Terug
Gepubliceerd op 07/10/2019

2019_CBS_07893 - Omgevingsvergunning - OMV_2019075636. Klein Hagelkruis 70. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/10/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07893 - Omgevingsvergunning - OMV_2019075636. Klein Hagelkruis 70. District Ekeren - Goedkeuring 2019_CBS_07893 - Omgevingsvergunning - OMV_2019075636. Klein Hagelkruis 70. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

 

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019075636

Gegevens van de aanvrager:

de heer Abdukarim Dautov met als contactadres Klein Hagelkruis 70 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Klein Hagelkruis 70 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35sectie F nr. 658Y2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een verbouwde eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/06/2018: bouwovertreding (20154981) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning vanwege het college van burgemeester en schepenen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder zadeldak.

Huidige toestand

-          eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder zadeldak met een extra aanbouw op eerste verdieping tot een diepte van 11,72 meter;

-          de kroonlijsthoogte van de achterbouw bedraagt 6,17 meter.

Gewenste toestand

-          idem aan huidige toestand, uitgezonderd het feit dat de te regulariseren aanbouw zal worden afgewerkt met een grijze cementering.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van een aanbouw op de eerste verdieping, afgewerkt met een grijze cementering en antraciet buitenschrijnwerk;

-          verwijderen van de grijze cementering rond de voordeur en wijzigen van het gelijkvloerse buitenschrijnwerk. 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-3A Hagelkruis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 12 mei 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone a voor woningen.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:

-          Artikel 4 – Afmetingen van de gebouwen: de uitbouw op de eerste verdieping valt buiten het maximaal opgelegde profiel;

-          Artikel 5 – Welstand van gebouwen: het dakraam ter hoogte van de douchekamer ligt op 0,30 meter van de perceelgrens, hetgeen minder is dan de verplichte minimale afstand van 1meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.


-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: de hoogte van de slaapkamer onder het hellende dak bedraagt slechts 2,40 meter in plaats van het vereiste minimum van 2,60 meter;
  • Artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de lichtdoorlatende oppervlakte in de zolderkamer bedraagt 0,77 m² hetgeen minder is dan het minimum vereiste van 1 m²; bovendien is het dakvlakvenster niet gesitueerd tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.


-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.


-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.


-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten opzichte van de geldende voorschriften.

De belangrijkste afwijking betreft echter die ten opzichte van het opgelegde bouwgabarit: de diepte van 11,84 m op de eerste verdieping overschrijdt hier de maximale maatvoering met zo’n 2,84 m. Gelet echter op het feit dat het voorgestelde bouwprofiel uit het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg (met het achterste dakvlak dat onder een hoek van 45° verder naar achteren en onderen doorloopt) als achterhaald wordt beschouwd en dat een volwaardige bouwdiepte op de eerste verdieping (doorgaans tot 13 m) een hogere woonkwaliteit garandeert en dat betreffende maatvoering veelvuldig en algemeen gebruikt wordt voor dit type van rijbebouwing, kan dan ook gefundeerd worden afgeweken voor betreffend punt en aan het college worden geadviseerd de afwijking als dusdanig te bekrachtigen.

Het gebruik van de zolderruimtes als slaapkamer zal worden uitgesloten van de vergunning, aangezien de plafondhoogtes hier onvoldoende zijn, de lichtinval onvoldoende is en er geen officiële vergunde toestand kan worden voorgelegd waaruit blijkt dat deze ruimtes formeel gekend zijn als slaapruimtes.

Het dakraam ter hoogte van de douchekamer ligt op 0,30 meter van de perceelgrens, hetgeen minder is dan de verplichte minimale afstand van 1 meter. Deze afwijking heeft echter een zeer beperkte of nauwelijks impact op het aanpalend perceel, zodat geadviseerd kan worden om deze afwijking te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt een beperkte verbouwing van een vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag voorziet de regularisatie van een uitbouw op de eerste verdieping en dit tot een diepte van 11,84 m; deze diepte wijkt af van het maximaal opgelegde gabarit van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg. Gelet echter op het feit dat vermeld bouwprofiel als achterhaald wordt beschouwd en dat een volwaardige bouwdiepte op de eerste verdieping (doorgaans tot 13 m) een hogere woonkwaliteit garandeert en dat betreffende maatvoering veelvuldig en algemeen gebruikt wordt voor dit type van rijbebouwing, kan dan ook gefundeerd worden afgeweken voor betreffend punt en kan de voorgestelde volumetrie als geheel ingepast en ruimtelijk aanvaardbaar worden beschouwd. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is bijgevolg zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het te regulariseren deel bevindt zich achteraan de woning en is bijgevolg nauwelijks zichtbaar vanop het openbaar domein. De enige wijziging aan de voorgevel, het verwijderen van de cementering omkadering rond de gelijkvloerse raamopeningen, is van zodanig beperkte aard dat er nauwelijks sprake is van enige visuele impact. Bijkomend zijn de achteraan gehanteerde materialen, grijze cementering en donkergrijs schrijnwerk, desalniettemin aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en bovendien visueel ingepast in de gebouwde omgeving. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook eenduidig gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Het gebruik van de zolderruimtes als slaapkamer wordt uitgesloten van de vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

4 juli 2019

Start openbaar onderzoek

12 juli 2019

Einde openbaar onderzoek

10 augustus 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 oktober 2019

Verslag GOA

24 september 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 juli 2019

10 augustus 2019

0

0

0

0

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het   besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Het gebruik van de zolderruimtes als slaapkamer wordt uitgesloten van de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.