Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_05133 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048354. Jozef Stormstraat 55. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05133 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048354. Jozef Stormstraat 55. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_05133 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048354. Jozef Stormstraat 55. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019048354

Gegevens van de aanvrager:

de heer Wouter Tielemans met als contactadres Jozef Stormsstraat 55 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Jozef Stormsstraat 55 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie A nr. 358R3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en renoveren van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/08/1967: vergunning (1006#9411) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          besloten eengezinswoning van twee bouwlagen onder een zadeldak met dakkapel;

-          de volledige diepte van het pand bedraagt 8,50m.

Huidige toestand

-          de eengezinswoning werd aan de achtergevel 2,70 m in de diepte uitgebreid zonder vergunning over de gelijkvloerse- en eerste verdieping.

Gewenste toestand

-          renoveren van de voorgevel en het uitvoeren van interne verbouwingen;

-          beperkt uitbreiden van de uitbouw op de gelijkvloerse

-          regulariseren van de uitbouw op de eerste verdieping;

-          regulariseren van de uitbouw op de gelijkvloerse- en eerste verdieping aan de achtergevel;

-          supprimeren van de autostaanplaats;

-          toevoegen van een volwaardige daklaag.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van het schrijnwerk op de gelijkvloerse- en tweede verdieping door antracietgrijs aluminium;

-          het na-isoleren (12cm) van de voorgevel en het voorzien van witte crepi (2cm);

-          het zadeldak wordt vervangen door een mansardedak in zwarte rockpanelen;

-          achteraan vindt er een kleine uitbreiding plaats van 0,75 meter tot een nieuwe bouwdiepte van 13 meter zoals de rechterbuur;

-          de scheidingsmuur met de rechtse buur wordt opgetrokken;

-          intern worden structurele wijzigingen aangebracht;

-          het supprimeren van de interne autostaanplaats op de gelijkvloerse verdieping en de omvorming ervan naar een leefruimte.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

29 april 2019

3 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht: in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de te verbouwen woningen zodanig ontworpen worden dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Het bepleisteren van de voorgevel met witte crepi, na het plaatsen van isolatie, is niet in harmonie met het straatbeeld waar zo goed als alle voorgevels zijn opgetrokken uit rode tot roodbruine baksteen;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de interne hoogte van de leefruimte (bureau) op de eerste verdieping van de te regulariseren uitbouw is 2,50m hoog waar de interne hoogte 2,60m moet bedragen. 

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 6 Harmonie: In een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de te verbouwen woningen zodanig ontworpen worden dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving. Het bepleisteren van de voorgevel met witte crepi, na het plaatsen van isolatie, is niet in harmonie met het straatbeeld waar zo goed als alle voorgevels zijn opgetrokken uit rode tot roodbruine baksteen. Als voorwaarde wordt opgelegd dat het isoleren van de voorgevel enkel is toegestaan mits een afwerking met steenstrips.

-          artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de interne hoogte van de leefruimte (bureau) op de eerste verdieping van de te regulariseren uitbouw is 2,50m hoog waar de interne hoogte 2,60m moet bedragen. De bouwhoogte van de te regulariseren leefruimte (bureau) op de verdieping is een doortrekking van de bestaande vergunde bouwhoogte op de verdieping in het hoofdvolume. Via een vide en het openwerken van muren wordt deze leefruimte (bureau) betrokken bij de leefruimte op het gelijkvloers. Via grote ramen in de achtergevel en koepels in het dak heeft deze leefruimte (bureau) veel lichtinval die via een vide naar beneden wordt geleid. Door de relatie met het gelijkvloers via de vide waardoor een groot ruimtelijk gevoel wordt gecreëerd in deze leefruimte (bureau) en door de ruime lichtinval kan hier een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode;

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarde, is de aanvraag in overeenstemming met de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijzigingen. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaande woning met een vergunde garage op het gelijkvloers, living en keuken op het 1e en 3 slaapkamers op de 2e verdieping wordt verbouwd naar een woning met living en keuken op het gelijkvloers, een slaapkamer en bureau op het 1e en 3 slaapkamers op het 2e.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm .

Er is geen uitbreiding van het aantal wooneenheden, er is geen bijkomende parkeerbehoefte. Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het verdwijnen van de parkeerplaats is te verantwoorden door het feit dat de kwaliteit van de woning in grote mate verbetert. 

