Antwerpen, stelt de afdeling mobiliteit voor om, voor een proefperiode van zes maanden, volgende maatregelen te nemen.

De laad- en loszones aan het De Coninckplein ter hoogte van de huisnummers 2 tot en met 6 en de huisnummers 17 tot en met 22 worden aan de pleinzijde afgebakend door paaltjes. Hierdoor wordt er voor het openen van het portier ruim afstand gehouden van deze paaltjes waardoor voertuigen deels op de rijbaan staan gestationeerd. Het aanbrengen van een markering die de laad- en loszones precies afbakent, verplicht de bestuurder het voertuig verder van de rijbaan te stationeren waardoor het regulier verkeer (beperkt eenrichtingsverkeer) zich veilig kan afwikkelen. 

Na het verstrijken van de termijn van zes maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Aanleiding en context

Het De Coninckplein in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 1 december 2016 (jaarnummer 10485);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30 'Antwerpen-Noord';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Voor een periode van zes maanden zullen er markeringen (haken) worden aangebracht om de bestaande laad- en loszones af te bakenen. 

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen van 22 juli 2019 (jaarnummer 446) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 1 juli 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling van het De Coninckplein goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190625_voorstel_1-2.pdf
  • 20190625_voorstel_2-2.pdf