Terug
Gepubliceerd op 09/12/2019

2019_CBS_10168 - District Antwerpen. Piet Verhaertstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10168 - District Antwerpen. Piet Verhaertstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_10168 - District Antwerpen. Piet Verhaertstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De aanliggende straten en het plein voor de Sint-Catharinakerk werden heraangelegd tot een kwaliteitsvolle plek. De doorsteek van de Piet Verhaertstraat naar de Pieter Rottiestraat werd opgeheven, waardoor het verkeersgeleidingspleintje ter hoogte van de Pieter Rottiestraat deel gaat maken van de zone rond de kerk. Binnen het speelruimteweefsel Antwerpen-Kiel is het plein gelegen in de zone ten westen van de Sint-Bernardsesteenweg. Ook loopt de kind-as van de Sint-Bernardsesteenweg naar de blokken aan de Aloïs De Laetstraat langs het plein. 

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de rijbaanbreedte van de Pieter Verhaertstraat is te smal om het tweerichtingsverkeer vlot te laten verlopen. Door het invoeren van het beperkt eenrichtingsverkeer met toegelaten rijrichting naar de Zaanstraat, stelt het probleem van kruisende voertuigen zich niet langer en verloopt de doorstroming van het verkeer vlotter. Om bewoners de kans te geven om hun wijk uit te rijden via de Pieter Rottiestraat, werd het beperkt eenrichtingsverkeer in de Aloïs De Laetstraat tussen de Piet Verhaertstraat en de Pieter Rottiestraat opgeheven (artikel 1);
  • de rijbaanbreedte staat niet toe om langs beide zijden te parkeren. Daarom wordt het parkeerverbod ingevoerd langs de even zijde (artikel 2);
  • het deel tussen het nummer 7 en de Auguste Oleffestraat werd een woonerf (artikel 3);
  • haakse parkeerplaatsen werden ingericht tussen de Aloïs De Laetstraat en het woonerf (artikel 4).

In heel de zone rond de kerk neemt de parkeerbalans met één (1) parkeerplaats toe.
Na de heraanleg nam de parkeerbalans in de Piet Verhaertstraat af met zes parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Piet Verhaertstraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college van 3 april 2015 (jaarnummer 2867);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Piet Verhaertstraat werd deels heraangelegd tussen de Aloïs De Laetstraat, het nummer 7 en de Pieter Rottiestraat. Haakse parkeerplaatsen werden aangebracht en het deel tussen het nummer 7 en de Auguste Oleffestraat werd woonerf. In dit deel werd het beperkt eenrichtingsverkeer opgeheven. Tussen het nummer 7 en de Zaanstraat werd het beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Zaanstraat en het parkeerverbod langs de even zijde.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 14 oktober 2019 Gunstig advies
District Antwerpen, advies van 18 november 2019 (jaarnummer 207) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Piet Verhaertstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 april 2015 (jaarnummer 2867).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.