Terug
Gepubliceerd op 27/09/2019

2019_CBS_07710 - Omgevingsvergunning - OMV_2019079754. Smallandlaan 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07710 - Omgevingsvergunning - OMV_2019079754. Smallandlaan 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07710 - Omgevingsvergunning - OMV_2019079754. Smallandlaan 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019079754

Gegevens van de aanvrager:

NV Isowill met als adres Smallandlaan 15 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Smallandlaan 15 te 2660 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie A nr. 451A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een open loods voor opslag van materiaal

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/03/2011: weigering (20116791) plaatsen van een loods;

-          29/05/2008: vergunning deputatie (3238#355) voor het aanleggen van klinkerverharding bij een bestaande industriehal;

-          29/09/2005: vergunning (3225#161) bouwen van een opslagloods;

-          29/10/2003: vergunning (2003210) bouwen van burelen, een loods en een bedrijfswoning;

Vergunde/vergund geachte toestand

-          bedrijventerrein met bedrijfshal met asfaltverharding errond en een klinkerverharding in noordoostelijk hoek van het terrein.

Huidige toestand

-          idem vergunde.

Gewenste toestand

-          loods voor opslag materiaal met een lengte van circa 49,17 meter, een breedte van circa 10,37 meter en een hoogte van circa 6,07 meter op de bestaande klinkerverharding;

-          de zijgevels en dak in trapeziumplaat (RAL 7022).

Inhoud van de aanvraag

-          oprichten van een loods voor de opslag van materiaal op de bestaande klinkerverharding.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 augustus 2019

21 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 augustus 2019

7 augustus 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

6 augustus 2019

12 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Bufferzone Hoboken, goedgekeurd op 13 maart 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6: zone voor groen - buffer (gr3) en artikel 3: zone voor bedrijf - ambachtelijk (be2).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • Artikels 9: Bij nieuwbouw of herbouw van gebouwen groter dan 100 vierkante meter, andere dan eengezinswoningen, is de plaatsing van een of meer hemelwaterputten verplicht.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van artikel 9 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater: bij nieuwbouw of herbouw van gebouwen groter dan 100 vierkante meter, andere dan eengezinswoningen, is de plaatsing van één of meer hemelwaterputten verplicht. In de aanvraag worden geen hemelwaterputten voorzien.

Er wordt een motivatie toegevoegd bij de aanvraag om een afwijking te bekomen op de gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwater. De motivatie vermeldt volgende redenen:

-          in de loods zelf is geen mogelijkheid tot hergebruik van regenwater;

-          er zijn geen verbruikers van water in de omgeving. Toiletten bevinden zich op een afstand van meer dan 50m, zodat ook hier geen toepassing voor is;

-          de loods wordt geplaatst op een bestaande vergunde verharding in waterdoorlatende klinkers. Deze verharding heeft een overloop naar een infiltratiezone van 16 m² (11.100 liter), met een sporadische overstort op piekmomenten naar de bestaande riolering van het magazijn. Deze riolering is aangesloten op een infiltratiebekken van 110 m².  Bovendien komt een deel van het regenwater van de loods terecht in de groenzone aan de achterkant, waar het op natuurlijke wijze in de bodem infiltreert op eigen terrein.

Aangezien de loods wordt geplaatst bovenop een bestaande vergunde verharding die aangesloten is op een infiltratiezone, kan een afwijking toegestaan worden op basis van artikel 13.

 

Functionele inpasbaarheid

Tot eind jaren 90 waren bijna overal in Hoboken ‘bijzondere plannen van aanleg (BPA)’ van kracht, waarbij in het bestemmings- en rooilijnplan de contouren van de verschillende zoneringsgebieden duidelijk waren vastgelegd. Vergunningen werden in het verleden steeds op basis van deze BPA’s afgeleverd
Met het Besluit van de Vlaamse regering (BVR) op 1 december 2000 vervielen alle BPA's. Het gewestplan werd sindsdien gehanteerd als zoneringskader.
Probleem is echter dat op sommige plaatsen de gewestplanzonering niet strookte met de realiteit en de vergunde toestand. Hierdoor kwam de juridisch planologische toestand niet overeen met de feitelijke en vergunde toestand en lagen bufferzones, bestaande bedrijven, woonzones,…niet meer in correct bestemmingsgebied. Dit was zo ook het geval voor het bedrijventerrein waarin het voorwerp van de aanvraag is gesitueerd. Daarom werd een RUP opgesteld om de bestaande feitelijke toestand te behouden en deze opnieuw juridisch planologisch te verankeren
Door deze voorgeschiedenis heeft het betrokken bedrijf in het verleden al een aantal maal een vergelijkbare aanvraag gedaan dewelke telkenmale geweigerd werd omdat het overgrote deel van het bedrijfsperceel gelegen was in bufferzone en woongebied volgens gewestplan. Dankzij het RUP bufferzone Hoboken kan de ruimtelijke beoordeling van het dossier op basis van het RUP afgetoetst worden. Er is geen wijziging ten opzichte van de bestaande vergunde toestand in het gebruik van de locatie. De locatie van de aanvraag wordt in de bestaande situatie ook gebruikt als opslagruimte, maar dan in open lucht. De aanvraag is verenigbaar met de bestemming van ambachtelijke bedrijvenzone.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op een bedrijfsperceel wordt een open loods voorzien voor de opslag van materiaal op een bestaande vergunde verharding. De inplanting van de loods houdt een afstand van 6 meter van de perceelsgrens waartussen een groenzone wordt aangelegd. Deze groenzone vormt een aanvulling op de bufferzone die grenst aan het perceel van het bedrijf. De hoogte van de nieuwe constructie bedraagt 6 meter en is vergelijkbaar met de andere constructies op de bedrijvenzone. De gevel gericht op de bufferzone is gesloten; de overige gevels zijn open. De ontsluiting van de loods gebeurt via de bestaande wegenis op het terrein. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 oktober 2019

Verslag GOA

19 september 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.