Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_05182 - Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs - Huishoudelijk reglement raad van bestuur - Delegatie bevoegdheden - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05182 - Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs - Huishoudelijk reglement raad van bestuur - Delegatie bevoegdheden - Kennisneming 2019_CBS_05182 - Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs - Huishoudelijk reglement raad van bestuur - Delegatie bevoegdheden - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om kennis te nemen van:

  • het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen;
  • de bevoegdheidsdelegatie vanuit de raad van bestuur aan het directiecomité.

Argumentatie

Huishoudelijk reglement: goedkeuring

Volgens artikel 8, §1  van de beheersovereenkomst, afgesloten tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2014 (jaarnummer 965) , moet het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur ter kennisgeving worden voorgelegd aan het college.

De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf keurde op 22 maart 2019 (jaarnummer 32) een wijziging van het huishoudelijk reglement goed (bijlage 1 en 2 20190312_HHR).

Het reglement dat werd goedgekeurd is een aanpassing van het huishoudelijk reglement dat werd goedgekeurd door de raad van bestuur op 30 januari 2015 (jaarnummer 2). Het reglement werd inhoudelijk beperkt aangepast:

  • naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Decreet Lokaal Bestuur;
  • om volledig conform de statuten van Stedelijk Onderwijs te zijn. 
Waar het reglement geen aanvulling vormt op de statuten of het Decreet Lokaal Bestuur wordt de tekst niet herhaald maar wordt ernaar verwezen. Na evaluatie van de verzelfstandiging door de stad en eventuele aanpassing van de statuten en beheersovereenkomst, zal het huishoudelijk reglement worden geëvalueerd.
 

Delegatie bevoegdheden

Volgens artikel 8, §2 van de beheersovereenkomst moet een delegatie van bevoegdheden van de raad van bestuur naar het directiecomité ter kennisneming worden voorgelegd aan  het college.

Naar aanleiding van de eerste vergadering van de raad van bestuur van Stedelijk Onderwijs, sinds het hersamenstelling ervan, werd de delegatie van bevoegdheden toegelicht. Deze toelichting wordt nu ook aan het college ter kennisneming voorgelegd. De beslissing van de raad van bestuur wordt als gekoppeld besluit toegevoegd.

De raad van bestuur kan bevoegdheden met betrekking tot dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité, dat op zijn beurt kan subdelegeren aan personeelsleden. Op basis van dit principe zijn sinds de oprichting van Stedelijk Onderwijs heel wat bevoegdheden met betrekking tot dagelijks bestuur ge(sub)delegeerd. Indien het directiecomité gebruik wil maken van subdelegatie, wordt dit reeds in de ontwerpbeslissing voor delegatie opgenomen. Op die manier behoudt de raad van bestuur zicht op het niveau waarnaar beslissingen werden gedelegeerd.

De delegatie van bevoegdheden gebeurt op basis van twee parameters: de financiële impact en de inhoud van de beslissing.

  • Voor alle beslissingen met financiële gevolgen (een uitgave) geldt de financiële goedkeuringsmatrix. Dit gaat voornamellijk over aankopen van goederen en diensten en investeringen;
  • voor beslissingen waaraan niet onmiddellijk financiële gevolgen zijn gekoppeld, is de delegatie gebaseerd op de inhoud. Dit gaat vooral over beslissingen met betrekking tot personeel, leerlingen en de organisatie van het onderwijs.

Een toelichting over de bevoegdheidsverdeling is opgenomen in bijlage. De uitgebreide bevoegdheidsverdeling is raadpleegbaar op het medewerkersportaal van Stedelijk Onderwijs (ook toegankelijk voor medewerkers en mandatarissen van de groep Antwerpen).

Juridische grond

Het decreet Lokaal Bestuur.
De beheersovereenkomst afgesloten tussen de stad Antwerpen en de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen op 15 december 2014.

Aanleiding en context

Bij de installatievergadering van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen werd het huishoudelijk reglement goedgekeurd en werden de bestuurders geïnformeerd over de delegatie van bevoegdheden. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van:  
  • Het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen
  • de delegatie van bevoegdheden van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen naar het directiecomité, en de eventuele subdelegatie.

Artikel 2

Het college beslist dat de uitvoering van de beslissing als volgt verloopt:

Taak Verantwoordelijke Timing
wijzigingen aan bevoegdheidsverdeling opvolgen  JUR AG SO  

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 2_20190312_HHR_RvB_met_track_changes.docx
  • bevoegdheden voor RvB.pptx
  • 1_20190312_HHR.docx