Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019062510 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV ELIA ASSET met als adres Keizerslaan 20 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: |
BA_PROJECT / Kabelverplaatsingen 36kV t.h.v. Boudewijnbrug - gelegen tussen de onderstations Scheldelaan en Lillo |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 16 sectie D nrs. 86G, 108N2, 131X6 en 131H6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
kabelverplaatsingen 36kV ter hoogte van Boudewijnbrug |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 17 mei 2005 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar stedenbouwkundige vergunning (444.402(2)) voor de vervanging van vier sluisdeuren van de Van Cauwelaertsluis door 4 roldeuren en andere technische werken;
- Op 10 augustus 2017 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/444402.6) voor een nieuwe Boudewijnbrug in de haven van Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
- Verplaatsen van 36kV-kabels
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
24 juni 2019 |
27 juni 2019 |
Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Gedeelten van het nieuwe kabeltracé is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
Een gedeelte van het tracé langs de Ordamdijkweg is bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
Waar het tracé de Van Cauwelaert- en de Boudewijnsluis kruist, is het bestemd als Gebied voor waterweginfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor waterweginfrastructuur en aanhorigheden.
In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of de aanpassing van die waterweginfrastructuur en aanhorigheden.
Daarnaast zijn toegelaten:
- alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen, waterwegennetwerk en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer;
- het bergen van baggerspecie in onderwatercellen.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier ook het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Scheldelaan, Ordamdijkweg en Kruisschansweg, zijn bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel daaraan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Op circa 390 meter ten westen van de aanvraag is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemming Bijzondere natuurgebieden en – voor de Schelde – bestaande waterweg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Door de vernieuwing van de Boudewijnbrug dienen een aantal 36kV-kabels die zich in de naastliggende tunnelkoker bevinden, verplaatst te worden. De kabels worden omgelegd richting een bestaande nutsleidingentunnel welke meer noordelijk gelegen is. De aanleg van de verbindingen gebeurt waar mogelijk in open sleuf. Het te volgen tracé start ten zuiden van de Van Cauwelaertsluis en takt verder aan op de bestaande kabel ten noorden van de Boudewijnsluis. De totale lengte van het nieuwe tracé bedraagt circa 870 meter.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Tijdens de aanlegfase dient de bereikbaarheid van de omgeving te allen tijde verzekerd en toegestaan te worden aan de hulpdiensten.
Cultuurhistorische aspecten
De Boudewijnbrug is onderdeel van het sluizencomplex bestaande uit de Van Cauwelaertsluis en Boudewijnsluis. Van Cauwelaertsluis en Boudewijnsluis zijn met inbegrip van de bijbehorende bruggen waaronder de Boudewijnbrug opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. De aangevraagde werken hebben geen invloed op dit erfgoed.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de nabijheid van de werken zijn diverse pijpleidingen gelegen. De uitvoerder van de werken is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- Tijdens de aanlegfase dient de bereikbaarheid van de omgeving te allen tijde verzekerd en toegestaan te worden aan de hulpdiensten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
19 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
19 juni 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
18 juli 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
8 augustus 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
19 juni 2019 |
18 juli 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder volgende voorwaarde:
Tijdens de aanlegfase dient de bereikbaarheid van de omgeving te allen tijde verzekerd en toegestaan te worden aan de hulpdiensten.