Het evenement is een samenlevingsversterkend evenement dat jongeren en buurtbewoners samenbrengt en bijdraagt tot een open en diverse samenleving.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5 (overige extern georganiseerde evenementen niet-winstgevend of nominatief vrijgesteld).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 31 oktober 2018 diende Gaudeamus vzw, Lage Kaart 664, 2930 Brasschaat een aanvraag in voor de organisatie van het "Left Festival" met rommelmarkt op zaterdag 18 mei 2019 op de groenzone aan de Charles de Costerlaan op Linkeroever.
De rommelmarkt wordt voor de zesde keer georganiseerd en het gratis muziekfestival "Left Festival" vindt voor de vierde keer plaats op de grasvelden aan de Charles de Costerlaan. Er worden op zaterdag 18 mei 2019 ongeveer 10.000 bezoekers verwacht.
Programma
woensdag 15, donderdag 16 en vrijdag 17 mei 2019 | opbouw Left Festival |
zaterdag 18 mei 2019 | 09.00 uur start rommelmarkt 12.00 uur start muziekfestival 17.00 uur einde rommelmarkt 23.59 uur einde festival |
zondag 19, maandag 20 en dinsdag 21 mei 2019 | afbraak Left Festival |
Gaudeamus vzw vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt worden.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
BETREFT: Left Festival 2019, Antwerpen Linkeroever, 18 mei 2019
De organisator brengt bewoners, handelszaken en buurtgroeperingen tijdig op de hoogte van het evenement en
de mogelijke impact die deze met zich meebrengt door middel van bewonersbrieven. Met in het bijzonder de bewoners van de Micheletstraat, Victor Hugostraat, Theofiel Gaultierstraat.
De organisator voorziet in een duidelijke veiligheidsstructuur om een vlot en veilig verloop van het evenement te garanderen.
Veiligheidspersoneel/stewards/vrijwilligers dienen conform gebrieft te worden om gepast op te treden.
Op het terrein dienen voldoende stewards/vrijwilligers te worden voorzien om in eerste instantie op te treden bij calamiteiten.
De evenementensite heeft enkele duidelijke in- en uitgangen. Daarnaast dient de organisator voldoende maatregelen te nemen om mogelijk overcapaciteit te voorkomen.
De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om druggebruik en overmatig alcoholgebruik op het terrein tot een minimum te beperken.
Specifiek inzake verkeerscirculatie
Het zuidelijke deel van de Charles de Costerlaan blijft enkelrichting (richting Gloriantlaan) en gedurende heel het evenement open voor het verkeer.
In het noordelijk deel van de Charles de Costerlaan (het klein stuk tussen de Gloriantlaan en de Micheletstraat) dienen de vaste verkeersborden die het “enkel-richting verkeer” regelen: bord C1 (verboden richting) en bord F19 (enkel richting) afgeplakt te worden van het begin tot het einde van de aangepaste verkeerssituatie.
De organisatie voorziet gedurende heel het evenement een medewerker/vrijwilliger aan de straatafsluiting op het kruispunt van de Charles de Costerlaan met de Victor Hugostraat en op het kruispunt van de Gloriantlaan met de Charles de Costerlaan (het stuk dat toegang geeft tot de Micheletstraat). Deze vrijwilliger zal bestuurders te woord staan en de nadar enkel verplaatsen indien een bewoner zich aanbiedt om zijn straat in te rijden. Indien er discussie ontstaat zal deze vrijwilliger onmiddellijk politie bijvragen om te bemiddelen.
De organisatie voorziet in de Victor Hugostraat, tussen het gedeelte van de rommelmarkt en de festivalzone, door middel van nadars, een duidelijke oversteekzone, bemand door vrijwilligers. Gezien er in de Victor Hugostraat bewonersverkeer mogelijk blijft, is deze maatregel nodig om de bezoekers veilig en gecontroleerd te laten oversteken.
Verder zullen er straatafsluitingen geplaatst worden op alle rijbanen die toegang geven tot het evenement zoals aangegeven op het inplantingsplan.
Gunstig met standaardvoorwaarden.
CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7
Het maximaal geluidsniveau afkomstig van de elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan 90 dB(A)LAeq,15min of 97 dB(A)LAmax,slow. Het waargenomen geluid aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C). Het aandeel van zware bastonen (gemeten twee meter vóór de luidsprekers) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.
rekeninghoudend met de voorwaarden
De stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.
Algemeen
Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt.
Zolang deze rondgang niet is gebeurd, zal de groendienst geen definitief gunstig advies voor het evenement geven.
Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, wordt aan de organisator doorgerekend.
Documenten
• de organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;
• voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht;
• de organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan;
• water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater.
Mobiliteit
• lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20 km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht;
• er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig;
• het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.
Infrastructuur en activiteit
• het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding.
• de organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,…) verwijderen.
• bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen.
• bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte.
• onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen.
• ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…) zijn niet toegestaan, verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan .
• er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen.
• er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen veroorzaken worden gebruikt.
Milieu & veiligheid
• bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst;
• alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Dit geldt ook voor het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend;
• het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
• indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen.
Schade
Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator.
Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak, wordt aangerekend aan de organisator.
Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van beschermingsmaatregelen of incidentele schade.
Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones.
Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein. Dit bedrag, samen met alle kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal aangerekend worden aan de organisator van het evenement.
Schade aan andere parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.
Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.
Voor meer inlichtingen of eventuele opmerkingen mag u steeds de stadsdienst Groenvoorziening Antwerpen-Linkeroever contacteren.
Kantooradres: Halewijnlaan 86 | 2050 Antwerpen
tel 03.2109621 luc.nelis@antwerpen.be Axel.Baert@antwerpen.be sonja.steurs@stad.antwerpen.be
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Het college keurt de effectieve organisatie van het muziekfestival "Left Festival" met rommelmarkt op 18 mei 2019 in de omgeving van de Charles de Costerlaan en de Thonetlaan in Antwerpen door Gaudeamus vzw goed. Gaudeamus vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/BOF | om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B900746 |