Terug
Gepubliceerd op 07/10/2019

2019_CBS_08110 - District Antwerpen. Terninckstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_08110 - District Antwerpen. Terninckstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_08110 - District Antwerpen. Terninckstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het parkeerverbod ter hoogte van nummer 1 wordt opgeschoven. Het parkeren wordt verboden van tegenover nummer 6 tot de scheiding van de nummers 5 en 7 (artikel 2); 
  • een fietspad wordt gemarkeerd tegenover de nummers 2 en 4 (artikel 7); 
  • een stopstreep wordt gemarkeerd vóór de verkeerslichten aan het kruispunt met de Kasteelpleinstraat (artikel 8); 
  • een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd tegenover nummer 4 (artikel 9).
De Terninckstraat heeft eenrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers. Ter hoogte van de Kasteelpleinstraat geldt aan de oneven kant een parkeerverbod, over een lengte van 18 meter.
Fietsers die tegen de rijrichting fietsen, kunnen zich niet opstellen voor het verkeerslicht ter hoogte van de Kasteelpleinstraat als hier voertuigen stilstaan.
De afdeling Mobiliteit stelt daarom voor het parkeerverbod op te schuiven en ter hoogte van het verkeerslicht een fietspad aan te leggen.
 
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Terninckstraat in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 juni 2018 (jaarnummer 5348);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Door laden en lossen ter hoogte van de Kasteelpleinstraat kunnen fietsers zich vaak niet opstellen aan het verkeerslicht.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 16 september 2019 (jaarnummer 138) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 28 mei 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Terninckstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 juni 2018 (jaarnummer 5348).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen