Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019067222 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV LEM Antwerpen met als contactadres Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Luchthavenlei 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nrs. 773N3, 773D3, 773M2, 773S3, 773A4, 773R4, 773S4, 773G4, 773F4, 773W4 en 773T4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleggen parking en dropoff - luchthaven Deurne |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/8/2019: vergunning (20192014) slopen van loodsen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- parking en drop-off bij de luchthaven.
Huidige toestand
- volledig geasfalteerde parking;
Gewenste toestand
- langs de zijde van het luchthavengebouw een drop-off zone met beperkte parkeerplaatsen, een terras voor het luchthavencafé, twee stopplaatsen voor bussen en groenaanleg;
- langs de overzijde van de Luchthavenlei wordt er de parking heraangelegd en uitgebreid waar de gebouwen worden afgebroken;
- een waterinfiltratievoorziening wordt aangelegd onder de parking.
Inhoud van de aanvraag
- aanleg parking en drop-off bij luchthaven Deurne.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor het vliegveld van Deurne. Het vliegveld van Deurne dat in het gewestplan door afwisselend licht blauwe en licht groene strepen is aangeduid, is bestemd als luchtvaartterrein. Mocht het ophouden als vliegveld te worden gebruikt, dan krijgt het gebied de bestemming van parkgebied.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende aanvraag omvat het heraanleggen en verkleinen van de drop-off zone en het herstructureren van een parkeerterrein rechtover het luchthavengebouw na afbraak van enkele loodsen. De afbraak van de loodsen maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag. Hiervoor werd reeds een vergunning verkregen op datum 19/08/2019 met dossiernummer 20192014. De functie van het luchthavengebouw wijzigt niet waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Tijdens een voorgaande aanvraag, met betrekking tot de aanleg van een fietsostrade, gingen er parkeerplaatsen verloren. Deze worden nu gecompenseerd na afbraak van de bestaande gebouwen (verleende vergunning dd. 19/08/2019). Echter is de parkeerparagraaf niet van toepassing aangezien de inhoud van de voorliggende aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het voorzien van meer ruimte, een terras en groenaanleg maakt van de ingangszone een aantrekkelijke verblijfs- en doorgangsruimte voor de voetganger. Het ruimtegebruik van de drop-off zone en de parking is vanuit stedenbouwkundig aspect aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Het bestaande luchthavengebouw wijzigt niet. De ingang van het luchthavengebouw wordt visueel aantrekkelijker door de heraanleg van de drop-off zone.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Parkeerplaatsen voor hulpdiensten, politie, mindervalide mensen, privaat busverkeer en deelfietsen zijn zo dicht mogelijk bij de ingang van het luchthavengebouw gesitueerd, wat het gebruiksgenot van de gebruikers van dergelijke voertuigen verbetert. Het verminderen van het aantal parkeerplaatsen in de drop-off zone van 53 naar 12 parkeerplaatsen optimaliseert de doorgang en versterkt de functie van de drop-off zone, namelijk het snel laten uitstappen van passagiers.
Bijzondere aandacht dient te worden gevestigd op de te behouden bomen langsheen de luchthavenlei en gesitueerd op de parking. Tijdens de heraanleg van het straatprofiel en de parking dient de stam beschermd te worden, mag de wortelzone niet worden beschadigd of ingeperkt worden en mag de boomkruin niet worden aangetast door bijvoorbeeld machines.
Mits voldaan aan de opgestelde voorwaarden voldoet de aanvraag vanuit stedenbouwkundig oogpunt aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de te behouden bomen, langsheen de Luchthavenlei en op de parking, tijdens de werken beschermen (door houten planken rond de stam te voorzien), de wortelzone van de bomen niet beschadigen of inperken en de boomkruin niet aantasten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
14 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
13 september 2019 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de te behouden bomen, langsheen de Luchthavenlei en op de parking, tijdens de werken beschermen (door houten planken rond de stam te voorzien), de wortelzone van de bomen niet beschadigen of inperken en de boomkruin niet aantasten.