 

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

 ‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 - 0 = 1.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt  1 – 0 = 1.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit omvat ook het volgende over de fietsvoorzieningen:

“Er komt een slaapkamer bij, daarmee vergroot de fietsparkeerbehoefte. Er wordt voldoende ruimte voor fietsenstallingen voorzien.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Jozef Stormsstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door eengezinswoningen met 2 bouwlagen en hellende of mansardedaken. De woningen hebben een sterk variërende bouwdiepte. De linkerbuur is op het gelijkvloers volledig bebouwd. De rechterbuur heeft een bouwdiepte van 13 meter. In de aanvraag wordt de gelijkvloerse uitbouw uitgebreid met 0,75 meter zodat de uitbouw dezelfde diepte heeft als de rechterbuur. Hiervoor dient de scheidingsmuur worden opgehoogd. Op de eerste verdieping hebben de uitbouw van de linkerbuur en de te regulariseren uitbouw dezelfde bouwdiepte. De bouwdiepte op de verdieping van het voorwerp van de aanvraag is ongeveer 2,60 meter dieper dan de rechterbuur. Op de tweede verdieping wordt het hellende dak vervangen door een mansardedak waardoor de volledige vloeroppervlakte van deze bouwlaag een interne hoogte krijgt van 2,60 meter.

Gezien het beperkte verschil in bouwdiepte op de verdieping met de rechterbuur en gezien de oriëntatie van de percelen heeft de aanvraag geen negatieve gevolgen voor de privacy en bezonning van de aanpalende percelen. Het mansardedak heeft evenmin negatieve gevolgen voor de aanpalende percelen. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het straatbeeld van de Jozef Stormsstraat wordt overwegend bepaald door een gevelafwerking in baksteen in rode en roodbruine tinten. De afwerking van de voorgevel met witte crepi na het plaatsen van gevelisolatie is bijgevolg niet verenigbaar met de ruimtelijke context en kan niet gunstig worden beoordeeld.

 

Het plaatsen van gevelisolatie blijft evenwel mogelijk mits de gevel wordt afgewerkt met steenstrips in een rode of roodbruine kleur en de arrière-corps behouden blijft. Rekening houdende met het rooilijnendecreet enerzijds en de beoogde verduurzaming van de woning anderzijds, wordt opgelegd om het gevelpakket (isolatie en steenstrips) maximaal te voorzien, met een totale dikte van 14 cm ten opzichte van de gevellijn.

 

De plaatsing van het mansardedak in een omgeving waar zowel hellende daken als mansardedaken voorkomen is aanvaardbaar. De kroonlijst, die het belangrijkste beeldbepalende element vormt vanop straatniveau, blijft immers behouden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de verblijfsruimten naar het gelijkvloers te brengen, wordt de relatie met de tuin én de straat versterkt. Het deel van de leefruimte aan de straatkant wordt gereserveerd voor het stallen van de fietsen. Op deze manier zijn de fietsenstalplaatsen vlot toegankelijk vanop het openbaar domein en blijft toch het concept van de levendige plint overeind. Het omvormen van de garage tot leefruimte heeft een positieve invloed op het verlevendigen van de Jozef Stormsstraat. De vide tussen de eerste verdieping en het gelijkvloers zorgt voor een ruimschootse lichtinval naar de gelijkvloerse verdieping. De geplande werken optimaliseren het wooncomfort van de bestaande woning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met strengpers steenstrips in een rode of roodbruine kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          een totaal pakket (isolatie + steenstrips) van 14 centimeter wordt bekomen;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

Er wordt geen vergunning verleend voor de afwerking van de voorgevel met witte crepi na het plaatsen van de gevelisolatie.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 - 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt  1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

29 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 juni 2019

Verslag GOA

11 juni 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      het isoleren van de voorgevel is enkel toegestaan mits:

-          een afwerking van de gevel met strengpers steenstrips in een rode of roodbruine kleur;

-          de arrière-corps dient vrij te blijven van enig materiaal;

-          een totaal pakket (isolatie + steenstrips) van 14 centimeter wordt bekomen;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

Er wordt geen vergunning verleend voor de afwerking van de voorgevel met witte crepi na het plaatsen van de gevelisolatie.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.