Terug
Gepubliceerd op 09/12/2019

2019_CBS_10162 - District Antwerpen. Korte Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10162 - District Antwerpen. Korte Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_10162 - District Antwerpen. Korte Van Ruusbroecstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de straat wordt enkelrichting naar de Provinciestraat toe. Hierdoor ontstaat er een lus via de Lange Van Ruusbroecstraat, de Korte Van Ruusbroecstraat en de Provinciestraat.
    Op die manier zal er al een stuk minder verkeer door de straat rijden en wordt er niet meer kop op kop gereden.
    Verkeer voor de school kan via de Plantin en Moretuslei naar de Lange Van Ruusbroecstraat of via de Van den Nestlei, De Boeystraat en Kruisstraat naar de Lange Van Ruusbroecstraat. Ook bewoners van de Korte Van Ruusbroecstraat kunnen op deze twee manieren tot aan hun woning geraken. Ze kunnen wegrijden via de Provinciestraat en de Oostenstraat of via de Provinciestraat, Kruikstraat en Rolwagenstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Korte Van Ruusbroecstraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • is opgenomen in de proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" dat goedgekeurd werd door het college op 12 oktober 2018 (jaarnummer 9160). 

Vanuit de bewoners en het district komen klachten binnen over de overlast in de Korte Van Ruusbroecstraat. In de Lange Van Ruusbroecstraat ligt een joodse school waar veel kinderen met de wagen worden afgezet. Tijdens de begin- en einduren van de school ontstaan er hierdoor problemen in de Korte Van Ruusbroecstraat.
Omdat de straat te smal is voor dubbelrichtingsverkeer zijn er files en staat alles vast. Er wordt ook geparkeerd voor garages en in de verkeerde richting om kinderen te gaan afzetten.
De afdeling mobiliteit stelt voor het beperkt eenrichtingsverkeer in te voeren met toegelaten rijrichting naar de Provinciestraat, hierdoor wordt een deel van de problemen opgelost.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 11 oktober 2019 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 november 2019 (jaarnummer 212) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Korte Van Ruusbroecstraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.