Terug
Gepubliceerd op 09/12/2019

2019_CBS_10045 - Sport. Sportevenementen 2019 - De Warmste Week Warmathon (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10045 - Sport. Sportevenementen 2019 - De Warmste Week Warmathon (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring 2019_CBS_10045 - Sport. Sportevenementen 2019 - De Warmste Week Warmathon (lopen). Organisatie en logistieke ondersteuning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De Warmathon is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke- en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide publieksopkomst en interessante communicatie- en mediawaarde.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van Golazo Sports nv een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteund publiek evenement) en wordt dus vrijgesteld van:

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie afvalcontainers;
  • retributie parkeerverbodsborden.

 Volgende kostenposten zullen worden aangerekend:

  • opkuis;
  • verwijderen straatmeubilair.

Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).

De volgende afspraken/voorwaarden zijn van toepassing:

  • afspraken en voorwaarden opgenomen in dit collegebesluit en in het afsprakenoverzicht gericht aan de organisator;
  • tijdens de opbouw, plaatsing en afbouw van alle constructies (podia, tenten,…) en tijdens gans de periode van het evenement, staat de organisator in voor de veiligheid van de reguliere gebruikers en bezoekers van de gebruikte openbare infrastructuren en locaties. De constructies moeten duidelijk afgeschermd worden zodat mensen zich niet kunnen kwetsen. De bewaking van deze constructies en materialen wordt gedragen door de organisatie. De organisatie maakt eveneens de nodige afspraken met de brandweer en laat de constructies allemaal keuren inzake veiligheid en verzekeren tegen gebruiksongevallen en beschadigingen;
  • er wordt geen schade toegebracht aan het terrein. Bij eventuele beschadigingen dienen de kosten vergoed te worden door de organisator.

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 854) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement stedelijke infrastructuur stadsbeheer goed.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00188) keurde de gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 00192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.

Aanleiding en context

Op 22 februari 2019 (jaarnummer 01531) keurde het college de kalender van de bovenlokale sportevenementen 2019 goed, de juridische gronden inbegrepen. De Warmathon is één van de sportevenementen vermeld in het collegebesluit.

Het VRT-netwerk organiseert van 18 tot 24 december 2019 de Warmste Week waarbij gans Vlaanderen zoveel mogelijk geld inzamelt voor verschillende goede doelen. Sinds 2015 is er ook een sportief programma, de 'Warmathon'. Bedoeling is dat iedereen kan komen lopen voor een eigen gekozen goed doel. Dit initiatief wordt georganiseerd in de zes volgende steden:

  • 18 december 2019: Kortrijk;
  • 19 december 2019: Brussel;
  • 20 december 2019: Gent;
  • 21 december 2019: Antwerpen;
  • 22 december 2019: Leuven;
  • 23 december 2019: Beringen.

Voor de logistieke organisatie doet VRT beroep op organisatiebureau Golazo Sports nv.

Het evenement vindt plaats op zaterdag 21 december 2019. Wie meeloopt, kiest één van de goede doelen waarvoor de VRT-actie zich tijdens De Warmste Week inzet. De Warmathon is een recreatieve loopwedstrijd waarbij lopers zoveel mogelijk rondjes afleggen op hun eigen tempo. Het parcours op Linkeroever is ongeveer drie kilometer lang.

Er is een nauwe afstemming met het Belgisch Kampioenschap Veldrijden, een evenement op 11 en 12 januari 2020 op Linkeroever.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • gratis gebruik van de organisatiezone op Linkeroever voor het organiseren van de Warmathon op zaterdag 21 december 2019;
  • gratis ter beschikking stellen, leveren en plaatsen van feestmateriaal;
  • gratis leveren, ledigen en reinigen van feestcontainers;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en aankondigingsborden;
  • inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • leegmaken van velostation nummer 141;
  • inzet van de lokale politie/openbare orde/evenementen voor het afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • toelating voor het plaatsen van nadarbarelen op het parcours;
  • bewoners en horeca informeren door het maken en verdelen van bewonersbrieven.

Adviezen

SB - Groendienst Antwerpen Linkeroever Gunstig onder voorwaarden

Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. 

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid op het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur & activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken, …) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…).
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.
5. Milieu & veiligheid
  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

De bereikbaarheidsinformatie op de website moet aangepast worden zodat ze overzichtelijker en vollediger is.

OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de omliggende horeca op de hoogte wordt gebracht.

MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 ambulance, 4BLS-ploegen en 1 hulpverlener hulppost. Dit stemt overeen met de voorziene inzet die tijdens het AGEV-overleg werd besproken.

AG Vespa - Vastgoedverhuringen & Ruimtebeheer Gunstig onder voorwaarden

Op deze locaties zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op deze locatie.

  1. De Wandeldijk wordt tijdelijk ter beschikking gesteld in de staat waarin hij zich bevindt op 21 december 2019.
  2. Het terrein wordt ter beschikking gesteld voor de organisatie van een loop zoals beschreven in het e-formulier 121108, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is.
  3. Beschadigingen aan de openbare weg en/of private eigendommen, alsmede vervuilingen zijn ontoelaatbaar. Na afloop van het evenement dient het terrein netjes en in zijn oorspronkelijke staat te worden achtergelaten. 
  4. De gebruiker waarborgt een vrije doorgang van ten minste 4 meter breed en hoog voor de voertuigen van de hulp- en veiligheidsdiensten. 
  5. De stad Antwerpen neemt geen bewakingsplicht op zich. De gebruiker staat zelf in voor een degelijke en onafgebroken bewaking; hij is alleen aansprakelijk, ter algehele ontlasting van de stad Antwerpen, voor alle schade en ongevallen, die rechtstreeks of onrechtstreeks en aan gelijk wie of wat veroorzaakt zouden worden als gevolg van het gebruik van het terrein.

