Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06276 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067634. Kardinaal Mercierlei 72. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06276 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067634. Kardinaal Mercierlei 72. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_06276 - Omgevingsvergunning - OMV_2019067634. Kardinaal Mercierlei 72. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019067634

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eliot Lawson met als adres De Merodelei 37 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kardinaal Mercierlei 72 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23sectie B nr. 424E3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04 maart 1938: vergunning (1275#4879) woonkamer vergroten, bijkeuken bijbouwen;

-          12 juli 1939: vergunning (1275#5429) veranderingswerken;

-          15 februari 2019: weigering (20183504) voor het verbouwen van een eengezinswoning tot een pand met drie wooneenheden.

Vergunde en huidige toestand

-          eengezinswoning met 4 slaapkamers en een plat dak;

-          de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-vloeroppervlakte van 363,7 m².

Gewenste toestand

-          afbreken en rechttrekken van het platte dak op niveau +3.

Inhoud van de aanvraag

-          het bestaande platte dak op niveau +3 zal volledig afgebroken en rechtgetrokken worden;

-          de raamopeningen in de achtergevel worden gewijzigd en afgewerkt met een witgrijze bepleistering, voorzien van grijs aluminium buitenschrijnwerk;

-          afwerken van de achtergevel met een witgrijze geïsoleerde siliconenpleister;

-          het buitenschrijnwerk van de voorgevel zal vervangen worden naar hout wit.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

14 juni 2019

2 juli 2019

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 juni 2019

28 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 38 Groendaken: het nieuwe platte dak wordt niet als een groendak aangelegd.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren om gemotiveerd af te wijken van de geldende voorschriften.             

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat deel uitmaakt van het beschermde stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Kardinaal Mercierlei met omgeving. 

Omwille hiervan werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan het Agentschap onroerend erfgoed. Zij merken op dat de aanvraag voorziet in het vervangen van het buitenschrijnwerk in voor- en achtergevel. De eventuele vervanging van het buitenschrijnwerk dient getoetst aan een aantal afwegingen. Omwille het ontbreken van deze informatie in het aanvraagdossier kon deze beoordeling niet gemaakt worden. Het vervangen van het buitenschrijnwerk zal hierom worden uitgesloten van vergunning. Er kan voor het buitenschrijnwerk op een later tijdstip een aparte aanvraag worden ingediend.

Het pand is ook opgenomen in de vastgestelde inventaris als bouwkundig relict.

Het pand is beeldbepalend. Een object/complex is beeldbepalend wanneer de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog zijn. Het betreft bebouwing die de uitstraling van het plangebied bepaalt. Vanuit architecturaal oogpunt kan ze als representatief beschouwd worden voor de omgeving en vertoont ze een stedenbouwkundige samenhang met de ontstaansgeschiedenis van de wijken en verkavelingen. De architectuur binnen deze categorie wordt gekenmerkt door een hoge context- en ensemblewaarde en maakt vaak deel uit van gehelen. Ook waardevolle architectuur waarvan het oorspronkelijke ontwerp door aanpassingen werd aangetast maar waarvan het initiële idee nog leesbaar is behoort tot deze categorie.

Artikel 5 §1 van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening – bouwcode van 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Bovendien schrijft artikel 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Gezien de aard en de omvang van de werken is een CHE-rapport niet gevraagd.  Bijkomend fotomateriaal met meer informatie over het interieur werd bezorgd per mail. Op basis van de plannen is het niet duidelijk hoe wordt omgegaan met de bestaande interieurelementen zoals binnenschrijnwerk, stucwerkplafonds, lambriseringen, schouwen,…

Het betreft een burgerhuis in eclectische stijl, volgens de bouwaanvraag uit 1909 gebouwd in opdracht van luitenant Simon Ludovicus Baekelmans. Uit het bouwdossier vallen ontwerper noch aannemer af te leiden. Tot het bouwprogramma behoorde een koetshuis met paardenstal achteraan op het perceel.

