De Warmathon is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke- en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide publieksopkomst en interessante communicatie- en mediawaarde.
De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van Golazo Sports nv een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality).
Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteund publiek evenement) en wordt dus vrijgesteld van:
Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:
Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).
De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:
Op 16 december 2013 (jaarnummer 854) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement stedelijke infrastructuur stadsbeheer goed.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde de gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.
Op 22 februari 2019 (jaarnummer 01531) keurde het college de kalender van de bovenlokale sportevenementen 2019 goed, de juridische gronden inbegrepen. De Warmathon is één van de sportevenementen vermeld in het collegebesluit.
Het VRT-netwerk organiseert van 18 tot 24 december 2019 de Warmste Week waarbij gans Vlaanderen zoveel mogelijk geld inzamelt voor verschillende goede doelen. Sinds 2015 is er ook een sportief programma, de 'Warmathon'. Bedoeling is dat iedereen kan komen lopen voor een eigen gekozen goed doel. Dit initiatief wordt georganiseerd in de zes volgende steden:
Voor de logistieke organisatie doet VRT beroep op organisatiebureau Golazo Sports nv.
Het evenement vindt plaats op zaterdag 21 december 2019. Wie meeloopt, kiest één van de goede doelen waarvoor de VRT-actie zich tijdens De Warmste Week inzet. De Warmathon is een recreatieve loopwedstrijd waarbij lopers zoveel mogelijk rondjes afleggen op hun eigen tempo. Het parcours op Linkeroever is ongeveer drie kilometer lang.
Er is een nauwe afstemming met het Belgisch Kampioenschap Veldrijden, een evenement op 11 en 12 januari 2020 op Linkeroever.
De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:
Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.
Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend.
1. Vereiste documenten
2. Rondgang
3. Mobiliteit
4. Infrastructuur & activiteit
6. Schade
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
De bereikbaarheidsinformatie op de website moet aangepast worden zodat ze overzichtelijker en vollediger is.
Mits de omliggende horeca op de hoogte wordt gebracht.
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 ambulance, 4BLS-ploegen en 1 hulpverlener hulppost. Dit stemt overeen met de voorziene inzet die tijdens het AGEV-overleg werd besproken.
Op deze locaties zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op deze locatie.
Specifieke voorwaarden in verband met de algemene aansprakelijkheid:
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Aandacht en bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarde nr. 1901 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.
De te plaatsen opstellingen mogen de bereikbaarheid van de manege niet negatief beïnvloeden.
De organisator dient voldoende stewards te voorzien opdat herassen en nadars binnen 1 minuut verwijderd kunnen worden bij een incident opdat de hulpdiensten zonder vertraging kunnen aanrijden.
Opstellingen welke in een rij geplaatst worden, dienen elke 30m onderbroken te worden door een vrije doorgang van ten minste 1.2m breed en 2m hoog.
Aandacht en bijkomende voorwaarden bij standaardvoorwaarden nr. 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen
De organisator dient gunstige keuringsattesten (opgesteld door een erkend keuringsorganisme) van de stabiliteit voor te kunnen leggen van de tenten.
De organisator dient de vereiste attesten met betrekking tot reactie bij brand van de gebruikte materialen voor de opstellingen voor te kunnen leggen. De reactie bij brand dient minimaal te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen.
Bij alle tenten dient het aantal maximum toegelaten personen duidelijk opgehangen worden bij elke ingang.
Het inplantingsplan van de site bevat geen vermelding van het aantal en de breedte van de uitgangen. De organisator dient er zorg voor te dragen dat het aantal uitgangen en de breedte voldoet aan onderstaande voorwaarden.
Voorwaarden aantal uitgangen;
Voorwaarden uitgangen:
Aandacht bij standaardvoorwaarde 1883 - potentieel risico-evenement
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
Het betreft een sportevenement en geenszins een muziekevenement. Hiervoor volstaat de standaardnorm.
Het maximaal geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de organisatie van en de logistieke ondersteuning voor de Warmathon op zaterdag 21 december 2019 op Linkeroever goed.
Het college verleent de organisator, Golazo Sports nv, Schoeboekstraat 8, 3583 Paal, de gevraagde toelatingen indien men rekenig houdt met:
Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester en/of de schepen voor sport voor het startschot van de Warmathon volgens protocollaire afspraken.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
LP/Openbare Orde/Evenementen |
|
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal |
|
OS/Visit Antwerpen/Evenementencel |
|
Milieuvergunningen |
|
SW/Beheer en onderhoud |
|