Specifieke voorwaarden in verband met de algemene aansprakelijkheid:

  1. De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt de bedoelde terreinen op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.
  2. De gebruiker sluit een polis burgerlijke aansprakelijkheid af die de risico’s dekt die een dergelijk evenement met zich meebrengen. De stad wijst alle verantwoordelijkheid af.
Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Aandacht en bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarde nr. 1901 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

De te plaatsen opstellingen mogen de bereikbaarheid van de manege niet negatief beïnvloeden.

De organisator dient voldoende stewards te voorzien opdat herassen en nadars binnen 1 minuut verwijderd kunnen worden bij een incident opdat de hulpdiensten zonder vertraging kunnen aanrijden.

Opstellingen welke in een rij geplaatst worden, dienen elke 30m onderbroken te worden door een vrije doorgang van ten minste 1.2m breed en 2m hoog.

Aandacht en bijkomende voorwaarden bij standaardvoorwaarden nr. 1824 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen

De organisator dient gunstige keuringsattesten (opgesteld door een erkend keuringsorganisme) van de stabiliteit voor te kunnen leggen van de tenten.
De organisator dient de vereiste attesten met betrekking tot reactie bij brand van de gebruikte materialen voor de opstellingen voor te kunnen leggen. De reactie bij brand dient minimaal te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen.

Bij alle tenten dient het aantal maximum toegelaten personen duidelijk opgehangen worden bij elke ingang.

Het inplantingsplan van de site bevat geen vermelding van het aantal en de breedte van de uitgangen. De organisator dient er zorg voor te dragen dat het aantal uitgangen en de breedte voldoet aan onderstaande voorwaarden.

Voorwaarden aantal uitgangen;

  • tot 50 personen (tot 30 m²) : 1 uitgang;
  • van 51 tot 250 personen (meer dan 30 m² en tot 150 m²) : 2 uitgangen;
  • van 251 tot 500 personen (meer dan 150 m² en tot 300 m²) : 3 uitgangen;
  • meer dan 500 personen (meer dan 300 m²) : 1 bijkomende uitgang per begonnen schijf van 500 personen.

Voorwaarden uitgangen:

  • moeten zo ver mogelijk van elkaar liggen
  • zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt)
  • vrije hoogte = minimum 200 cm
  • moeten volledig vrij zijn
  • leiden steeds rechtstreeks naar de openbare weg of een gelijkaardige, veilige plaats en mogen geen andere ruimten, gebouwen of inrichtingen doorlopen
  • deuren draaien open in de vluchtzin en moeten in geopende stand kunnen worden geblokkeerd. Trommel- en draaikruisdeuren zijn verboden
  • Alle tenten dienen voorzien te worden van veiligheidsverlichting.

Aandacht bij standaardvoorwaarde 1883 - potentieel risico-evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het betreft een sportevenement en geenszins een muziekevenement. Hiervoor volstaat de standaardnorm.

Het maximaal geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).

SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig onder voorwaarden
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden


Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.

Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB - EFMF - Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR06 - Meer Antwerpenaren sporten of bewegen waardoor de mentale en fysieke gezondheid, de individuele ontplooiing en de samenhorigheid van de Antwerpenaren worden bevorderd
1SBR0603 - Iedereen is geprikkeld om te sporten en te bewegen door middel van doeltreffende en laagdrempelige campagnes en activiteiten, diverse sportevenementen en topsport
1SBR060303 - Er zijn jaarlijks voldoende, kwalitatieve en diverse sportevenementen die de uitstraling van de stad verhogen en aanzetten tot sportparticipatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van en de logistieke ondersteuning voor de Warmathon op zaterdag 21 december 2019 op Linkeroever goed.

Artikel 2

Het college verleent de organisator, Golazo Sports nv, Schoeboekstraat 8, 3583 Paal, de gevraagde toelatingen indien men rekenig houdt met:

  • de voorwaarden voor manifestaties op de openbare weg;
  • de voorwaarden van de veiligheidsdiensten;
  • de adviezen en voorwaarden van de stedelijke diensten, opgenomen in dit besluit en vermeld in de afsprakenmails.

Artikel 3

Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester en/of de schepen voor sport voor het startschot van de Warmathon volgens protocollaire afspraken.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

LP/Openbare Orde/Evenementen

  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;

SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal

  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan;

OS/Visit Antwerpen/Evenementencel

  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;

Milieuvergunningen

  • toelating geven voor het spelen van muziek op zaterdag 21 december 2019 van 09.00 uur tot 19.00 uur tot maximaal 95db(A);

SW/Beheer en onderhoud

  • verwijderen van hinderlijk straatmeubilair in de evenementenzone en op het parcours;
  • kosten voor het verwijderen van straatmeubilair factureren aan de organisator.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.