Met een gevelbreedte van drie traveeën, omvat de rijwoning vier bouwlagen onder een plat dak. De lijstgevel heeft een parement uit roomkleurige Silezische brikken in kruisverband, doorspekt met gele en bruin geglazuurde baksteen. Witte natuursteen is gebruikt voor de bewerkte borstweringspanelen, hoekblokken en sluitstenen, blauwe hardsteen voor de plint, waterlijsten en lekdrempels. Axiaal van opzet en geleed door waterlijsten, legt de compositie de klemtoon op de bel-etage. Deze wordt gemarkeerd door een driezijdige houten erker met topstuk. Verder is de opstand opgebouwd uit registers van steekboogopeningen met diamantkopsleutels en rankwerkfriezen op de borstwering. Een houten kroonlijst en tandlijst op klossen vormt de gevelbeëindiging. Het houten schrijnwerk van de inkomdeur met gietijzeren traliewerk en de vensters is bewaard, evenals de gietijzeren voetschraper.

De woning beantwoordt aan de typologie van de bel-etagewoning, ontsloten door een zijdelings ingeplante traphal. Volgens de bouwplannen omvat de begane grond de koetspoort, een ‘kabinet’, de traphal en de keuken, met pomphuis en wc in de achterbouw. De gebruikelijke enfilade van salon, eetkamer en veranda beslaat de bel-etage, achteraan geflankeerd door de badkamer. Op de eerste verdieping bevinden zich twee grote slaapkamers, op de tweede verdieping twee kleinere en een zolder.
Op basis van het aangeleverde fotomateriaal blijkt dat het pand nog waardevolle interieurelementen bevat. De kenmerkende vroeg 20e eeuwse plattegrond bestaande uit een enfiladestructuur van stijlkamers naast de traphal en de interieurelementen in deze salons (vloeren, lambrisering, stucwerkplafonds, schouwen en binnenschrijnwerk) op de eerste verdieping, zijn nog gaaf bewaard. Klassiek bevinden de mooiste salons zich op de bel-étage en versoberen ze naar boven toe.

De opengewerkte traphal en doorrit op de begane grond bleven grotendeels bewaard, in 1938 werd de doorrit naar achter dicht gebouwd.

De traphal inclusief lijstwerk en ornamentiek op de eerste verdieping en hoger bleven gaaf bewaard, net zoals de planindeling op de tweede en derde verdieping. Op deze verdieping is duidelijk een soberdere aankleding van de ruimtes merkbaar, het binnenschrijnwerk werd eveneens gewijzigd (vermoedelijk in de jaren ’30), de schouwmantels bleven bewaard.

Beoordeling:

Men wenst het pand te behouden als eengezinswoning.

Bij de renovatie wordt uitgegaan van maximaal behoud van alle waardevolle erfgoedkenmerken van het pand, zowel in het interieur als wat de gevels betreft.

Het bestaande schrijnwerk in de achtergevel is in zeer slechte staat. Ook het volume achter het hoofdgebouw is in slechte staat, de draagstructuur is rot.

Achter de inkomhal wordt een hobbyruimte voorzien. Op de eerste verdieping wordt een opening gemaakt naar de keuken en worden de vensteropeningen in de achtergevel vergroot, net zoals op de tweede en derde verdieping. Het licht hellend dak wordt rechtgetrokken in functie van de vrije hoogte.

Het voorstel houdt rekening met de erfgoedwaarden van het pand, de voorgestelde ingrepen doen geen afbreuk aan het waardevolle interieur.

Bijgevolg kan dit deelaspect van de aanvraag gunstig worden beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Het nieuwe platte dak moet worden uitgevoerd als groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode;

2.      De bijgevoegde voorwaarden opgelegd door het Agentschap onroerend erfgoed dienen strikt te worden nagekomen.

3.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten van vergunning.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 augustus 2019

Verslag GOA

25 juli 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Het nieuwe platte dak moet worden uitgevoerd als groendak overeenkomstig artikel 38 van de bouwcode;

2.      De bijgevoegde voorwaarden opgelegd door het Agentschap onroerend erfgoed dienen strikt te worden nagekomen.

3.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

Het vervangen van het buitenschrijnwerk wordt uitgesloten van vergunning.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.