Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019088675 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als adres Brusselstraat 59 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
NV KUWAIT PETROLEUM (Belgium) met als adres Brusselstraat 59 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Blancefloerlaan 177 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13 sectie N nrs. 833B8 en 833N11 |
Inrichtingsnummer: |
20180420-0103 (Kuwait Petroleum (Belgium): Q8 Blancefloerlaan) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
Benzinestation met een CNG-installatie en shop: verandering door wijziging en uitbreiding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/6/2019 vergunning (2019#1195) verplaatsen en verzwaren van de hoogspanningscabine;
- 12/10/2018 vergunning (2018#1558) bouwen van een shop en hoogspanningscabine;
- 7/05/2004 vergunning (86#30639) slopen van een bestaand benzinestation en bouwen van een automatisch benzinestation met self-carwash en een technische cabine.
Vergunde/vergund geachte toestand
- benzinestation met shop.
Huidige toestand
- perceel ingericht als benzinestation;
- links op het perceel een shop;
- achteraan self-carwash voor vier wagens;
- rechts technische installaties in functie van het benzinestation.
Gewenste toestand
- plaatsen van een prefab CNG-cabine voor de technische installaties en opslag;
- plaatsen van een prefab cabine voor de gasaansluiting;
- technische en terrein-aanlegwerken in functie van het plaatsen van de bijkomende CNG-verdeelpomp.
Inhoud van de aanvraag
- Benzinestation met shop uitbreiden met een CNG-installatie + bijhorende technische- en terrein-aanlegwerken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De exploitant beschikt over een geldige vergunning voor onbepaalde duur verleend door het college op 12 oktober 2018 (referentie OMV2018048138/NR).
Inhoud van de aanvraag
Het veranderen van een bestaande vergunning voor een tankstation door een uitbreiding met een CNG-installatie.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
16.3.2.1.b |
installaties voor het fysisch behandelen van gassen, niet of niet volledig gelegen in industriegebied, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 tot en met 100 kW andere dan koelinstallaties voor producten, compressoren, warmtepompen en airco's; |
20 kW |
16.9.e |
inrichting voor de bevoorrading van motorvoertuigen met aardgas die voor het publiek toegankelijk zijn; |
1 verdeelpomp |
17.1.2.2.1 |
opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot 3.000 liter. |
2.240 liter |
Adviezen
Interne advies
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
22 augustus 2019 |
3 september 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van benzinestation blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende mengeling van functies in de Blancefloerlaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat het plaatsen van een gaskast en een prefab CNG-cabine tegen en in het verlengde van een bestaande technische cabine bij een vergund benzinestation. Alle andere bestaande en vergunde volumes blijven ongewijzigd. Zowel de schaal als het ruimtegebruik blijven met het toevoegen van de nieuwe kast en cabine gerespecteerd.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarde voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De exploitant van het tankstation gelegen ter hoogte van de Blancefloerlaan 177 wenst het station uit te breiden met een CNG-installatie. Een installatie voor de bevoorrading van motorvoertuigen met aardgas is echter een klasse 1 rubriek waardoor de gehele inrichting opnieuw onder klasse 1 valt en de deputatie opnieuw de vergunningverlenende overheid is.
De CNG-installatie omvat het plaatsen van een prefab cabine voor de aardgasaansluiting (in overleg met Fluvius), het plaatsen van een prefab cabine voor de technische installatie (compressor) met CNG-opslag (waterinhoud tank bedraagt 2.240 liter) en de plaatsing van een bijkomende tankzuil met verdeelpomp. Verder blijft het tankstation ongewijzigd.
Uit de ingediende plannen blijkt dat de aanvraag voldoet aan de afstandsregels opgenomen in hoofdstuk 5.16.8.5 van Vlarem titel II, zo bedraagt de afstand tussen de afleverinstallatie (compressor en opslagtank) tot de dichtstbijzijnde woning ruim 30 meter (moet tenminste 10 meter zijn voor een tank met een waterinhoud kleiner dan 3.000 liter), ook de afstand tussen de dichtstbijzijnde woning en de tankzuil voldoet met eveneens ruim 30 meter aan de normen (moet tenminste 15 meter bedragen).
Artikel 5.16.8.2§3 bepaalt dat de exploitant de nodige maatregelen treft om schade aan de compressor en de aardgasopslag door aanrijding of vandalisme te voorkomen. In dit specifieke geval lijkt het aangewezen dat de nodige maatregelen zich vertalen in de plaatsing van crash-barriers aan de voorzijde van het compressor/opslaglokaal.
Advies van het college
Er wordt voorgesteld om een gunstig advies te verlenen voor de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen en de ingedeelde inrichtingen.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
16.3.2.1.b |
installaties voor het fysisch behandelen van gassen, niet of niet volledig gelegen in industriegebied, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 tot en met 100 kW andere dan koelinstallaties voor producten, compressoren, warmtepompen en airco's; |
20 kW |
16.9.e |
inrichting voor de bevoorrading van motorvoertuigen met aardgas die voor het publiek toegankelijk zijn; |
1 verdeelpomp |
17.1.2.2.1 |
opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot 3.000 liter. |
2.240 liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
7 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
17 augustus 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
15 september 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
26 september 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
17 augustus 2019 |
15 september 2019 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
1. Toiletten noodzakelijk: Er moet dringend een toilet voor zowel dames als heren voorzien worden.
Beoordeling:
Het bezwaar betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in overweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.
Bovendien werd in het verleden reeds een vergunning afgeleverd voor het bouwen van een shop met sanitair bij het benzinestation.
Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |