Artikel 56, §3,3° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financieel beheer, met behoud van de toepassing van de beovoegdheden van de gemeenteraad.
De administrateur-generaal van Onroerend Erfgoed stelde op14 maart 2016 de definitieve premie vast op 1.214.881,26 EUR.
Op 6 november 2018 bracht het agentschap van Onroerend Erfgoed ons op de hoogte over de uitbetaling van voorschot 1 en voorschot 2 van de bijkomende premie. De premie is voorzien op 10% ten laste van de gemeente zodat de berekening zich als volgt stelt:
1.214.881,26 EUR x 1,10 x 1,21 x 0,10 = 161.700,70 EUR.
De bijkomende premie is voorzien op 10% ten laste van de gemeente, op de bijkomende premie wordt echter geen btw verhoging toegepast, zodat de berekening zich als volgt stelt:
121.488,13 EUR x 1,10 x 0,10 = 13.363,69 EUR
Hierdoor komt de premie te betalen door de stad Antwerpen op 161.700,70 EUR + 13.363,69 EUR = 175.064,39 EUR.
Artikel 11 van het premiebesluit voorziet in de mogelijkheid om voorschotten te verstrekken op verzoek van de premienemer welke overeenkomen met een eerste voorschot van 25%, een tweede voorschot van 50% en een restsaldo van 25% telkens verrekend op de toegekende premie.
Totale premie | 1e voorschot | 2e voorschot | restsaldo | |
Hoofdpremie (2016_GR_00496) | 161.700,70 EUR | 40.425,17 EUR | 80.850,35 EUR | 40.425,18 EUR |
Bijkomende premie (2019_GR_00280) | 13.363,69 EUR | 3.340,92 EUR | 6.681,85 EUR | 3.340,92 EUR |
Totaal | 175.064,39 EUR | 43.766,09 EUR | 87.532,20 EUR | 43.766,10 EUR |
Met het schrijven van Onroerend erfgoed van 26 juli 2019 vraagt zij ons over te gaan tot de betaling van het restsaldo.
Er werd reeds voor 131.298,29 EUR aan voorschotten betaald, waarvan 121.275,52 EUR zijnde voorschot 1 en voorschot 2 voor de bouwkundige werken fase 1a (2016_GR_00496 en 2017_CBS_09757) en 10.022,77 EUR voorschot 1 en voorschot 2, voor de bijkomende premie (2019_GR_00280).
Bijgevolg dient er nog een saldo betaald te worden van 175.064,39 EUR - 131.298,29 EUR = 43.766,10 EUR.
De uitbetaling van de voorschotten van de premie worden telkens aan het college voorgelegd waarbij de stad Antwerpen ervan uitgaat dat de Vlaamse overheid de wet op de toelagen correct heeft toegepast in dit dossier.
Op 19 februari 2019 bracht het agentschap van Onroerend Erfgoed de stad Antwerpen op de hoogte dat zij overgegaan is tot de betaling van het restsaldo naar aanleiding van een aanvraag van de premienemer.
Conform artikel 15 van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2001 houdende de vaststelling van het premiestelsel voor restauratiewerken aan beschermde monumenten worden de door de minister toegekende restauratiepremies volgens een verdeelsleutel uitbetaald respectievelijk door het Vlaamse gewest, de provincie en de gemeente (Premiebesluit).
Dit Premiebesluit werd opgeheven door het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 (het Onroerdenderfgoedbesluit).
Overeenkomstig de overgangsbepaling van artikel 13.3.6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet kunnen premies aangevraagd op grond van het Premiebesluit nog worden uitbetaald volgens de bepalingen van het Premiebesluit.
De Vlaamse overheid voorziet in een financiële ondersteuning voor het uitvoeren van onderhouds- en restauratiewerkzaamheden aan beschermde monumenten waarvan de eigenaar/premienemer een juridisch persoon is.
De Vlaamse Regering beschermde de Sint-Antonius a Paduakerk, Paardenmarkt 109, 2000 Antwerpen als monument (ministerieel besluit van 3 november 2003).
In 2015 diende de kerkfabriek Sint-Antonius a Padua, eigenaar van het voormeld beschermd pand, een premieaanvraag in bij de Vlaamse overheid voor restauratiewerken bouwkundige werken gekend onder fase 1a.
Op 26 maart 2015 werd bij ministerieel besluit van de Vlaamse Regering de restauratiepremie toegekend voor hogervermelde werkzaamheden.
De verdeling van de premie stelt zich als volgt:
Overheid | Gewone premie |
Vlaamse overheid | 80 % |
Gemeente | 10 % |
Premienemer | 10 % |
De definitieve restauratiepremie werd op 14 maart 2016 toegekend bij besluit van de administrateur-generaal van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Op 26 september 2016 (jaarnummer 496) werd de premie voor de restauratiewerken bouwkundige werken aan Sint-Antoniuskerk a Paduakerk fase 1a goedgekeurd door de gemeenteraad.
Het college keurde op 5 augustus 2016 (jaarnummer 6947) de betaling van het eerste voorschot goed en op 10 november 2017 (jaarnummer 9757) de betaling van het tweede voorschot.
De bijkomende premie werd goedgekeurd op 29 april 2019 (jaarnummer 280) door de gemeenteraad.
De uitgave voor de betaling van de restauratiepremie bedraagt 43.766,10 EUR en zal verrekend worden op het investeringsbudget. Er is voldoende budget beschikbaar.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college keurt de betaling goed voor 43.766,10 EUR die de stad Antwerpen, conform het Premiebesluit, moet betalen voor de restauratiewerken aan het beschermde Sint-Antonius a Paduakerk, Paardenmarkt 109, 2000 Antwerpen, eigendom van de kerkfabriek Sint Antonius a Padua, Paardenmarkt 109, 2000 Antwerpen met ondernemingsnummer 0211.225.319.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Restauratiepremie restsaldo Sint Antonius a Padua
Kerkfabriek Sint-Antonius a Padua Ondernemingsnummer: 0211 225 319 |
43.766,10 EUR | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 664480 functiegebied: 1TSB120402A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
4505100861 |