Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06377 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt - 15 augustus 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne BarĂ©, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06377 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt - 15 augustus 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_06377 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt - 15 augustus 2019 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

De Rubensmarkt is een vaste waarde op de evenementenkalender van de stad Antwerpen en trekt jaarlijks 35.000 bezoekers. Het is een evenement met een jarenlange traditie dat steeds door de stad ondersteund werd.

De busparking op de Scheldekaaien blijft langs 1 ingang bereikbaar. Er zijn dus geen gevolgen voor de toeristische bussen. Er zal signalisatie door de organisator voorzien worden om de personenwagens naar de apcoa-parking te leiden, zodat de busparking enkel behouden blijft voor bussen.

Het evenement is ingedeeld in categorie 3 van het opportuniteitskader, de naamsversterkende evenementen. 

Voor het vrijhouden van parkeerplaatsen wordt er conform het retributiereglement vrijhouden parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod, goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 april 2017, een forfaitair bedrag aangerekend. Voor de Rubensmarkt worden er voor 1 dag minder dan 100 (of andere categorie) parkeerplaatsen vrijgehouden, waardoor het verschuldigde bedrag neerkomt op 49 EUR.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.

Aanleiding en context

Op 28 september 2018 diende de Algemene Markthandelaarsvereniging (A.M.V.) een aanvraag in om de Rubensmarkt te organiseren in de Antwerpse binnenstad op donderdag 15 augustus 2019.

De Rubensmarkt heeft al een jarenlange traditie. Deze feestmarkt in Middeleeuwse stijl gaat traditiegetrouw door op de Grote Markt, Suikerrui, Ernest Van Dijckkaai, Plantinkaai, Handschoenmarkt en Kaasrui.

Een 200-tal marktkramers verkopen hun waar in traditionele kledij. De markt is geopend van 8.30 uur tot 23.00 uur. De opbouw start om 3.00 uur en het einde van de afbraak is gepland tot 23.59 uur.  

Adviezen

OS/ Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits het zicht en de toegang naar de handel en horecazaken en de terrassen niet belemmerd wordt. Dat de kraampjes zo veel mogelijk op de scheidingslijnen van de aangrenzende terrassen worden geplaatst en dat de achterkanten van de kraampjes netjes worden afgewerkt.

MV/ Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

OS/ Toerisme Gunstig onder voorwaarden

• De zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven;
• De ingang van de toerismebalie moet gevrijwaard worden, vermijd dus installaties (podium, kraampjes, containers, toiletten,...) ter hoogte van Grote Markt 11 en 13;
• Er mogen geen afvalcontainers en dergelijke geplaatst worden in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11;
• De opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat;
• Visit Antwerpen zal dit evenement communiceren naar de exploitanten van toeristische rondritten.

Brandweer/Risicobeheer/Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Het veiligheidsplan, inclusief grond- en inplantingsplan, moet ten laatste 10 dagen vóór de openingsdag van het evenement worden voorgelegd aan de brandweer ter evaluatie. Op eenvoudige vraag van de hulpdiensten zal de organisator hen meerdere exemplaren van het veiligheidsplan en/of het grond- en inplantingsplan bezorgen, teneinde hen toe te laten zich tijdig en degelijk voor te bereiden.

Extra op standaardvoorwaarde nr. 1901: Plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

- Er mogen geen doodlopende straten gecreëerd worden. Specifieke aandacht te besteden aan de Haverstraat, geen opstellingen plaatsen voor de breekpalen. Een doorgang van 4 m dient hier gewaarborgd te worden.
- De doorgang voor de voertuigen van de brandweer moeten te allen tijde 4 m bedragen. Bij het plaatsen van opstellingen aan de hoekpunten van kruispunten dient men rekening te houden met de minimale draaistralen van de voertuigen van de hulpdiensten (11 m binnenkant, 15 m buitenkant).
- Iedere gevormde rij kraampjes moet minstens om de 30 m onderbroken worden door een vrije doorgang van minimaal 1 m.

BZ/ District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen /Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB/ Logistiek /Bijzondere Opdrachten Feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

BZ/ Protocol Gunstig advies
OS/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Er wordt rekening gehouden met de inplanting van Bollekesfeest.
Er wordt rekening gehouden met de terrassen in de Suikerrui: geen wagens, voldoende ruimte tussen kraam en terras en ingang van de horecazaken vrij laten.

SW/ B&O/ Interventies Gunstig advies
AG Vespa/ Vastgoedverhuringen & Ruimtebeheer Gunstig advies
Agev overleg/ Noodplanning Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door A.M.V. van de Rubensmarkt, zoals hierboven beschreven, op 15 augustus 2019 in de historische stadskern goed. A.M.V. dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te bieden volgens order B901464
LP/OO/E om de gevraagde straten parkeer- en verkeervrij te maken.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving  Bedrag  Boekingsadres  Verkooporder 

retributie vrijhouden parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod

Algemene Markthandelaarsvereniging (A.M.V.)

Beukenlaan 10

2970 Schilde

OND: NBE0408719101

49,00 EUR

Budgetplaats: 5318100000

budgetpositie: 7006015

functiegebied: 1SBR070201A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 1SA050719

budgetperiode: 1900

verkooporder zal

worden

opgemaakt nadat

het evenement

heeft

plaatsgevonden